Vajaa viikko h-hetkeen

Viikonloppuna seurasin mielenkiinnolla Vauhtisammakosta tuttujen juoksukavereiden taivaltamista Perniön SM-juoksuissa, jossa matkoina oli 10 km, maratoni, 60km ja 100km. Todella hienoihin tuloksiin pääsi sammakkolaiset! Pari mitaliakin tuli ja muutenkin todella mahtavaa menoa kaikkien osalta. Onnittelut kaikille! 

Itselläni alkaa treenipäivät käymään vähiin ennen kesän ekaa koitosta ja Forssan Suvi-iltaa. Lauantaina se sitten olisi edessä, 21.0975 km pitkä lenkki eli puolimaratoni. Menneenä perjantaina kävin työpäivän päätteeksi juoksemassa Kaarinasta Paraisten suuntaan 16 kilometrin peruskestävyyslenkin ja ihme kyllä, lenkki meni todella hyvin. Jalat rullasivat niin kuin pitääkin, pohkeet eivät jumittaneet eikä lonkkakaan kiukutellut. Hyvältä näyttää siis eikä tarvitse tuota puolimaratonia vaihtaa kymppiin. 

Juoksu

Tänään oli edessä Vauhtisammakon juoksutreenit, jotka aion pitää ainoina rankempina treeneinä tällä viikolla. Keskiviikkona ajattelin juosta kevyehkön lenkin, josta osan matkaa aion kokeilla pitää kisavauhtia. Vauhti ei vielä ole kovinkaan kummoinen talven juoksutauon ja lonkkaongelmien jäljiltä, mutta luottavaisin mielin olen asettumassa lähtöviivalle lauantaina. Olisihan se tietysti kiva parantaa omaa ennätystä viime vuodelta, mutta olen melkein tyytyväinen jos pääsen maaliin saakka ilman vaurioita. (Huom. melkein…)

Sitä ennen menen kuitenkin torstaina Naantaliin juoksemaan Nice Runissa. Nice Run täyttää tänä vuonna 10 vuotta ja sitä on mukana juhlistamassa Duudsonit! Itse olen menossa tapahtumaan kahden ystävän kanssa ja tarkoituksena on pitää hauskaa, ei siis mitään totista kilpailemista. Lähtöpaikkana toimii Naanatalin kylpylän edusta ja reitti kiertää pitkin meren rantaa ja Naantalin vanhaa kaupunkia Kuparivuoren kautta. Kauniita maisemia siis tiedossa. Nice Runiin voi osallistua joko yksin tai vaikka kolmen tai kuuden hengen ryhmänä ja 5 kilometrin reitin voi joko juosta, hölkätä tai kävellä ihan omaan tahtiin. Jälkeenpäin voi jäädä nauttimaan piknikistä maalialueella olevalla nurmikkoalueella. Jos et vielä ole ilmoittautunut Nice Runille, niin vielä ehdit mukaan! Tällä viikolla on tapahtumapaikkoina Hämeenlinna maanantaina, Lahti tiistaina, keskiviikkona Espoo ja Naantali siis torstaina.

Juoksu

 

Tuota Suvi-illan puolimaratonia varten en aio valmistautua muuten kuin vähän keventämällä treenejä sekä juoksujen että salin osalta. Lisäksi tulen tankkaamaan hieman enemmän energiaa keskiviikkoiltana ja torstaina, mutta jo perjantaina syön taas tarpeeksi kevyesti, ettei lauantaina ole liian raskas olo. Perjantaina tulee ehkä pienenä lisänä cashewpähkinät ja koko viikona ajan hieman normaalia enemmän nestettä. Lauantaina, kun juoksu alkaa iltapäivällä klo 16, lopetan nesteen tankkauksen jo 2-3 tuntia ennen starttia, ettei neste hölsky mahassa juostessa ja ettei tarvitse juosta puskan puolelle. Mukaan ajattelin napata vähän rusinoita ja energiageelin. Nestettä tankkaan varmaankin huoltopisteillä ja jätän omat juomapullot pois matkasta tällä kertaa.  

Suvi-illassa oli viime vuonna aivan mahtava tunnelma koko reitin varrella, porukka oli tuonut mukanaan grillit ja kalusteet. Musiikki soi ja kannustukset kuuluivat pitkin matkaa. Kuulin maalialueella, että siellä on aina samanlainen fiilis. Todella mahtava tapahtuma! Reittikään ei ollut kovin hankala jos ei lasketa pitkää pitkää suoraa Forssan ja Tammelan välillä. Jos olet miettinyt osallistuvasi kympille, puolimaratonille tai maratonille, suosittelen tulemaan Forssaan ensi lauantaina! Myös pyöräilijöille löytyy jotain, sekä combokisa jossa on mukana juoksu ja pyöräily. 

Lauantaita kohti toiveikkaana siis 🙂

Hyvinvointi Liikunta

10 asiaa jotka haluaisin tehdä tänä kesänä

Lilyn toimituksen blogi haastoi jokin aika sitten meidät listaamaan 10 asiaa jotka haluamme tehdä tänä kesänä. Mietin kauan, onko minulla suunnitelmia tulevaksi kesäksi ja millaisia toiveita kesälle olisi. On asioita, joiden tekeminen on jonkin verran riippuvaisia säästä ja kun tietää ennestään Suomen kesät, saa mielikuvitustakin heittää mukaan, jotta saa toteutettua nuo kaikki unelmat. Tässä tulee sitten minun listani.

1. Issikkavaellus

Kuopukseni on todella hurahtanut hevosiin ja kaikkeen siihen liittyen. Itsekin joskus kakarana ratsastusta harrastaneena tulee aina välillä kaipuu hevosen selkään  ja tallille. Viimeksi olen tainnut olla hevosen selässä noin 9-10 vuotta sitten ja silloinkin vain muutaman kerran. Ekalla kerralla jännitin ihan hirveästi, että mitä jos en pysykään selässä tai mitä jos en saa hevosta tottelemaan. Se oli ihan turhaa, sillä kaikki palautui mieleen kuin polkupyörällä ajo.  Koskaan en ole vielä kuitenkaan päässy ratsastamaan islanninhevosella ja koska olen kuullut rodusta pelkkää hyvää niiden erikoisen askelluksen, töltin, lisäksi, haluaisin mennä kokeilemaan issikoita. 

2. Telttaviikonloppu

Muutamana kesänä olemme vuokranneet kesämökin viikoksi ja kivaa on ollut. Mökeissä on yleensä ollut lähes kaikki mukavuudet pyykinpesukonetta ja tiskikonetta lukuunottamatta, joten helpolla on päästy. Nyt kuitenkin tuli ihan outo ajatus mieleen, että mitä jos vietettäisi alkeellinen telttaloma yhden viikonlopun ajan jossain leirintäalueella. Paikka pitäisi tietysti olla lapsille ja koiralle sopiva paikka sekä tietysti uintimahdollisuus. Muuten ei paljonkaan vaatimuksia ole. Kuka siis haluaa meidät kesämökin pihaan viikonlopuksi?? 😀

3. Italian reissu

Viimeisen 6 vuoden ajan olemme käyneet ulkomailla joko kerran tai kaksi vuodessa ja tälle vuodelle tai kesälle ei vielä ole suunnitelmissa matkustaa kotimaata kauemmaksi. Budapestissa ollaan käyty pari kertaa ja paikka on todella ihana. Sinne pääsee myös kätevästi suoraan Turusta Wizzairin siivillä, joten helppoakin sinne matkustaminen on ollut. Gdansk on myös nähty pariin kertaan ja Italiallekin on sydän menetetty tutun ja turvalisen Tukholman lisäksi. Suurin haave olisi päästä autolomalle Toscanaan pariksi viikoksi. Vuokrattaisi sieltä huvila, jossa olisi loman kiintopiste ainakin osan ajasta ja sitten ajeltaisi pitkin mutkaisia maaseudun teitä ja vierailtaisi pienissä keskiaikaisissa kaupungeissa, joita ympäröi vanhat kivimuurit. Kuinka idyllistä! Miehen mieliksi pitäisi tietysti käydä katsomassa Serie A:n pelejäkin. Ja uskokaa tai älkää, mutta kyllä minäkin futiksesta tykkään. Käytiin jopa häämatkalla katsomassa futista Italiassa ja vuosi sitten huhtikuussa käytiin Lontoossa katsomassa Valioliigan peli Emiratesilla. 

Minä itse

4. Saaristoreissu polkupyörällä

Meillä on lähellä Turunmaan saaristo kaikkine ihanine maisemineen. Itse olen jopa asunut tuolla saaristossa aikoinaan pitkän aikaa ja lapsenikin ovat saaneet kasvaa varhaislapsuutensa meren keskellä. Kesäaikaan mieli vie vieläkin tuonne saaristoon ja mikä olisikaan parempi tapa tutustua siihen enemmän ulkopuolisen silmin, kuin polkupyöräreissu Saariston Rengastietä? Pyöräilykin on sopivasti tullut mukaan kuvioihin tässä kevään aikana. 

5. Juosta puolimaratoni ulkomailla

Tämä on oikeastaan jo toteutumassa, sillä ilmoittauduin joku aika sitten syyskuussa juostavalle Tallinnan Maratonille ja juuri puolikkaalle. Oltiin jo jonkin aikaa mietitty miehen kanssa sopivaa ulkomaan juoksutapahtumaa ja ensin katsottiin Budapestin maratonia, mutta siellä on tänä vuonna juhlavuosi, joten se oli jo loppuunmyyty. Toisena unelmana on joskus juosta puolimaratoni Australiassa. Serkkuni asuu Perthissa ja haluaisimmekin osallistua juoksutapahtumaan siellä. Kuitenkin paras matkustusaika sinne on oikeastaan joulukuusta eteenpäin, jolloin siellä on kevät tai kesä alkamassa ja tuolloin on jo sen verran lämpimät kelit, ettei siellä ole pahemmin juoksutapahtumia silloin. Mutta ehkä joskus 🙂 Voitaisikin alkaa keräämään noita ulkomaisia juoksureissuja johonkin ylös ja joka vuosi toteuttaa joku niistä. 

6. Uinti meressä

Joo ihan tosissani mä olen. En ole uinut meressä Suomessa moneen vuoteen. Vesihän on jääkylmää vielä elokuussakin 😀 Ehkä mä nyt rohkaistun, kun on tullut juostuakin talvella tuiskussa ja viimassa. Ja olenhan mä totuttanut itseni kylmä-kuumahoitoon jalkojen huollossakin. Avantoon mua ei kyllä saa! Ainakaan kesällä ja kesän haaveistahan tässä oli kyse eikö vain?

7. Vaeltaa luonnossa

Me ollaan käyty usein miehen ja kuopuksen sekä koiran kanssa täällä Turun seudulla kiertämässä Kuhankuonon luonnonsuojelualueella olevaa reittiä. Sinne mennään varmasti tänäkin kesänä pariin kertaan, mutta myös Lappi kiinnostaisi. Lappi on kauneimmillaan ruska-aikaan, mutta miksei kesälläkin olisi kiva kierrellä siellä. 

Kuhankuono

8. Viettää aikaa perheen kanssa

Kyllähän sitä tulee vietettyä aikaa perheen kanssa, mutta oikeasti viettää aikaa. Ilman mitään kotiaskareita tai treenejä. Ihan vain rauhallista yhdessäoloa jossain missä ei telkkarit ja netti häiritse ja mukana olisi myös nuo vanhemmat ipanat, jotka on jo aikuisiän kynnyksen ylittäneitä. Pelata sulkapalloa, krokettia, mölkkyä ja mitä niitä nyt on, maata auringossa ja grillata. Kalastaa laiturin nokasta vaikka tietää ettei sieltä mitään kalaa tule ja jos tulee niin ne on niin pieniä, ettei niistä ole ruuaksi. Myös muiden läheisten kanssa olisi kiva viettää aikaa. On paljon ystäviä ja sukulaisia, joita ovat viime vuosina nähnyt aivan liian vähän. 

9. Festarit

Käydä kaveriporukalla edes yksillä festareilla pitämässä hauskaa ihan kuin olisi 20 vuotta nuorempi. Ei siis mitään örveltämistä, mutta hauskanpitoa. Viime kesänä käytiin kaveripariskunnan kanssa Ruisrockissa ja voi että meillä oli hauskaa. Sellainen uudestaan tänä kesänä myös! Ja mulle riittää hyvin yksi ilta, ei sitä toista kukaan tän ikäinen jaksa. 

10. Laatuaikaa murun kanssa

Meillä on ollut tapana tehdä jotain mukavaa ihan kahdestaan joka vuosi hääpäivän aikoihin, yleensä lähimpänä viikonloppuna. Tekee todella hyvää päästä kahdestaan pois arjesta ja nauttia hieman luksusta ihan vain kahden kesken. Tänä vuonna meillä on heinäkuun lopulla 6. hääpäivä, joten tasavuosia ei juhlita, mutta jotain olisi kiva keksiä. Tammikuussa käytiin Helsingissä samana viikonloppuna, kun oli matkamessut ja tuolloin yövyimme Hotel KlausK:ssa joka oli todella nappivalinta. Keskellä Helsingin sykettä, todella hyvä palvelu ja aivan loistava italialaistyylinen aamiainen. Illalla yhdessäoloa ihan kahdestaan kaupungilla. Yleensä tykkään matkustaa halvalla budjetilla, koska silloin jää enemmän rahaa kaikkeen muuhun tekemiseen ja olemiseen. Hotelleissa olemme yleensä vain käyneet nukkumassa ja suihkussa ja muu aika menee matkakohdetta kierrellessä omatoimisesti. Joskus on kuitenkin kiva valita pikkuisen enemmän luksusta ja päästä nauttimaan ylellisyydestä. 

 

Siinä ensimmäiseksi 10 mieleen tullutta haavetta tulevaa kesää ja lomaa ajatellen. 

Suhteet Oma elämä Mieli Matkat