ViiniExpo part one

image.jpg

Viime viikonloppuna kävimme siis tutustumassa ViiniExpon tarjontaan messukeskuksessa. Tästä aiheesta on tulossa useampi postaus, mutta aloitetaan nyt perjantaista. Perjantai-illalle olimme varanneet Tampereen viinitukun ja Murun & Berthan järjestämän illallisen.  Menu sai jo etukäteen veden kielelle ja odotimmekin innolla mitä tuleman piti. Koska menu oli tiedossa jo etukäteen pohdimme kotona mahdollisia viinivalintoja, muutaman rypäleen saimmekin yllättäen oikein.  Menun kanssa oli tarjolla kuuden viinin maistelupaketti, joka oli rakennettu Tampereen viinitukun maahantuomista viineistä.

image.jpg

Menu

Champagne Geoffroy 1er Cru Expression Brut 39,80€

Hyvä samppanja, joka on pääosin valmistettu punaisista rypäleistä. 50% Pinot Meunieria, 40% Pinot Noiria ja 10% Chardonayta. Jos haluaa maistaa punaisten rypäleiden painottamaa  samppanjaa on tämä meistä kelpo valinta.

image.jpg

Scampeja escabeche ja avokaadocreme

Molceo Lugana Superiore DOC 2011, 27€

Tuhti italialainen Trebbiano di Lugana rypäleistä  valmistettu valkoviini, enemmän isännän makuun kun minun. Makeahko tuoksu lupasi enemmän kuin mitä maku lopulta oli.  Valitettavasti sahramisen alkupalan kanssa tämä viini kyllä jäi jalkoihin ja menetti yksinään nautittuna havaitsemamme hyvät puolensa.

Gruner Veltliner Breiter Rain 2011, 30,70€

Alussa tuntui hieman sulkeutuneelta tapaukselta, ja odotukset sopivuudesta alkupalan kanssa eivät olleet korkeat.  Yllätys oli kuitenkin suuri, kuinka hyvin ja paljon makua viinistä löytyikään sahramisen alkupalan kanssa. Mielestämme tämä oli ehdottomasti näistä kahdesta parempi valinta alkupalan seuraksi.

Haudutettua porsaanposkea, palsternakkapyrettä ja savuteeglacea

Pinot Cuvee Gastronomie 2011, 16,99€

Keveähkö pinot, ei siis minun makuuni, eikä juuri isännänkään. Tämä jäi myös auttamatta rasvaisen possun jalkoihin.

Roda Reserva 2008, 38,80€

Espanjalainen perushyvä Tempranillo painotteinen punaviini, roteva ja runsas. Mielestämme ehdottomasti parempi valinta kyseiselle possuannokselle, ei siltikään mikään nappivalinta.

Jugurttipannacotta ja lakkaa

Moscato d´Asti 2012, 14,68€

Pirskahteleva makea moscato d´Asti  sopi erittäin hyvin jugurttipannacotan kanssa. Kuvauksensa mukaan tätä kannattaisi myös kokeilla kesäjuomana mansikoiden kera. Täytyy varmaan kokeilla ensi kesänä jollakin piknikillä.  image.jpg

 

Kaikki viinit löytyvät Alkon tilausvalikoimasta. Ilallisella oli meidän mielestämme haettu jopa hieman turhan erikoisia makuyhdistelmiä, mutta toisaalta viinivalinat saivat ainakin pohtimaan sitä kumpi valinnoista olisi parempi. Niin kun yleensäkin emme koskaan muista ottaa kuvia kaikista annoksista.  Ohessa kuitenkin muutama illallisen aikana napattu kuva.

image.jpg

Koti Ruoka ja juoma

Viinikellarin aarteita

Saimme ihania illallisvieraita kylään sunnuntaina ja se oli oiva syy nauttia kuvassa olevia viinikellarin aarteita. Karitsan ja ohraton kanssa isäntä oli kaivanut esille chileläisen jo tovin kellarissa viihtyneen vuoden 1997 Almavivan. Rypäleinä almavivassa on 72% Cabernet Sauvignonia, 23% Carmenrereä ja 5% Cabernet Francia. Ennen pullotustaan Almaviva on saanut kypsyä 16 kuukautta tuoreessa ranskalaisessa tammitynnyrissä. Vuosikerta 1997 oli vasta toinen kyseisen tilan tuottama vuosikerta. Isännän mukaan saan kiittää juuri tätä kyseistä viiniä siitä, että meiltä löytyy kellarista uuden maailman tuotteita. Kuulemma juuri tämä kyseinen viini sai aikanaan isännän kiinnostumaan uuden maailman tarjonnasta. Kiitos Almaviva!  Tiramisun kanssa nautimme isännän joskus kauan aikaa sitten Italian reissulta mukanaan tuomaa Meliä. Icewinen ystävänä täytyy sanoa että useista vuosikerroista sekoitettu Mel olisi voinut olla minun makuuni makeampi, mutta näytti maistuvan erittäin hyvin muille. Tuoksu ja jopa maku olivat kuitenkin nimensä veroisia eli hunajaisia.

image.jpg

Sattumalta kuvassa näkyy myös Menun kätevä dekantteri. Tämä on juuri se kyseinen dekantteri, josta olen maininnut myös aikaisemmin täällä blogissa. Dekantterissa tulee mukana suutinosa, jonka avulla viini valuu omaa tahtiaan laitoja pitkin dekantteriin (Menun sivuilta lainattu kuva alla), saman osan avulla saa myös halutessaan viinin dekantoinnin jälkeen takaisin pulloon. Kätevää ja ainakin meillä tämä on ollut kiitettävästi käytössä.

wine%20breather%20carafe%20large.jpg

Tänään ja huomenna on tiedossa viiniexpoilua, kippis!

Koti Ruoka ja juoma