Syksyn odotusta juoksujaloin /Waiting for fall with my running feet

Huomenna se on, elokuun viimeinen päivä ja seuraava päivä onkin jo virallisesti ensimmäinen syyspäivä. Siitä alkaa myös odotus, nimittäin seuraavan kesän odotus 🙂 Tämä kesä meni vähän liian nopeasti ohi, sehän vasta alkoi. Vaikka pidänkin kaikista Suomen vuodenajoista omalla tavallaan, niin kyllä se kesä lämpöineen ja auringonpaisteineen on se paras. Keväällä on ihanaa, kun luonto alkaa heräilemään, metsät tuoksuvat ja puut alkavat vihertyä, voi aloittaa tulevan kesän odottamisen. Syksyllä taas on mukavaa, kun puiden eriväriset lehdet värjäävät luonnon kirjavaksi. Aamuisin on ihanan pirtsakka ilma ja usein myös hieman usvaa. Kauniita kuvauskohteita olisi joka puolella, aikaa vain rajatusti. Talvesta pitäisin myös todella paljon, jos tulisi lunta ja lämpötila pysyisi siinä -10 asteen paikkeilla. Viime vuosina on ollut vain kahta eri ääripäätä, on ollut leutoja talvia ja loskaa tai paukkupakkasia ja paljon lunta. Lisäksi tuo lumen puute jättää maisemat tummiksi ja muutenkin niin pimeä vuodenaika on entistä pimeämpi ja masentavampi. Lokakuun lopulta maaliskuun alkuun ilman lunta ei ole kovinkaan mieltä piristävää. Ei edes halua ulkoilla muuta kuin pakolliset koiran ulkoilutukset. Jos taas on paukkupakkasia, ei edes koiran kanssa voi tehdä pitkiä lenkkejä, jottei sen pienet tassut palele. 

Tämä syksy tuokin mukanaan erilaisia tapahtumia ja asioita joita on itse asiassa ihan kiva odottaa. Ensi viikonloppuna Turussa juostaan taas Fight Back Run, johon osallistuin myös viime vuonna. Tänä vuonna matka on tuplaantunut ja se on vähän reilu 5 km pituinen. Kahden viikon kuluttua matkustamme lauantaina Tallinnaan ja ollaan sunnuntaina osallistumassa Tallinnan Maratonille, minä puolimaratonille ja mieheni maratonille. Illalla on tarkoitus käydä syömässä porukalla jotain hyvää ja rentoutua. Ja olenhan mä jo ehtinyt ostaa uuden takinkin syksyä varten. Sitten alkaakin joulun ja reissun odottaminen! Siitä lisää vähän myöhemmin 🙂

 

8x800m.jpg

Viimeiset kovemmat juoksutreenit odottavat molemmilla ennen viimeisen viikon pientä kevennystä. Puolimaratonia varten ei välttämättä tarvitse sen enempää tankkailla tai kevennellä treenimäärän suhteen, kunhan ei tee rankkoja vetotreenejä tai pitkiä lenkkejä paria päivää ennen juoksua, jotta jalat ehtii palautua. Ruokatankkaustakaan ei tarvitse tehdä, jos syö muuten terveellisesti ja muistaa aina muutenkin juoda tarpeeksi. Täyspitkää maratonia varten pitääkin valmistautua hieman paremmin ja eri tavalla. Ajattelinkin, jos ensi viikolla vain ehdin, niin laitan joka päivä raporttia ruokailusta ja treenistä tännekin. Pitää vaan muistaa ottaa kuvia aterioistakin, yleensä on niin kiire syödä, ettei muista 🙂

 

avokado-banaanismoothie.jpg

 

Tällä viikolla osa treeneistä oli vähän poikkeuksellisia, koska olin työreissussa, kuten jo aiemmin kerroinkin. Maanantaina käytiin testaamassa kotikaupungin urheilukentän juoksurata auringon lämmittäessä ilmaa vielä alkuillasta yli + 20 asteen verran. Juostiin yhteensä 8 800 metrin vetoa joka kerta kiihdyttämällä vauhtia. Itse aloitin 6 minuutin kilometrivauhdista ja lopetin 4 minuutin vauhtiin. 

Tänään aamupäivällä mietiskelin omaa kehitystäni viime vuoden aikana. Juoksuun on tullut huomattavasti lisää vauhtia ja kestävyyttä, vaikka talvi menikin telakalla. Puolimaratonilla ajasta on kadonnut viime syksystä yli 10 minuuttia ja Tallinnassa olisi tavoitteena saada posi vielä muutama minuutti. Salilla taas on painomääriin tullut mukavasti lisäystä ja pikkuhiljaa ne lihaksetkin alkaa erottua. Jos haluaisin saada lihakset vielä paremmin esille, pitäisi rasvaprosenttia alkaa laskemaan jonkin verran, mutta en kuitenkaan halua itsestäni yhtä hoikkaa (laihaa) kuin olin aiemmin. Lisäksi haluan myös nauttia syömisestä ja välillä myös herkutella. Ja koska treenaan vain itseäni varten enkä ole menossa kisaamaan, ei tuolla rasvaprosentilla ole oikeastaan pahemmin väliä. Kuitenkin voin yleisesti ottaen erittäin hyvin ja voin rehellisesti sanoa olevani hyvässä kunnossa yli nelikymppiseksi 🙂

 

Treeniä tullut ihan normaaliin tapaan kuutena päivänä, joten tässä viikon treenikooste tuttuun tapaan tähän sunnuntai-iltaan 🙂

 

salilla_30.8.jpg

Maanantai, juoksu 8x800m vetoja

  • alkuvauhti 6.00 min/km ja viimeinen veto 4.00 min/km
  • keskisyke 155 bpm, max syke 185 bpm
  • kulutus 391 kcal
  • pte 3.3

työmatkapyöräily

2×12 km/2×38 min

Tiistai, salitreeni

  • pystypunnerrus, 5×20 kg / 5×20 kg / 3×25 kg
  • vipunostot taakse 3×10 / 3 kg
  • vipunostot eteen levypainolla, 4×10 / 10 kg
  • leuanveto myötäotteella, 3×5
  • vatsat taljassa, 3×10 / 25 kg

Keskiviikko, juoksua ja mäkivetoja

  • 4,61 km/ 0:32,21 h
  • keskisyke 146 bpm / max 176 bpm

Torstai, salitreeni

  • maastavedot, 3×5 / 45 kg, 50 kg, 60 kg
  • hyvää huomenta, 3×10 / 25 kg
  • kulmasoutu käsipainolla, 3×10 / 9 kg
  • kapea penkkipunnerrus, 4×10 / 20 kg
  • dipit, 3×5
  • voimapyörä, 3×10

Perjantai, lepopäivä

Lauantai, juoksu, pk-lenkki

  • 14,75 km / 1:45,25 h
  • keskinopeus 7,09 min/km
  • max nopeus 5,37 min/km
  • keskisyke 143 bpm / max syke 166 bpm
  • kulutus 554 kcal
  • pte 2.6

Sunnuntai, salitreeni

  • penkkipunnerrus, 3×3 / 25 kg, 30 kg, 35 kg
  • hauis vinopenkissä, 4×10 / 4 kg
  • hammerkääntö, 4×10 /6 kg
  • jalkojen nosto, 3×10

 

Jokaiselle päivälle on mukaan mahtunut vielä noin 20-30 minuutin venyttely uudella venyttelyohjelmalla. Tilasin jokin aika sitten kirjan, jossa opastetaan aktiivisen venyttelyn saloihin. Siinä suositaan erittäin lyhyitä venyttelyitä pitkien sijaan. Kerron joskus vähän enemmän siitä vielä.

Mukavaa alkavaa viikkoa ja syksyn alkua kaikille!  

 

Waiting for chilly and misty fall mornings, snow and winther and next summer. This summer went by too fast, it only just began and now it’s over. Tallinn Marathon is in 2 weeks and I hope I will finish it with time somewhere between 2.00-2.05. Hope You all have a nice week!

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli

Työmatkalla treenaaminen / Training away

Olin tällä viikolla työreissussa toisella paikkakunnalla pari päivää ja yövyin hotellissa. Olen aina miettinyt mitä ihmiset tekevät, kun ovat reissuhommissa tai väliaikaisesti toisella paikkakunnalla työn vuoksi. Usein kuulee puhuttavan työmatkoista vähän kuin virkistysreissuista. Istutaan iltaa työkavereiden kanssa muutaman oluen tai viinilasillisen äärellä tai ehkä otetaan enemmänkin kuin muutama drinkki. Itse en välttämättä haluisi osallistua tällaiseen illanviettoon jos olen työmatkalla. Virkistysreissut on aina asia erikseen. En oikein ymmärrä miten ihmiset jaksaa osallistua seuraavan päivän työohjelmaan tai palavereihin jos edellinen ilta on venähtänyt aamuyön puolelle juomien äärellä. Ja mun mielestä se ei myöskään ole reilua palaverin pitäjälle ja muille osallistujille tai kollegoille jos osa porukasta on punasilmäisinä ja väsyneinä paikalla. 

Matkassa mukana Boston Boostit

tyomatkalla.jpg

Junamatkan eväät

tyomatkalla2.jpg

Mitä mä sitten tein työmatkalla? Aamulla olin herännyt jo ennen kukonlaulua ja istuin junassa matkalla Lahteen Helsingin kautta jo puoli seitsemältä aamulla. Vedin päivällä koulutuksen ja olin parissa palaverissakin mukana. Työpäivän päätteeksi kävelin samaa matkaa kollegan kanssa kohti mun hotellia, kun hän käveli kotiinsa. Kirjauduin hotelliin ja kävin huoneessa vaihtamassa juoksuvaatteet päälle. Vedin lenkkarit jalkaan ja asensin sykemittarin valmiiksi ja ei muuta kuin kohti Salpausselän mäkiä ja juoksutreeniä. Hotellin ovelta oli noin 3 minuutin hölkkämatka Salpausselän urheiluhallille, josta pääsi useammalle eri juoksupolulle. Ihastelin hetken aikaa hyppyrimäkiä ja katsoin kauhuissani niitä mäkiä, joita hyppyreiden ympärillä kohosi. Mihin olin oikein lähtemässä??? Eipä auttanut muu kuin lähteä liikkeelle ja valita vain joku niistä monesta reitistä.

Siellä se suurmäki on mulla edessä vasta pikkumäki 

tyomatkalla3.jpg

Lähdin ensin kevyttä juoksua nousemaan ensimmäistä pienempää mäkeä ja sainkin jo sykkeet kohotettua mukavasti eikä jalatkaan kylmiksi jääneet. Samalla alkoi sataa vettä, ensin vain pientä tihkua, mutta pikkuhiljaa vähän enemmän. Onneksi ei sentään kaatosadetta tullut niskaan. Alkuviikosta olin juossut lyhytvartisilla juoksusukilla ja jotenkin olin onnistunut saamaan vasempaan nilkkaan rakon, joka ei yhtään tykännyt tuosta sateesta, koska sukka kastui ja kengän ja sukan väliin meni mäkijuoksussa vähän hiekkaakin. Väkisin juoksin muutamat kunnolliset mäkivedot ja silmien edessä näkyi Lahden Suurmäki. Ei huonot treenimaastot! Siellä olisi voinut juosta hieman pidempäänkin ja erilaisia reittejä, mutta mäkivedot veivät kyllä mehut ihan tarpeksi hyvin. Joskus pitää vielä käydä suositellulla Vesijärven rantareitillä juoksemassa. 

Evoke on muuten todella sopiva lenkkikaveriksi. Pullo on sopivan kokoinen kädessäkin kannettavaksi eikä paina paljoakaan, kuitenkin siinä on riittävästi energiaa ja proteiinia lenkin jälkeiseen palautteluun. Ja makukin on todella hyvä, kannattaa testata! 

Evokea palkkariksi ja palkinnoksi mäkitreenin jälkeen 

evoke_ja_suurmaki.jpg

Lönköttelin takaisin hotellille, kävin nopean suihkun ja laitoin viestiä työkaverille. Olimme sopineet, että käymme syömässä jotain hyvää vielä illalla ja kävimmekin syömässä todella hyvät pasta-annokset Mamma Mariassa Lahden torin vieressä. Itse valikoin kanttarelli-pekonipastan, joka ei ollut yhtään huono vaihtoehto. Paikka ei ole kovinkaan iso, mutta kyllä sinne paljo ruokailijoita mahtuu. Vaikka oli keskiviikkoilta, oli paikka lähes täynnä asiakkaita. Tarjoilija katsoi meitä hieman ihmeissään, kun ruokajuomaksi valitsimme ihan vain vettä. Muilla oli pääasiassa viinilasit edessään. Kyllähän sitä yhden lasin viiniä olisi voinut ruuan kanssa juoda, mutta tuon mäkitreenin jälkeen ei ihan heti maistunut, sen verran hapoille oli jalatkin vetänyt. 

Työmatkalla voi siis myös treenata normaalisti. Aika monesta hotellista löytyy myös kuntosali, kuten omasta hotellistanikin olisi löytynyt. Viimeksi siellä yöpyessäni kävinkin testaamassa salin ja ihan hyvin siellä sai treenin tehtyä. Tietysti, kun lähtee työmatkalle ja mukana useimmiten on kannettava tietokone ja kaikki muu matkalla tarvittava, tulee laukut aika täyteen, kun vielä pitää pakata treenivaatteet ja juoksulenkkarit. Mutta ihan hyvin mä ainakin selvisin siitä. 

Hotelliaamiaisella on aina yhtä mukava käydä

hotelliaamiainen.jpg

Tänään on vuorossa viikon pitkä lenkki. Saankin juosta yksikseni, koska mies lähtee juoksemaan viimeistä maratonille valmistavaa lenkkiä parin juoksukaverin kanssa ja heillä vauhti on sen verran kova, etten pysyisi matkassa kuin ehkä ekan kilometrin. Lisäksi heillä on tarkoituksena juosta noin 30 kilometrin lenkki, kun taas itse ajattelin juosta noin 15 km. Enää siis pari viikkoa Tallinnan maratonille! 

 

Went on a work do to another city this week. Instead of sitting at a hotel restaurant I went for a run. And because I was staying in Lahti, where they have these ski jump towers and huge hills I just had to do some uphill running. 

Suhteet Oma elämä Liikunta Työ