70-luvun Bordeaux tasting

 

image.jpg

 

Muutama viikko sitten pääsimme maistelemaan 70-luvun punaisia bordeauxista, oli joukkoon eksynyt myös yksi 1982 vuoden yksilökin. Nämä taisivat olla tähän mennessä vanhimpia viinejä mitä olen koskaan maistanut. Jännä huomata miten ajan myötä viinien värit olivat muuttuneet kirkkaan punaisesta tiilenpunaisiksi, myös maku oli pehmentynyt mukavasti. Odotin että viinit olisivat tuoksuneet ja maistuneet enemmän tallilta (olen ymmärtänyt sen olevan tyypillistä ikääntyneille viineille), mutta nämä yllättivät positiivisesti. Muut olivat säilyneet erinomaisesti paitsi yksi oli hieman korkkivikainen.

image.jpg

Nämä viinit maisteltiin, ja perässä lyhyesti mitä kyseisistä yksilöistä löysin:

Chateau Phelan Segur, 1978

Korkkia

Chateau Gloria St Julien, 1976

Luumuinen, kuiva, tuoksu kehittyy ajan kansaa lopulta jopa vihreää omenaa.

Clos L´eglise, 1976

spearmint ,luumu, ajan kanssa hunajaa

Chateau Ducru-beaucaillon, 1973

lyijykynä

Chateau Beycheveille, 1976

purkkikirsikka, nahka

Cos D’Estourny, 1974

viinimarja, kirsikka ,kiva ja kevyt, raikas, minttu

Château Labégorce Zédé, 1982

hyvä, kirsikkaimage.jpg

Koti Ruoka ja juoma