Talvi yllätti lenkkeilijät

Viikon ja koko kuukauden pisin juoksulenkki tuli tehtyä eilen aamupäivällä. Oltiin sovittu parin muun juoksijan kanssa treffit Raision Ikean parkkikselle kymmeneksi. Aamulla, kun katsoin ikkunasta ulos, näin, että talvi on tuloillaan. Ainakin hetkeksi. Pientä hienoa lunta sateli alas taivaalta. Maa oli sen verran lämmin vielä, ettei lumi jäänyt pitkäksi aikaa. Jonkin aikaa mietin vaatetus valintoja lenkkiä ajatellen. En kuitenkaan vielä kaivanut esille talvijuoksutrikoita tai paksumpaa takkia, vaan lähdin matkaan samoilla varustuksilla kuin aiemminkin syksyllä. Pipon kaivoin päähäni kyllä. 

Suunnitelmissa oli juosta noin 2,5 tuntia ja reilu 20 km eli kevyttä pk-vauhtia, joka sopi myös porukan vähiten kokeneille juoksijoille. Itseni lasken myös tuohon porukkaan 🙂 Reitti kiersi Raisiosta Ruskolle, sieltä Moisioisiin ja Yli-Maariaan, josta kierrettiin Turun lentokentän kautta ohikulkutien vartta pitkin takaisin Ikean parkkikselle. Alkumatkasta satoi räntää ja mulla kastui lenkkarit jo ennen kuin päästiin Ikean parkkipaikalta pyörätielle. Ei voi mitään, matka saa jatkua. Räntäsade lakkasi jossain vaiheessa ja aurinkokin tuli esille. Turun lentokentän paikkeilla tulikin lunta melkein vaakatasossa, mutta vain hetken. Suurimman osan matkasta saatiin nauttia ihanan pirteästä alkutalven kelistä ja meno oli muutenkin mukavan rentoa. Välillä on kiva juosta ihan maaseudullakin tai muuten vähemmän liikennöityjä reittejä, kun ei ole autojen hälinää ja pakokaasuja. 

 

lenkkireitti.png

Lopulta matkaa taittui reilu 23 kilometriä ja aikaa siihen saatiin kulutettua hieman alle 3 tuntia tankkaustaukoineen. Siinä se ensimmäinen pidempi lenkki ensi syksyn maratonia ajatellen sitten oli. Talven ja kevään mittaan pitäisi saada pidennettyä noita lenkkejä vielä jonkin verran, mutta onneksi ei ole kiirettä. Tuon maratonin ilmoittautuminenkaan ei vielä ole auennut My Next Runin puolella 😀

                                                           Märät ja kuraiset lenkkikamat kuivumassa

lenkin_jalkeen_.jpg

 

Tällä viikolla on juoksukoulu ollut tauolla eikä itsekään ole käyty juoksemassa enempää kuin tuo eilinen lenkki. Torstaina mulla oli hierojakäynti ja sain taas jalkoja vähän huollettua. Vaikka tekeekin venyttelyjä kotona ja muutenkin huoltaa kroppaa itse, on hyvä välillä käydä hierojalla. Ja joka kerta hieroja löytää jotain jumeja jostain. Tällä kertaa löytyi vasemman polven yläpuolelta triggerpiste, josta säteili kipua reiteen ja myös varpaisiin. Oli taas hyvä käydä, niin sai sen auki ennen kuin mitään pahempaa ehti tulla.

Salilla ollaan käyty nyt taukoviikolla ihan normaalisti. Tässä taas viikon treenit tulee. 

Maanantai, salitreeni

  • penkkipunnerrus, 3×12/20 kg
  • kyykyt, 3×12/30 kg
  • leuanvedot myötäotteella, 3×3
  • ylätalja, 3×12/20 kg
  • hauiskääntö, 3×12/5 kg
  • ranskalainen punnerrus, 3×12/tanko
  • vatsat, kiertoliike, 3×12/8 kg

Keskiviikko, salitreeni

  • maastaveto, 3×8/30 kg
  • pystypunnerrus, 3×12/10 kg
  • vipunostot sivulle, 3×12/3 kg
  • pohkeet, 3×12/20 kg
  • hauis, 7x7x7/8 kg
  • ojentajapunnerrus niskan takaa, 3×12/5 kg
  • vatsat, sormet varpaisiin rutistus, 3×12

salilla_18.11.jpg

Perjantai, salitreeni

  • tempaus, 5×5/8 kg
  • boxihypyt, 3×10
  • vauhditon pituushyppy, 3×10
  • yhden jalan loikat, 3×10
  • sivuloikat, 3×10
  • lankut, 1 min/45 sek/40 sek

Lauantai, juoksu

  • 23,13km/2 h 48 min
  • keskisyke, 147bpm / max syke 177bpm
  • keskivauhti, 7.16 min/km
  • kulutus 861 kcal /pte 2.5

lunta.jpg

 

Tänään ei kuntoilla itse, vaan käytiin katsomassa miten isot pojat pelasi jääkiekkoa. Kehonhuolto venytyksillä on tehty ja nyt kutsuu sohva. Siitä onkin taas hyvä lähteä uuteen viikkoon 🙂

 

Yesterday we went on a long run, a bit over 23 k. So now I’ve officially started my training for my very first marathon, that I will run in Budapest next October. We also got our first snow in Southern Finland yesterday, winter is here 🙂

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli

Loikkien kohti viikonloppua

Mä oon tällä viikolla ollut todella laiska täällä blogin puolella. Ja oon jopa joinakin iltoina kokonaan irtautunut somen maailmasta pidemmäksikin aikaa. Yleensä illat kuluu pitkälti blogeja lukemalla, Facebookia ja Instaa selaamalla ja muutenkin uutisia ja tapahtumia selaillessa. 

Tällä viikolla kävin testaamassa uuden salin, jonne tulen siirtymään vuoden vaihteen paikkeilla. Vanhaan olin maksanut vielä kuukauden treenit, joten en halunnut jättää niitä käyttämättä. Mies kuitenkin jo siirtyi, tai itseasiassa kävi tänään viimeisen treeninsä vanhalla salilla. Samalla me vaihdettiin saliohjelmaa. Uudessa ohjelmassa on enemmän yläkroppaa kuin vanhassa ja vähemmän jalkatreeniä. Meillä tulee juoksusta sen verran paljon jalkatreeniä, että on pakko antaa niiden levätä välillä. Tänään oli kuitenkin vuorossa treeni, jossa haetaan jalkoihin vähän lisää räjähtävyyttä ja hermotusta. 

Askel, askel, hyppy… Ei vaan pelkkä hyppy 🙂 

Vähän tärähtänyt kuva, mutta niin on hyppijäkin 😛 Tässä mallia vauhdittomasta pituushypystä.

hyppy.jpg

Treeni aloitettiin tempauksella, jolla saa hyvin lämmitettyä koko kropan. Sen jälkeen keskityttiin tekemään erilaisia hyppyjä ja loikkia. Alkuun boxihyppyjä 3×10 setti, jatkettiin vauhdittomalla pituushypyllä, perään vähän yhden jalan hyppyjä ja viimeisenä vielä luisteluhypyt. Kaikista tehtiin se 3×10 setti ja kyllä nyt taas jaloissa tuntee tehneensä jotain. 

Toivottavasti ei vaan tullut rääkättyä jalkoja liikaa. Huomenna aamupäivällä puoli kymmenen paikkeilla olisi tarkoitus lähteä muutaman muun juoksijan  kanssa tekemään kevyt 2,5 tunnin lenkki. Itseäni kauhistuttaa lisäksi se, että nämä muut juoksijat ovat hieman itseäni kokeneempia tai ainakin nopeampia ja heillä on parempi kestävyys, kun mulla. Jos oikein muistan, niin kaikki muut ovat jo sen maratonin juosseet, kun taas itsellä se on edessä vasta ensi syksynä. Onneksi on sentään muutama puolikas takana, niin jotain toivoa voi olla pysyä mukana vauhdissa. Ei vaan, kyllä kaverit sen ottaa huomioon, ettei mulla ole samaa taustaa kuin heillä 🙂

 

Went to gym today to try out our new gym program. Started with snatch, to wake up my body. After that I made my legs move with 4 different jumps. We’ll see how my legs are tomorrow morning when we are supposed to go for 2,5 hrs run.

 

Suhteet Oma elämä Liikunta