5 päivää vielä / 5 more days to go

Toinen tankkauspäivä Tallinnan juoksua ajatellen on takana ja tänään onkin saanut melkein herkutella. 

Aamupala oli lähestulkoon sama kuin eilen, ainoastaan puuron päälle tuli mansikoiden lisäksi banaania ja smoothieen mansikoiden tilalle loistavaa ja terveellistä kotimaista superfoodia, mustikkaa! Ihan omin kätösin poimittua vielä. Aamupäivän välipalana oli pähkinää ja kuppi teetä.

aamupala_8.9.jpg

Lounaspaikaksi valikoitui aina yhtä herkullista ruokaa tarjoava pieni italialaisravintola aivan työpaikkani lähistöllä, La Caffettiera. Ravintolassa on päivittäin yksi lounassalaatti, pasta ja vaihtelevasti risottoa tai perunaa. Tänään tarjottiin Tonnikala-kaprispastaa, perunamunakasta ja salaattia sekä oma valintani, risottoa kanttarelli-pekonikastikkeella. Risoton olisi saanut myös vegeversiona ilman pekonia. Hinta-laatusuhde on La Caffettierassa mielestäni erittäin kohdallaan ja ilmeisesti myös monen muun mielestä, koska paikka on jo 11 aikaan aika täynnä. Suosittelen testaamaan mikäli liikut lounasaikaan Kupittaan suunnalla!

lounas_8.9.jpg

Iltapäivän välipalaksi olin tehnyt aamulla raakapuuroa, johon laitoin 1 desin kaurahiutaleita, yhtä paljon soijamaitoa, noin desin naturell jogurttia, puolet banaanista siivuina, loraus hunajaa ja teelusikallinen raakakaakaojauhetta. Kaikki sekaisin ja välipala on valmis 🙂 Kauniin näköinen tuo annos ei ole, kun se ensin seisoo jääkaapissa puoli päivää, mutta herkullista silti.

valipala_8.9.jpg

Työpäivän jälkeen suunnattiin salille tekemään kevennetty pikatreeni. Tein vain pääliikkeitä aiemmasta 5/3/1-treenistä ja vatsalihastreenin. Aloitin tietysti lämmittelemällä lihaksia, ettei ainakaan sen takia tulisi mitään ongelmia juoksussa. Kyykyt tein 3×5 sarjana 50 kilolla, maastavedot 3×5 sarjana 40 kilolla ja penkkipunnerrukset myös 3×5 sarjana ja 27,5 kilolla. Vaikka onkin menossa valmistautuminen puolimaratoniin ja maratoniin, ei silti kannata jättää pois kaikki treenejä ettei lihakset pääse kokonaan veltostumaan ja laiskistumaan. Pieniä ärsykkeitä on hyvä olla pitkin viikkoa ja myös lihashuolto tulee muistaa. Nesteytystäkään ei tietysti saa unohtaa, vaan on hyvä lisäillä nesteitä pitkin viikkoa aina juoksua edeltävään päivään saakka. 

salilla_28.6.jpg

Iltapalaksi tein meille vielä kanapastaa, johon käytin tomaatti-chilipastaa. Aiemmin meillä syötiin todella paljon pastaa ja tuolloin tulikin tutustuttua erimakuisiin pastoihin ja suosikeiksi jäi pinaattipasta ja tämä tomaatti-chilipasta. 

iltapala_8.9.jpg

Maratoniin valmistautuminen on ollut aika haastavaa miehelleni tähän asti. Painonsa perusteella hänen pitäisi syödä noin 600 grammaa hiilareita päivässä. Tämän päivän ruokailuilla on tähän mennessä tullut noin 350 grammaa ja ilta on jo täällä. Jotain pitää siis vielä keksiä syötäväksi 🙂

 

Today I have been eating my normal breakfast, delicious risotto with chantarelle and bacon for lunch, raw oatmeal with youghurt and banana for afternoon snack and tomato-chilipasta with chicken for dinner. Getting ready for half marathon next weekend with some easy gym training and taking care of my body by stretching. 

Hyvinvointi Liikunta

Päivä 6 ennen juoksuaikaa Tallinnassa

Tänään alkoi lähtölaskenta ja tankkaus Tallinnan Maratonia varten. Puhun tapahtumasta sen omalla nimellä ja vaikka itse juoksen siellä vain puolimaratonin ei kannata erehtyä epäilemään, että aion ihan oikealle maratonille. Mies sen sijaan juoksee tuon ihan oikean maratonin, joten puhutaan tapahtumasta sen oikealla nimellä, eikö vaan? 🙂

Tämä alkanut viikko ei alkanut omalta kohdaltani ihan parhain mahdollisin päin. Heräsin aamuyöllä neljän aikaan siihen, että nenä oli ihan tukossa ja silti valutti koko ajan jotain veden tapaista eritettä. Yök! Siinä sitten pyörin sängyssä ja katsoin kelloa viimeisen kerran puoli kuudelta, jonka jälkeen olen torkahtanut puoleksi tunniksi ennen kuin puhelimen herätys pärähti päälle. Meinasin muuten nukahtaa uudelleen ja silloin oltaisikin nukuttu pommiin, koska mies luottaa muhun kuin kallioon heräämisessä, eikä ollut asettanut omaa puhelintaan herätykselle. Kerta se olisi ensimmäinenkin, kun meillä tai minä nukkuisin pommiin. 

Ei muuta kuin silmät puoliummessa aamupalan tekoon. Aamupala on meillä aika vakiintunut samanlaiseksi ja tänäänkin pöydästä löytyi kaurapuuroa kookosöljyllä ja mansikoilla maustettuna, omassani vielä soijamaitoa lisänä ettei jää kitalakeen kiinni. Mikään ei ole inhottavampaa kuin puuro joka takertuu suuhun eikä meinaa mennä kurkusta alas millään. Puuron lisäksi tein smoothien ja siihen tuli tänään aamulla banaania, mansikkaa, maustamatonta jogurttia, soijamaitoa, baobab-jauhetta ja raakakaakaojauhetta. Chia-siemeniä piti lisätä, mutta jotenkin unohtui… Kuppi kahvia ja vitamiinipore vielä ja aamiainen oli nautittu. Sillä jaksoikin hyvin kahvitaukoon asti, mitä nyt parit Mynthonit otin. Pari kourallista pähkinöitä ja kuppi teetä tauolla, lounaaseen oli enää tunti.

aamupala_7.9.jpg

Lounaaksi valikoitui tänään salaatti tonnikalalla, kananmunalla ja fetajuustolla sekä päälle hieman pähkinöitä ja kurpitsansiemeniä. Hieman oli köyhä annos ravintoarvojen suhteen, mutta kyllä sillä nälän sai pois ja jaksoi taas muutaman tunnin. Iltapäivällä kuppi kahvia ja taas kourallinen pähkinää sekä patukka. Työpäivä venähti normaalia pidemmäksi ja kun vielä käytiin kaupan kautta ennen kuin päästiin kotiin alkoi nälkä huudella mahassa. Pahimpaan nälkään tein ruisleivän ja keitin teetä, johon heitin sekaan hunajaa ja inkivääriä flunssaa karkoittamaan tai poissa pitämään. Juuri nyt en ole aikonut mitään flunssaa potea, olisi parempiakin suunnitelmia viikonlopun varalle. 

inkivaaritee_7.9.jpg

Iltapalaksi vielä salaatti jauhelihalla ja kermaviilikastikkeella sekä keitetyllä kananmunalla. Niillä luulisi pärjäävän aamuun saakka 🙂

iltapala_7.9.jpg

 

Nyt sohvalle peiton alle lepäämään ja varpaat ristiin ettei flunssa hyökkää enää takavasemmalta!

 

So here we go. Last week before Tallinn Marathon and my half marathon have started. This is what I ate today. And one salad with tuna, eggs and greek cheese and some nuts. Have had a feeling I might get a cold, but I just won’t give up to that one now! 

Hyvinvointi Liikunta