Appelsiini-suklaa-avokadokakkua, raakana kiitos!

Suklaa on mun heikkous ollut aina enkä ole päässyt siitä nytkään, vaikka muuten yritän syödä terveellisesti. Onneksi kuitenkin on vaihtoehtoja herkutteluun. Reilu vuosi sitten leivoin ensimmäisen raakakakkuni ja ihastuin. Nyt on tullut testattua muutamia erilaisia ja yksikään ei ole ollut pahan makuinen. Halusin tehdä viikonlopuksi jotain hyvää ja muistinkin yhden kakkuohjeen jota en vielä ollut testannut. Valitettavasti en muista alkuperää, mutta jos joku tunnistaa ohjeen omakseen, sano hep niin kerron myös muille 🙂

Lähes kaikki raaka-aineet löytyivät kotoa, vain vähän pähkinää ja tuoreita taateleita sekä avokado piti hakea kaupasta. Ruohonjuuren kanssa aiemmin keväällä tehdyn yhteistyön jäljiltä löytyi myös heidän tuotteitaan kaapista vielä. Lisäksi pääsin testaamaan Evoken appelsiinimehua tähän leipomukseen.  

Appelsiini-suklaa raakakakku

 

                                     Appelsiini-suklaa-avokadokakku/Orange-chocolate-avocadocake

Pohja/bottom

  • 8 tuoretta taatelia/fresh dates
  • 3 dl saksanpähkinöitä/walnuts
  • 2 rkl/tblsp raakakaakaojauhetta/raw cocoa powder
  • 2 rkl/tblsp kookosöljyä/coconut oil (melted)
  • 3 rkl/tblsp kaakaovoita/cocoa butter (melted)

Appelsiinisuklaakerros/orange-chocolate layer

  • 12 taatelia/fresh dates
  • n. 2 dl appelsiinimehua (Evoke)/orange juice
  • 2 tl/tsp vaniljaa/vanilla
  • 2 dl raakakaakaojauhetta/raw cocoa powder
  • 1 rkl/tblsp mantelivoita (myös pähkinävoi käy)/almond butter
  • 1 rkl/tblsp Agave-siirappia/Agave syrup
  • 1 dl kookosöljyä/coconut oil (melted)
  • 5 rkl/tblsp kaakaovoita/cocoa butter (melted)
  • kanelia 
  • n. 4 rkl/tblsp kookosmaitoa/coconut milk

Avokadosuklaamousse/avocado-chocolate mousse

  • 1 avokado
  • 0,5 dl cashew-pähkinöitä/ cashew nuts
  • 6 taatelia/fresh dates
  • 1 rkl/tblsp mantelivoita/almond butter
  • 1 rkl/tblsp Agave-siirappia/Agave syrup
  • 2 rkl/tblsp kookosöljyä/coconut oil (melted)
  • 3 rkl/tblsp kaakaovoita/cocoa butter (melted)
  • 2 dl kookosmaitoa/coconut milk
  • 2 rkl/tblsp raakakaakaojauhetta/raw cocoa powder

raakakakku3.jpg

 

Laita kaakaovoi ja kookosöljy kattilaan vesihauteeseen. Hienonna pähkinät hienoksi tehosekoittimessa tai monitoimikoneessa ja lisää kivettömät taatelit. Anna massan pyöriä hiukan ja lisää sulatettu öljyseos sekä kaakaojauhe ja sekoita vielä hetki. Painele massa leivinpaperilla vuoratun irtopohjan päälle. Laitoin pohjan jääkaappiin täytteen valmistuksen ajaksi, jotta se hieman kovettui eikä sulanut näin kesäkuumalla.

Laita appelsiini-suklaatäytettä varten kookosöljy, agave-siirappi ja kaakaovoi vesihauteeseen ja sulata ne. Laita kaikki ainekset tehosekoittimeen, myös rasvat ja anna pyöriä tasaiseksi massaksi. Jos massa on liian paksua, lisää kookosmaitoa muutama ruokalusikallinen kerralla. Kaada täyte pohjan päälle ja levitä tasaisest joka puolelle. Tässä vaiheessa laitoin kakun pakastimeen siksi aikaa, että tein avokado-suklaamoussen valmiiksi, jotta se ehtii jähmettyä kunnolla ennen kuin seuraava kerros on valmis.

Seuraavaksi laita avokado, cashewpähkinät, raakakaakaojauhe, taatelit, kookosmaito ja maapähkinävoi tehosekoittimeen ja pyöritä tasaiseksi massaksi. Sulata kaakaovoi, kookosöljy ja agave-siirappi vesihauteessa ja lisää massan joukkoon. Pyöritä tasaiseksi. Tässä vaiheessa kannattaa maistaa haluaako vielä enemmän suklaan makua raakakaakaojauheesta. Omaan makuuni riitti tuo 2 ruokalusikallista. Kaada täyte hieman jähmettyneen kerroksen päälle, tasoita ja laita jääkaappiin vähintään pariksi tunniksi. Omani oli yön yli.

Made a delicious raw cake with orange, avocado and chocolate. Just put all ingredients in a blender and let it mix! First the bottom, then orange-chocolate layer and for last avocado-chocolate mousse. For the best result put the bottom in a fridge until You finish the second layer. After I had orange-chocolate layer on the bottom I did put the cake in to freezer until I finished the last layer. That help these two soft layers not to get mixed together. Two hours in a fridge should be enough but I had my cake in fridge over night. 

 

 

   

 

 

 

 

 

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Liikunta

Juokseminen onkin ihan jees

Mikä onkaan parempi tapa päättää työpäivä, kuin kunnon mäkijuoksutreenit á la Vauhtisammakko? Joo, pitäkää vaan kahelina, mutta oli kyllä mahtavat treenit! Tiistaina katsoin sääennustetta ja oli luvassa aurinkoa ja hellettä. Pakkasin eilen aamulla reppuun shortsit ja hihattoman topin, mutta onneksi myös varmuuden vuoksi polvipituiset juoksutrikoot ja t-paidan. Aamupäivä oli erittäin aurinkoinen ja lämmin. Lounaalle mentäessä olisi hyvin voinut jäädä ulos nauttimaan lämmöstä pidemmäksikin aikaa. Kuitenkin iltapäivällä ennen työpäivän päättymistä vilkaisin työpisteellä  selkäni takana olevasta ikkunasta ulos ja vettähän siellä satoi.. Niinpä tietysti, mitenkäs muuten? Siihen on sitten tämän kesän aikana totuttu.

Pari tuntia oli vielä aikaa juoksutreenien alkuun, joten kyllä se sade ehtii vielä lakata. Jep, juuri niin… Mulla on töistä reilu kilometri Vauhtisammakon tiloihin ja olin ajatellut kävellä sen reipasta tahtia, jotta saan jalkoihin vähän liikettä. Vaan eipä tullut mieleenkään kävellä kaatosateessa! Koska muita vaihtoehtoja ei ollut, heitin repun selkään ja juoksin tuon reilun kilometrin matkan. Varmaan porukka ajatteli, että kyllä on hurahtanut, kun tällä kelillä juoksee reppu selässä pitkin Turun katuja vapaaehtoisesti. 

Sade onneksi hellitti juuri, kun treenit oli alkamassa ja päästiinkin sateen raikastamassa ilmassa, noin +20 lämpötilassa liikkeelle. Siinä sitten köpöteltiin kohti Vartiovuoren mäkeä ja luvassa oli mäkitreenit, lyhyillä mutta sitäkin nopeammilla vedoilla. Ja tietysti oli suunniteltu myös pientä kisaa meille, jossa jokaisen kierroksen voittaja sai sammakonvihreän nauhan itselleen ja bonuksena vielä 11 kiloa lisäpainoa liivin muodossa seuraavalle vedolle. Rankkaa mutta kivaa! On se varmaan niin, että jokin tuolla pääkopan sisällä on heittänyt kärrynpyörää, pudonnut kyydistä tai tippunut kanootista, kun vapaaehtoisesti lähtee 8 tunnin työpäivän jälkeen juoksemaan pitkin puistoja ja mäkiä. 45 minuuttia tiukkaa juoksua parin minuutin palautuksilla, yhteensä 10 mäkivetoa. Silti fiilis oli aivan mahtava treeni jälkeen!

intervallitreenit_22.7.jpg

On se pakko myöntää, että juoksu on ihan oikeesti kivaa nyt, kun mikään paikka ei kolota, ei ole muuta särkyä kuin lihassärky kovan treenin jälkeen. Olin niin lähellä tuossa keväällä ripustaa lenkkarit naulaan ja sanoa, että kyllä tää nyt oli tässä. Onneksi oli kuitenkin kesän ekalle puolikkaalle ilmoittauduttu jo niin paljon aiemmin, ettei tullut kysymykseenkään perua sitä siinä vaiheessa. Ja lähdinpä vielä seuraavalle puolikkaalle pari viikkoa tuon kesän ensimmäisen jälkeen. Nyt olen saanut juosta 3 kuukautta ilman pahempia vaivoja, mitä nyt pari kynttä irtoamassa varpaista tuon toisen puolikkaan jäljiltä. Mutta onneksi ne kasvavat takaisin 🙂 Kehonhuolto on siis tärkeä osa treeniä. Venyttelyt ennen ja jälkeen treenin ja vielä yhdet pari tuntia treenin jälkeen. Juoksijalle suosittelen myös kuuma-kylmähoitoa suihkun yhteydessä, ei pahemmin ole penikat vaivanneet viime kesän jälkeen. Suihkulla vaan vuorotellen kylmää, siis oikeesti kylmää, ja lämmintä vettä säärille, niin kyllä vaan veri kiertää ja lihakset tykkää. 

 

Tällä viikolla mulla on vielä edessä viikon pitkä lenkki sunnuntaina. Nyt en kuitenkaan lähde kiertelemään Ruissaloon vaan osallistun Vauhtisammakon järjestämään 6 tunnin viestiin. Saa nähdä kuinka paljon kilometrejä saan kasaan tuossa ajassa. Riippuu myös siitä, miten paljon muut joukkueen jäsenet haluaa juosta, koska jokaisesta joukkueesta juoksee vain yksi kerralla. Kivaa on joka tapauksessa tulossa. 

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli