Uusi matkaennätys ja uusia eväitä

Mä oon niin iloinen ja fiilikset on aivan mahtavat! Viime talven murheet ja jalkaongelmat on ihan menneen talven lumia ja juoksu kulkee melkein kuin unelma. Tällä viikolla jäi yhdet juoksutreenit väliin päänsäryn takia, mutta sen sijaan käytiin tänään Ruissalon mahtavissa maisemissa juoksemassa viikon pitkä lenkki. 

lenkki_2.8.jpg

lenkki3_2.8.jpg

Auto jätettiin Honkapirtin parkkipaikalle, aika keskeiselle paikalle, jotta päästiin välillä autolle hakemaan lisää juotavaa. Siellä sitten kierreltiin ympäri Ruissaloa, Kansanpuiston kautta ja autolle, Saaronniemeen kaukaisimmalle niemelle ja taas autolle. Viimeisenä lähdettiin vielä Kuuvaan ja takaisin. Yhteensä mulle tuli kilometrejä 25, joka on mun pisin lenkki koskaan. Aiemmin olen juossut maksimipituutena puolimaratonin, joten olin aika tyytyväinen matkaan. Viimeisen reilun kilometrin juoksin vielä alle 6 minuutin kilometrivauhtia. Itse jäin autolle tuossa 25 kilometrin kohdalla, mutta mies juoksi vielä 5 km enemmän ja nappasinkin hänet kyytiin Ruissalon sillan jälkeisellä parkkipaikalla. Molemmilla oli todella onnistunut lenkki, vaikka mies joutuikin alkumatkasta tankkaamaan ylimääräisiä hiilareita alhaisten verensokereiden takia. 

lenkki4_2.8.jpg

lenkki2_2.8.jpg

Onneksi ollaan aina varauduttu tuollaisiin tilanteisiin ja mukana oli energiageelejä, banaania ja Evoken proteiinimehuja. Sain aiemmin viikolla noita Evoken mehuja yhteistyön kautta ja olen jo ehtinyt niitä maistelemaan ja testailemaan myös smoothieiden joukossa. Smoothieista lisää myöhemmin 🙂 Tykkään noissa mehuissa niiden raikkaasta mausta ja siitä ettei niihin ole lisätty sokeria. Yhdessä pullollisessa on 130 kaloria, hiilareita 22 grammaa ja proteiinia 10 grammaa. Lisäksi pullollisesta Evokea saa 50% C- ja B-vitamiinien päivittäisestä suosituksesta. Erittäin hyvä välipalaksi töihin tai treeniä ennen tai sen jälkeen juotavaksi. 

lenkki5_2.8.jpg

Perjantaina tuli myös käytyä ensimmäisen kerran 7 vuoteen täällä Turussa järjestettävällä DBTL festarilla. Useampana aikaisempana vuotena festareilla on ripoteltu joka päivälle erilaisia esiintyjiä ja jos olisi halunnut nähdä omia suosikkejaan, olisi pitänyt ostaa lippu jokaiselle päivälle ja vain yhden esiintyjän takia. Tänä vuonna järjestely oli paljon parempi, koska nyt perjantaina oli esiintymässä useita hyviä bändejä, kuten Stam1na, Teräsbetoni, Kotiteollisuus ja CMX. Viimeinen tosin esiintyi sen verran myöhään, ettei jaksettu jäädä sitä enää katsomaan, mutta nuo tärkeimmät tuli nähtyä. Hyvä uudistus jos multa kysytään 🙂 

Eilen tulikin otettua ihan iisisti ja käytiin Naantalissa kävelyllä. Siihen ei kyllä koskaan kyllästy, maisemat on niin upeat. Ainoa mikä olisi voinut olla parempi oli sää. Naantalissa oli aika kylmä tuuli ja aurinkoakaan ei pahemmin näkynyt, kuten ei muutenkaan tänä kesänä ole näkynyt. Ja nyt täällä Turun suunnalla on jo ihan syksyinen ilma. Vettä tuli kaatamalla hetki sitten ja ukkonen jyrisi. Puista tippuu keltaisia ja punaisia lehtiä meidän terassille. Olisi sitä kesää vielä voinut olla jäljellä vaikka loma loppuikin. 

 

Hyvinvointi Hyvä olo Liikunta Mieli

Kuntoilu ja lisäravinteet

Muistan, kuinka vielä pari vuotta sitten, kun aloitin liikkumisen ja kuntoilun säännöllisesti ja enemmän tosissani meillä ei käytetty mitään ravintolisiä tai urheilujuomia. Mentiin ihan ruoan ja veden voimalla. Ruokakaan ei aina ollut välttämättä kaikista terveellisintä, vaan meillä syötiin aivan liian usein myös pizzaa, paljon pastaa ja riisiä, leipää ja kaikkea muuta ei niin terveellistä. Itse olen aina ollut ihan hirveä sokerirotta ja suklaata meni melkein patukka päivässä ja toinen heikkouteni oli salmiakki ja lakut. Silti ylipainoa ei koskaan ole ollut, muuten kuin raskausaikana. 

Paras alku uusiin ruokailutottumuksiin saatiin puolitoista vuotta sitten, kun olimme kolmisen viikkoa serkkuni luona Australiassa ja siellä lämmössä kun ei maistunut raskas ruoka pahemmin. Heillä myös koko perhe söi erittäin terveellisesti. Myöskään pastaa tai perunaa ei pahemmin tarjottu. Tarjolla oli lihaa, kanaa ja kasviksia. Kotiin päästyämme jatkoimme samalla ruokavaliolla ja sillä tiellä ollaan edelleen. Kyllä meillä välillä pastaa tai riisiäkin on tarjolla, mutta harvemmin syödään sitä miehen kanssa ja jos syödään, on annoskoko puolet vanhoista annoksista. Leipää tulee syötyä vain, kun on tarvetta tankkaukselle tai jos aamupuuroa ei jostain syystä ole saatavilla. Herkkuja syödään aika harvoin, mitä nyt kesälomalla hieman pääsi siinä lipsumaan. 

Tällä hetkellä liikutaan noin 6 päivänä viikossa, 3 kertaa juoksutreenit ja 3 kertaa salitreenit, siihen vielä työmatkapyöräilyt lisäksi. Salilla on tullut tehtyä erilaisia sarjoja ja juoksutreenitkin on aika vaihtelevia. Mukaan kuntoilua tukemaan on tullut myös erilaisia ravintolisiä. On palautukseen tarkoitettua juomaa, energiageelejä ja urheilujuomaa, josta saa juoksun aikana energiaa ja nestettä. Purkista otan joka ilta magnesiumia ja sinkkiä. Lisäksi aamupalalla meillä on lähes joka aamu smoothie, jossa on erilaisia marjoja ja hedelmiä sekä soijajugurttia ja soijamaitoa. Lisänä smoothieissa on vaihtelevasti maca-jauhetta, baobab-jauhetta, moringa-jauhetta, kurpitsansiemenjauhetta, chiasiemeniä, lucumaa, carob-jauhetta, raakakaakaojauhetta ja erilaisia pähkinöitä sekä manteli- tai pähkinätahnaa. Näistä kaikista saa hivenaineita, jotka ovat paljon liikkuvalle tärkeitä, osa ihan superfoodia. Itse uskon, että näistä on hyötyä ja ne auttavat jaksamaan paremmin. Meistä onkin melkein tullut Ruohonjuuren kanta-asiakkaita. 

 

ravinteet2.jpg

 

Vaikka syönkin terveellisemmin kuin ennen, tulee silti hetkiä jolloin tulee ihan kauhea makeanhimo tai salmiakinhimo. Mulla onkin sitä varten mukana aina purkkapussi ja olen ihastunut Xylitol Jenkki vadelma-lakritsimakuun. Sillä saa tainnutettua pahimman makean himon onneksi. Lisäksi olen viimeisen vuoden aikana tehnyt useita erilaisia raaka-kakkuja ja jopa raakapatukoita, energia- ja proteiinipatukoita molempia. Raakakakuissa viehättää niiden terveellisyyden lisäksi se, että niissä raaka-aineiden maut tulevat todella hyvin esille. Raakakakuissa ei ole lisättyä valkoista sokeria eikä vehnäjauhoja, joten ne eivät pääse muuttamaan makuja. 

Miten muilla paljon liikkuvilla tuo ravinto ja lisäravinnepuoli? 

 

Suhteet Oma elämä Liikunta