Päivä 4 / Day 4

No niin, loppusuora häämöttää ja tankkailu ja valmistautuminen alkaa olla loppusuoralla. Huomenna vielä vähän tankkailua ja lauantaina sitten kevennystä. Tämä päivä lähti liikkeelle tutulla ja turvallisella aamupalalla puuroineen ja smoothieineen. Paras herätys kylläkin tuli, kun lähdin töihin. Auton mittari näytti +8.5 astetta ja ilmassa oli sumua enemmänkin.

mina_itse_10.9_0.jpg

viilea_aamu_0.jpg

Aamupäivän välipalana oli tuttuun tapaan vähän pähkinöitä työpisteellä. Lounaaksi kävin syömässä salaatin, johon otin kylken pari palaa possun fileetä ja vaaleaa leipää. Iltapäiväksi oli jälleen kerran tällä viikolla aiemminkin tutuksi tullut raakapuuro jogurtin ja banaanin kera. Töistä lähdin tänään jo hieman normaalia aiemmin, hain miehen mukaan ja lähdettiin ostamaan Tallinnaa varten Arctic Warriorsin hunajashotteja, energiageelejä siis. Samalla reissulla poikettiin syömässä pienet kebabannokset, omani oli salaatilla ja mies oti riisillä. Kovin usein ei sellaista tule syötyä, enkä varmaan taas vähään aikaan syö uudestaan. Sen verran turvonnut ja ähky olo siitä tuli. 

kebab_0.jpg

Iltapalaksi ostin Lidlin leipäpisteestä tuoreen korvapuustin. Nam! Herkkuja herkkuja 🙂 Samalla otin testiin Sportyfeelin raakapatukan, jota en aiemmin ole maistanut. En ole muuten vieläkään maistant, kerron sitten vaikka huomenna miltä se maistui.

pulla_ja_patukka.jpg

Tänään en ole käynyt salilla enkä juoksemassa, mutta kohta alkaa kehonhuolto venyttelyineen ja rullailuineen. Saan varmaan taas tuon karvakorvan kaveriksi, kuten melkein aina. Tyyppi tulee ihan viereen mukaan venyttelemään ihan kuin tietäisi mitä pitää tehdä. 

Olen tässä myös pessyt kaikki juoksuvaatteet ja yrittänyt katsoa, että kaikki on pakkaamista vaille valmista huomenna. Ei ole hyvä unohtaa mitään kotiin, koska tuollaisia matkoja ei kannata lähteä juoksemaan uusien vaatteiden kanssa ettei tule hiertymiä.

 

Soon there, 2 more days to go before my half marathon in Tallinn. This is what I ate today.

We had quite chilly morning with only +8.5 degrees but it got up to +20 in the afternoon. This evening I’ve been stretching and using my foam roller. Also washed all our running gear so it’s only to pack our bags tomorrow.

Hyvinvointi Liikunta

Puolivälissä ollaan / We’ve come half way

Keskiviikko, työviikon puolivälissä ja myös puolivälissä tankkausta. Lauantaina ei enää pahemmin parane tankkailla, ettei ole pakki ihan sekaisin sunnuntaina. Tänään on aamupala ollut samaa sarjaa kuin aiemmin tällä viikolla ja myös aamupäivän välipala oli pähkinöitä. Lounaaksi nappasin lähikuppilasta lohikeiton ja pari palaa leipää. Iltapäivän välipala meinasi jäädä väliin kokonaan, kun tuli juostua palaverista toiseen ja sainkin syötyä sen vasta autossa kotimatkalla. Välipalaksi olin tehnyt raakapuuroa, johon olin sekoittanut hunajaa ja banaania. 

Kotona tuli nautittua reilun puolen tunnin päiväunet ennen kuin oli pakko vetää lenkkarit jalkaan ja lähteä lenkille. Pientä alkukankeutta oli havaittavissa pihalla, mutta kyllä se askel lähti hyvin rullaamaan jo alkumatkasta. Pieniä ärsykkeitä piti lihaksille saada ja jaettiinkin lenkki kahteen erivauhtiseen osioon.

Juoksemassa

 

Alkumatkasta mentiin noin 6.20-6.30 min/km vauhtia vartin ajan ja sen jälkeen mies lähti matkoihinsa omaa vauhtia ja mä jäin perässä lönköttelemään omaani. Toinen vartti menikin aikaa 5.15-5.25 ja silti askel tuntui rullaavan ihan kivasti. Hyvältä vaikuttaa sunnuntain juoksua ajatellen. Ehkä mä pääsen alittamaan aiemman ennätyksen ainakin parilla minuutilla 🙂

Nyt on saunassa käyty ja iltapala syöty. Iltapalaksi oli samaa kanapastaa kuin eilen, tein tarkoituksella isomman määrän ettei tänään tarvitse kokkailla sen enempää. 

Olin toissapäivänä myös yhteydessä Tallinnan hotelliimme ja kyselin aamiaisen ajankohdasta, jotta tietää, että ehtii syödä ja ruoka ehtii myös laskeutua ennen kuin miehen maratoni starttaa yhdeksältä aamulla. Aamiaisaika hotellilla on 7-10 ja paras mahdollinen ajankohta olisi ollut aloittaa aamiainen viimeistään 6.30. Hotellilta kuitenkin lupasivat järjestää meille aamiaisen pakettina huoneeseen, jotta voimme nauttia sen hyvissä ajoin. Itselläni ei olisi ollut niin väliä, koska oma juoksuni starttaa vasta puolilta päivin ja saankin syödä vielä uudestaan aamiaisen jälkeen jotain pientä. Hotellia valitessamme, halusimme hotellin, joka on mahdollisimman lähellä Tallinnan vanhaa kaupunkia, josta juoksu starttaa. Lisäksi halusimme hotellin, jossa aamiainen kuuluu yöpymisen hintaan ja tässä hotellissa ylimääräisenä plussana on kylpyläosasto. Tarkoitus on sunnuntaina juoksujen jälkeen mennä hetkeksi hotellille lepäilemään ja kylpyläosastolle rentoutumaan. Illalla onkin tarkoitus käydä pienellä porukalla syömässä ja vähän aikaa iltaa istumassa. Epäilen kyllä, että ainakin maratonin juoksijat väsähtävät aika aikaisin ja uni voittaa. Viikonlopusta kerron sitten reissun jälkeen enemmän. Nyt vielä panostetaan valmistautumiseen.

 

We’ve come half way with our preparing week. Two more days with more carbs and then we need to slow down a bit again for last days. Today we went on a run which included 15 minutes of easy running around 6.20-6.30 min/km and 15 minutes of a bit faster run around 5.15-5.25 min/km. My legs felt really good and I think I can run a new pb if all goes fine. 

Hyvinvointi Liikunta