70-luvun Bordeaux tasting

Muutama viikko sitten pääsimme maistelemaan 70-luvun punaisia bordeauxista, oli joukkoon eksynyt myös yksi 1982 vuoden yksilökin. Nämä taisivat olla tähän mennessä vanhimpia viinejä mitä olen koskaan maistanut. Jännä huomata miten ajan myötä viinien värit olivat muuttuneet kirkkaan punaisesta tiilenpunaisiksi, myös maku oli pehmentynyt mukavasti. Odotin että viinit olisivat tuoksuneet ja maistuneet enemmän tallilta (olen ymmärtänyt sen olevan tyypillistä ikääntyneille viineille), mutta nämä yllättivät positiivisesti. Muut olivat säilyneet erinomaisesti paitsi yksi oli hieman korkkivikainen.

Nämä viinit maisteltiin, ja perässä lyhyesti mitä kyseisistä yksilöistä löysin:
Chateau Phelan Segur, 1978
Korkkia
Chateau Gloria St Julien, 1976
Luumuinen, kuiva, tuoksu kehittyy ajan kansaa lopulta jopa vihreää omenaa.
Clos L´eglise, 1976
spearmint ,luumu, ajan kanssa hunajaa
Chateau Ducru-beaucaillon, 1973
lyijykynä
Chateau Beycheveille, 1976
purkkikirsikka, nahka
Cos D’Estourny, 1974
viinimarja, kirsikka ,kiva ja kevyt, raikas, minttu
Château Labégorce Zédé, 1982
hyvä, kirsikka