Vähiin se käy

Nimittäin kesäloma. Maanantaina olisi taas aika palata 4 viikon lomalta töihin. Ilmat ei oikein ole osuneet kohdilleen, muuta kuin ensimmäisellä lomaviikolla ja pari-kolme päivää sen lisäksi. Mutta pakko kyllä myöntää, että olen silti saanut lomasta vaikka kuinka paljon irti. Perheen kanssa on tullut vietettyä aikaa ja tehtyä vaikka mitä täällä Turun suunnalla ja myös Helsingissä. On käyty Linnanmäellä ja Suomenlinnassa, pyöräilty ympäri Turkua, käyty juoksemassa ja salilla, vierailtu Luostarinmäen käsityöläismuseossa ja käyty piknik risteilyllä, oltu mato-ongella Ruissalossa ja vaikka mitä. Olen rentoutunut, syönyt hyvin, nähnyt ystäviä ja nauttinut loman jokaisesta päivästä.

Suomenlinna

Luostarinmäen käsityöläismuseo

Ruissalo

Vaikka loma loppuukin, ei se tarkoita, että kesä oli tässä. Kauniita ilmoja saa vielä tulla, sillä ehtiihän sitä vielä työpäivän jälkeenkin olla ulkona ja tehdä mitä huvittaa. On meillä vielä suunnitelmia tulevalle kuukaudellekin, siis muutakin kuin juoksu ja salitreenit. Viikon kuluttua lähdemme miehen kanssa juhlistamaan hääpäivää Helsingin suuntaan ja sitä seuraavalla viikolla mennään täällä Turussa DBTL-festareille perjantaina vähän musiikkia kuuntelemaan ja katosmaan josko tuttuja näkyisi kaupungilla. Tänä kesänä ei ollakaan vielä käyty missään keikoilla tai festareilla, joten tuo tuleekin ihan mukavasti tähän kesäloman päätteeksi.

Elokuussa saakin jo alkaa valmistautua Tallinnan maratonia varten, minä puolikasta ja mieheni maratonia. Juoksukoulu jää pienelle tauolle elokuun puolivälissä, mutta omatoimisia lenkkejä voi silti tehdä ja kyllähän Vauhtisammakkokin järjestää myös taukoviikoille pientä ohjelmaa. Ainakin yhdelle miniultralenkille olen suunnitellut osallistuvani. Siellä juostaan 3,5 tuntia ja keskivauhti on noin  6.30-6.45 min/km. Lisäksi meille järjestetään 6 tunnin viesti, jossa 4-6 hengen joukkueet keräävät mahdollisimman paljon kilometrejä 6 tunnin ajan. Paljon kivaa siis tiedossa vielä 🙂

Kuitenkin sitä on jäänyt vähän kaipaamaan sitä kauan odotettua aurinkoa ja lämpöä. Tekisi mieli varata joku viikon reissu jonnekin lämpimään tai miksei parinkin viikon. Mutta ihan vielä en paina enteriä sen suhteen ja ehkä se kohdekin pitäisi osata päättää ensin 🙂

Kesälomalla on myös tullut syötyä aika paljon kaikkea mitä muuten ei syödä. Kaikenlaista herkkua on suuhun lykätty, on käyty hampurilaisia ahmimassa, tehty mansikkakakkua, syöty jäätelöä ja karkkia mussutettu. Onneksi ollaan myös liikuttu hyvin, joten vaaka ei näytä yhtään enempää kuin loman alussakaan. Muuten kyllä huomaa, ettei ole pysynyt normaalissa ruokavaliossa, on välillä jotenkin turvonnut ja ähky olo. Onneksi siitä voi syyttää vain ja ainoastaan itseään. Eikä sille mitään voi jos tykkää herkuista 😀 Tuon ensi viikonlopun Helsingin reissun jälkeen on kyllä tarkoitus taas vähän keventää aterioita. Töissä se onneksi onnistuukin aika helposti, kun ei pääse jääkaapille koko ajan. 

 

Toivottavasti myös muilla loma on mennyt mukavasti ilmoista huolimatta. Ja ihanaa lomaa heille, joilla vielä loma jatkuu tai on edessä!

 

My vacation for this summer is now over and I’m going back to work on Monday. We’ve done a lot in last 4 weeks even when the weather haven’t been the best. And we have enjoyed every moment! Hope Your summer have been nice also 🙂

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Leffat ja sarjat

Vauhtisammakon kanssa Tough Viking-treeneissä

Me päästiin eilen Vauhtisammakon juoksutreeneissä tekemään oikein kunnollinen mäkitreeni lihaskuntotreenillä höystettynä á la Tough Viking. Treenipaikaksi oli valittu kaikille turkulaisille tuttu mäki, Hirvensalon hiihtokeskuksen laskettelurinne. Mikä sen sopivampi mäkitreenipaikaksi kuin se? Ilma oli sopivasti pilvinen, mutta kuitenkin lämmin ja lyhythihaisessa paidassakin tuli ihan tarpeeksi hiki. Tarkoituksena oli tunnin ajan nonstopina juosta mäkeä ylös ja alas ja sen lisäksi tehdä erilaisia lihaskuntoliikkeitä, kuten borsovilaisia ja ”manmakereita”, jossa yhdistyy punnerrus kahvakuuliin tukien, kulmasoutu kahvakuulilla, rinnalleveto ja pystypunnerrus. Näitä tuli jokaisen tehdä 10 sarjaa, jonka jälkeen sai taas lähteä kohti ylämäkeä. Mäkijuoksuja tehtiin kolmella erilaisella alustalla. Kauimpana vasemmalla rinteen alta katsottuna oli heinikkoinen rinne, jossa kulki kapea polku ylös pujotellen. Toisena keskellä oli sorapohjainen suorana kulkeva polku, joka toimii myös hissin kulkuväylänä sen ollessa toiminnassa. Harmi vaan, että me ei saatu tuosta hissistä yhtään vetoapua 🙂 Viimeisenä, muttei toki helpoimpana oli oikeassa reunassa mutkitteleva mäkiautojen asfalttirata, joka menee siksakkina rinnettä ylöspäin. Jotkut juoksijat saivat mäkijuoksuun mukaansa ylimääräisiä painoja, kuten painoliivejä päällensä tai kahvakuulia perässä vedettäviksi. Valitettavasti kuvia ei nyt ole kuin maisemista ja vähän juoksijoista, mutta itse kun olin juoksemassa, ei paljon ehtinyt kuvia näpsimään 🙂

Tough Viking treenit

Tough Viking treenit

Itselläni iski vasen takareisi jumiin heti ensimmäisellä etapilla, mutta hammasta purren jatkoin eteenpäin ja saldona olikin 5 kertaa alhaalta ylös ja muutamat lihaskuntotreenit tunnin aikana. Jalat veti aika pahasti hapoille joka kerta juuri ennen mäen päälle pääsemistä ja jouduin kävelemään osan mäestä. Ja jos ei saanut tarpeekseen tuosta yhden tunnin treenistä, sai jäädä vielä puoleksi tunniksi ylimääräiseen hapotustreeniin. Noin pari-kolmekymmentä juoksijaa jäikin vielä lisäajaksi itseään rääkkäämään.

 

Tough Viking treenit

Tough Viking treenit

Tough Viking treenit

Kaikenkaikkiaan meitä taisi olla paikalla noin 150 uskaliasta juoksijaa ja meininki oli mahtava, kuten aina Vauhtisammakon treeneissä. Kaikkia kannustettiin ja tsempattiin, jos joku väsähti, ei jätetty kaveria yksin. Treenit oli mahtavat ja vaikka huolella eilen illalla venyttelinkin on silti pohkeet jumissa ja pakarat kipeinä. Vähän meni vasen kylkikin jumiin, mutta se ei onneksi pahasti vaivaa. Ehkä tämän illan juoksutreeni tulee hyvänä palauttavana treeninä. Luvassa on kuulemma, yllätys yllätys, mäkijuoksutekniikkaa. 🙂

Me ollaan tänään jo ehditty käymään Turun keskustassa katsomassa Kansainvälisillä Suurmarkkinoilla ja torilla ostamassa mansikoita. Mansikat pääsevät täytekakkuun, koska kuopuksella on kohta 12-vuotis synttäripäivä, niin tehdään kakku illan herkutteluun. 

 

Suhteet Oma elämä Liikunta