”Superfood”

Mietinpä tässä, onko monikin terveysbloggaaja jo kerennyt reagoimaan Helsingin Sanomien tän aamuiseen kirjoitukseen superfoodeista. Mulle tuli suoraan sanottuna aika syyllinen olo kun tajusin miten markkinoinnin uhri olen itsekin ollut. Esimerkiksi pakurikääpään ja gojimarjoihin oon aina suhtautunut varauksella, mutta chiasiementen terveellisyyteen olen ainakin uskonut sokeasti.

Superfoodhan on pelkästään markkinointitermi, eikä tee vaikkapa just chiasiemenistä yhtään sen terveellisempiä kuin normaalit, yleisemmät kasvikset ja siemenet.

http://www.hs.fi/kuluttaja/Voimaruokien+pakkaustekstit+hämmentävät/a1398050622548

Tässäpä teillekin teksti luettavaksi! Esimerkiksi CocoVi on aika tehokas markkinoimaan tuotteitaan varsinkin pakkausteksteissä. Chiasiemeniä hehkutetaan soturien ruuaksi ja niin edelleen.

Yleensä terveysväitteitä voi käyttää vasta, kun ne on hyväksytty. Poikkeuksena ovat väitteet, jotka tulivat arvioitavaksi lainsäädännön alkuvaiheessa. Niitä voi käyttää markkinoinnissa jo ennen kuin päätös on valmis”

Että joo, ihan mielenkiintoista 😀

Kookosöljystähän minä oon myös kirjoitellut tänne ja ihmetellyt, mikä perustelee sen tervellisyyden. Ei sellaista perustetta ole olemassakaan. Tekee se varmasti hyvää iholle mutta ruuanlaitossa muut kasvirasvat voittaa sen kirkkaasti. Kookosöljykin on CocoVi:n markkinoima  ”terveysruoka” mihin törmää ihan liian usein täällä Lilyssäkin kaikissa mahdollisissa blogeissa. Sivuilla siitä sanotaan että suositeltava annos on 3-4 rkl vuorokaudessa, ja mua ihmetyttää tällä hetkellä että mihin ihmeeseen tuo määrä perustuu, myös teksti missä sanotaan että sillä voi korvata kaikki muut öljyt. Jestas sentään.

Mä taidan tästä lähtien syödä ihan normaaleja kasviksia, mielellään tuoreina. Kehotan teitäkin suhtautumaan aina kriittisesti siihen mitä suuhunne laitatte!

hyvinvointi terveys liikunta uutiset-ja-yhteiskunta