Kehonhuoltoa lämmitellen ja venytellen

Kehonhuolto, sen tärkeydestä ei koskaan voi puhua liikaa. Ilman kehonhuoltoa ei kroppa kovinkaan kauan kestä treenaamista. Joskus tämän oppii vain kantapään kautta, mutta parempi olisi, kun jo heti treenaamisen alkutaipaleella ottaisi tavaksi huoltaa kehoa. Sen muistaa paremmin, kun tekee venyttelyistä ja muusta kehonhuollosta samanlaisen rutiinin kuin itse treenistä. Miten minä sitten huollan omaa kehoani?

Treenit aloitan alkulämmittelyllä ja -venyttelyillä. Salilla lämmitän niitä lihaksia, joita tulen rasittamaan ja juoksulenkille lähtiessä teen lyhyitä venyttelyitä ennen itse juoksua. Ennen juoksulenkkiä pyörittelen lantion auki ja lonkat liikkeelle, venyttelen etureidet ja takareidet, teen kiertoliikettä, jotta saan alaselkään liikettä ja lämpöä, pyörittelen kädet olkapäistä lähtien liikkeelle ja pumppaan pohkeet auki. Myös erilaiset jalanheilautukset on hyödyksi erityisesti nivusten ja lonkan alueelle. Nämä onkin mulle tulleet erittäin tärkeiksi viime aikoina. Näiden lisäksi kannattaa lenkki aloittaa rauhalliseen tahtiin, jotta kroppa ehtii mukaan eikä jumita heti alkumatkasta. Eli matkaan kannattaa lähteä kevyellä hölkällä ja kiristää vauhtia, kun jalat on lämmenneet. 

Heti juoksutreenin jälkeen kannattaa tehdä lyhyitä ja kevyitä venytyksiä. Lämpiminä lihakset voi helposti revähtää, jos niitä venyttää liian pitkän aikaa tai liian kovin. Nämä dynaamiset venyttelyt ovat yhtälailla tärkeitä, kuin noin pari tuntia treenin jälkeen tekemäni staattiset venytykset. Staattisissa venytyksissä käyn läpi kaikki jalkojen lihakset, tai ainakin melkein kaikki. Venytykset kestää noin puolitoista minuuttia per lihas ja per puoli. Käyn joka juoksulenkin jälkeen läpi pohkeet, sääret, lonkat, etu- ja takareidet, pakarat ja nivuset. Lisäksi tekemilläni venytyksillä saan samalla venytystä alaselkään sekä yläselkään lapojen alueelle. 

Venyttely

Venyttelyjen lisäksi juoksijan kannattaa hoitaa säären aluetta, penikkavammaa ehkäisevänä hoitona, kylmä-kuumahoidolla. Itse teen tämän lenkin jälkeen suihkuttamalla suihkussa vuorotellen jääkylmää ja todella lämmintä, melkein kuumaa vettä säärille. Kannattaa vain käyttää kuumaa vettä sen verran lämpimänä, ettei pääse tulemaan palovammoja. Tuo kylmä-kuumahoito saa lihaksen vuorotellen supistumaan ja laajentumaan. 

Edellä mainittujen venyttelyiden ja suihkuttelujen lisäksi suosittelen testaamaan putkirullaa, foam rolleria. Se toimii todella hyvin, mutta ota kuitenkin selvää, miten sitä tulee käyttää, sillä jos teet väärin tai liian kovaa, voit vahingoittaa lihasta. Foam roller avaa lihaskalvoja ja on loistava ensiapu, mikäli et pääse hierojalle heti.

Joskus putkirullan käyttö voi toki olla hieman haasteellista, varsinkin jos kotoa löytyy nelijalkaisia ystäviä 🙂

Foam roller

Miten sitten salitreenit? Salilla lämmittelen usein harjanvartta apuna käyttäen. Jos on tarkoitus treenata olkapäitä tai hartioita, lämmitän nivelet ja lihakset erilaisilla kiertoliikkeillä. Jalkoja lämmittelen aika samalla tavalla kuin juoksutreenejäkin varten. Maastavetoja varten lämmitän myös selkää erilaisilla kiertoliikkeillä jalkojen lisäksi. Jos on tarkoitus tehdä kevyillä painoilla kevyttä treeniä, voit lämmitellä tekemällä treeniliikkeitä vielä kevyemmillä painoilla tai esimerkiksi pelkällä tangolla. 

Salitreenin jälkeen venyttelen treenissä rasitetut lihakset heti salilla lyhyesti, eli dynaamisilla venytyksillä ja lisäksi vielä kotona uudestaan samat lihakset pidempinä staattisina venytyksinä. 

Venyttely

Näihin staattisiin venyttelyihin menee noin 20-30 minuttia/ilta ja sen saa mukavasti tehtyä samaan aikaan, kun katsoo telkkarista vaikka jotain suosikkisarjaa. Kerran viikossa pyrin tekemään näiden lisäksi yhden pidemmän venyttely/kehonhuoltosetin, jolloin otan käyttöön myös tuon foam rollerin ja käyn venytyksillä läpi kaikki lihasryhmät. 

venyttely

Olen paljon puhunut venyttelystä ja lämmittelystä, mutta yhtä tärkeää kehonhuollossa näiden kanssa on ravinto. Kun syö monipuolisesti ja tarpeeksi, jaksaa myös treenata tehokkaammin ja keho palautuu paremmin. Ruuan lisäksi on todella tärkeää ylläpitää nestetasapainoa ja vesi on paras juoma työpäivän aikana ja treeneissä, mutta kannattaa myös muistaa, ettei kannata kuitenkaan juodan liian paljon pelkkää vettä, jottet huuhdo kropasta pois tärkeitä suoloja. Pitkien juoksulenkkien aikana suosin itse jonkinlaista sporttijuomaa, josta saa hieman energiaa, enemmän suolaa ja nestettä sekä energiageelejä, joista nimen mukaisesti saa energiaa. 🙂 Viime kesän hellepäivinä huomasi hyvin, kuinka tärkeää on nesteytys treenatessa. Ei meinannut riittää se nestemäärä, jonka sain mukaan juoksuvyössä, vaan voimat alkoivat hiipumaan aika usein kesken lenkin. Kerran kävin jopa kastamassa jalat mereen kesken lenkin ja samalla kaadoin vettää päälleni, jotta pahin lämpö laskeutui. Tuolloin taisi lämpöasteita olla +32. 

Lisäravinteina päivittäisessä käytössä on magnesium ja sinkki. Lisäksi syön monivitamiinivalmistetta tai purutablettina saatavaa d-vitamiinia, johon on lisätty myös kalsium. Salitreenin jälkeen juon aina palauttavan juoman. Näin reilu nelikymppisenä huomaa hyvin, jos alkaa jostain ravintoaineesta olemaan puutosta. Magnesiumin huomaa helpoiten, lihakset alkavat nykimään, nukkumaan mennessä kärsii levottomista jaloista ja alkaa tulemaan suonenvetoja. Lisäksi olen jonkin aikaa käyttänyt superfood-tuotteita, kuten chia-siemeniä, baobab-jauhetta, moringa-jauhetta, lucumaa, macaa, kurpitsansiemenjauhetta, raakakaakaota, kookosrasvaa ja carob-jauhetta. 

Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä huoltoapuna mulla on erilaisia kompressiovaatteita. Juoksussa käytän kompressiohousuja ja -sukkia. Salin jalkatreenin ja juoksutreenien jälkeen laitan yleensä kotona vielä jalkaan kompressiosäärystimet. Käytössä on monen eri valmistajan tuotteita ja olenkin ollut ihan tyytyväinen niihin kaikkiin. 

 

Tritanium

 

Mukavia treenejä ja muistakaa huoltaa kroppaa 🙂

 

Hyvinvointi Liikunta

Juosten kohti Suvi-iltaa

Pontus 30.5.jpg

 

Enää 2 viikkoa aikaa!! Kohta se on jo edessä, apua! Ai mikä? No Forssan Suvi-ilta ja kesän eka puolimaratoni. Alkaa melkein jo kauhistuttaa, koska treenejä on alla vasta todella vähän. Mutta onneksi on vielä 2 viikkoa aikaa treenata. Se kuulostaa vähältä varsinkin, kun ajattelen etten ole talven aikana juossut ollenkaan. Tähän mennessä kevään pisin juoksulenkki on 16 km ja sen loppuvaiheessa alkoi lonkassa tuntua oudolta, mutta epäilen, että se olisi ollut vain lihaskipua ja väsymyksen tuntua. 

verkatehtaalla

 

Torstaina olin mukana Vauhtisammakon kesäkauden ekoissa treeneissä ja pakko myöntää, kivaa oli! Vaikkakin jalat huusi armoa jo treenin puolivälissä, en luovuttanut vaan sitkeästi jatkoin treenin loppuun. Lauantaina käytiin juoksemassa Littoistenjärven ympäri ekaa kertaa. Hieman jouduttiin reittiä hakemaan välillä, koska merkintöjä ei pahemmin ollut, mistä pääsee minnekin. Matkasta osa on polkujuoksua ja reitillä oli paljon mäkiä, meille vähän uudenlaista treeniä. Löytyi reitin varrelta jopa vessakin 🙂 Eilinen päivä oli aika lämmin ja aurinkoinen, aurinkorasva ja vesi oli kovia sanoja tuon lenkin aikana. Maanantaina on taas porukkatreenit ja uskon, ettei helpolla päästä.

ulkovessa

 

Oletko miettinyt lähteväsi juoksemaan puolimaratonia tänä kesänä? Vielä ehdit ilmoittautua tuonne Suvi-iltaan, jossa on todella kiva juosta. Fiilis radan varrella on todella hyvä ja kannustava. On musiikkia ja ihmisiä piknikillä sekä muuten kannustamassa olevia. Viime vuonna Suvi-illassa oli mukavan lämmin kesäkeli juosta. Aamulla näytti siltä, että saadaan vettä niskaan, mutta viime hetkillä alkoi aurinkokin pilkistellä ja matkaan päästiin auringonpaisteessa. Todella vähän juoksukokemusta omaavana olin tuolloin pukeutunut liian lämpimästi ja jano yllätti loppumatkasta. Onneksi mulla oli omia juomiakin mukana, vaikka oli siellä huoltokin hyvin järjestetty. Ekalla puolikkaalla ei vaan tiennyt miten siellä pitää toimia 😀 

Sen olen oppinut tässä vuoden aikana, että koskaan ei kannata pukea liikaa vaatetta päälle varmuuden vuoksi, koska juostessa tulee lämmin muutenkin. Jos ei tule lämmin, et juokse tarpeeksi lujaa. Lisäksi suosittelen pitkille matkoille kompressiosukkia, jos et aio juosta pitkälahkeiset kompressiotrikoot jalassa, myös kompressiosäärystimet kelpaavat, ne auttavat jaksamaan pidempään ja auttavat palautumiseen. Itse olin alkuun skeptinen kompressiosukkien suhteen, mutta sen jälkeen, kun olen ottanut sellaiset käyttöön, ei ole pahemmin penikkakivut vaivanneet. Toinen hyvä palautumiskeino on kylmä-kuumahoito. Suihkusta ensin jääkylmää vettä säärille, sitten kuumaa, tai niin lämmintä kuin voit ilman, että jalat palaa ja tätä toistaa muutaman kerran, niin kyllä lähtee lihaksista veri kiertämään ja palautuminen nopeutuu. 

Pari viikkoa on siis tuohon Forssan Suvi-iltaan, joten treenit pitää alkaa pikkuhiljaa katsomaan sillä silmällä, että saa itsestään kaiken irti kisassa. Tämä alkava viikko mennään vielä ihan normaalilla treenirytmillä salilla ja juoksussa. Seuraavalla viikolla kevennetään loppuviikkoa kohti hieman. Alkuviikosta voi vielä käydä juoksutreeneissä ihan normaalisti ja salilla muuten, mutta aion tehdä jalkatreenit hieman kevennetyillä painoilla. Keskiviikon Vauhtisammakon juoksutreenin jätän ehkä väliin ja käyn omatoimisella kevyellä lenkillä, riippuen siitä mitä meille on ohjelmaksi suunniteltu. Mäkivedot jätän ainakin suosiolla väliin. Loppuviikosta vain kevyttä lenkkiä ettei mene jalat jumiin.

Jalkafysiossakin pitäisi vielä kerran käydä tarkistuttamassa kinttujen kunto ja luulenpa varaavani ajan ensi viikolle. Ihan hyvässä kunnossa tuo lonkka vaikuttaisi olevan nyt, mutta en haluaisi myöskään puolikkaan jälkeen mitään pahempia vaivoja. Pitää vaan muistaa lihashuolto joka päivä. 

Tällä viikolla on taas tullut treenattua monipuolisesti, alla tuttuun tapaan yhteenveto treeneistä 🙂

Maanantai

pyöräily

  • aika, 1:33.23 h
  • matka, 27.02 km
  • keskinopeus/max nopeus, 17.2kmh/33.3 kmh
  • keskisyke/max syke, 124 bpm/156 bpm
  • kulutus, 453 kcal
  • pte, 1.86

sali

  • boxihypyt, 3×10
  • kyykyt, 5x50kg/3x55kg/5x65kg
  • tempaus, 5×3/10kg
  • askelkyykky, 3×10/10 kg kahvakuulat
  • vatsat kiertoliike 10 kg kahvakuula, 3×10+10

Tiistai

juoksu, portaat ja vetoja

  • aika, 1:16.05 h
  • matka, 7.71 k
  • keskinopeus/max nopeus, 9.52min/km / 2.37 min/km
  • keskisyke/max syke, 146bpm/185bpm
  • kulutus, 436 kcal
  • pte 3.2

Keskiviikko, lepopäivä

Torstai

juoksu, vetoja

  • aika, 1:00,07h
  • matka, 6.74km
  • keskinopeus/max nopeus, 8.54min/km / 3.47min/km
  • keskisyke/max syke, 151bpm/189bpm
  • kulutus, 351 kcal
  • pte, 3.1

Perjantai

sali

  • pystypunnerrus, 5x15kg/3x20kg/5x20kg
  • vipunostot, pudotussarja 3×12/painot 4/3/2kg
  • takaolkapäät, 3×10/5kg
  • vatsat, jalkojen nosto 3×12

Lauantai

juoksu, pk-lenkki

  • aika, 1:12,41h
  • matka, 7.82km
  • keskinopeus/max nopeus, 9.17min/km / 5.19 min/km
  • keskisyke/max syke, 130bpm/175bpm
  • kulutus, 319kcal
  • pte 2.1

Sunnuntai

salitreeni

  • maastaveto, 5x45kg/3x50kg/6x60kg
  • kulmasoutu, 3×10/25 kg
  • ojentajat, pudotussarja 3×10 painot 25/20/15
  • ylätalja leveä ote, 3×10/30 kg
  • vatsat, tikapuuaskellus, 25+25/20+20/15+15

Kaikkiin treenipäiviin mahtuu myös illan venyttelyt n. 30 min.

Toukokuu on taputeltu pakettiin ja lapsilla yksi kouluvuosi takana. Kesäloma häämöttää itselläkin 3 viikon päässä ja vähän lomasuunnitelmiakin pitäisi tehdä. Saadaan miehen kanssa viettää yhteistä loma-aikaa 3 viikkoa tänä vuonna. Sitä odotellessa kohti uutta viikkoa 🙂

 

 

Hyvinvointi Liikunta