Muina turisteina Helsingissä

Eilinen Helsingin reissu meni mukavasti. Aikaisin aamulla lähdettiin matkaan ja perillä oltiin jo puoli 10 aikaan. Ensimmäisenä tehtävänä oli hakea kahvit mukaan ja kävellä Töölönlahden rantaa kohti Alppipuistoa. Olin lukenut, että siellä olisi kauniita kirsikkapuita ja suihkulähteitä. Kahveja ei otettu mukaan, vaan juotiin ne Lasipalatsin kahvilassa ja otettiin kaveriksi vielä croissantit. Ihanan auringon paistaessa lähdimme kohti Alppipuistoa ja matkalla tuli vastaan useita lenkkeilijöitä, jotka meidän tavoin nauttivan kauniista maisemista. Osa lenkkeilijöistä oli Helsinki City Runille tulleita juoksijoita, jotka ajan kulutukseksi ja ehkä vähän kropan herättelemiseksikin olivat lähteneet liikkeelle. 

Helsinki

Helsinki

Helsinki

Helsinki

Helsinki

Helsinki

Alppipuistosta käveltiin takaisin ydinkeskustaan ja hakeuduttiin Kaivariin, jossa Ravintolapäivän kuhina oli jo täydessä käynnissä. Mekin sinne menimme nuuhkimaan hyviä tuoksuja ja yritettiin nähdä mitä missäkin kojussa oli tarjolla. Väenpaljous vain tuotti hieman hankaluuksia päästä etenemään tai näkemään kojuihin paremmin. Jossain vaiheessa alkoi ärsyttää tuo tungos jo niin paljon, että tärkeimpänä päämääränä syömisen tilalle oli tullut poispääseminen alueelta. Aivan Kappelin edessä olevalla osuudella oli huomattavasti vähemmän porukkaa ja tungosta, joten päädyimme ostamaan sieltä ruoka-annokset. Eikä ollut huono valinta sekään, saimme juuri sopivan kokoisen annoksen Saslikia ja salaattia, eikä maussakaan ollut moittimista, se oli todella maukasta. 

Helsinki

Helsinki

Helsinki

Loppupäivä kierreltiin vähän kuin muina turisteina ympäri keskusta-aluetta, käytiin jopa kuvaamassa Tuomiokirkkoakin. Illalla kotia kohti lähti pari aika väsynyttä turistia, melkein olisi pitänyt ennakoida ja varata hotellihuone ja lähteä kotiin vasta tänään. Mutta onneksi tultiin jo eilen, ei sitä muuten olisi tullut lähdettyä tekemään tuplatreenejä.

Aamupalan jälkeen, meille todella myöhäisen sellaisen, jälkeen lähdettiin kohti salia. Itselläni oli vuorossa jalkatreeni ja teinkin sen reippaasti. Salilla vaihdettiin vähän varusteita ja ajettiin auto Halistenkoskelle. Auto parkkiin, sykemittarit päälle ja ei muuta kuin tossua toisen eteen. Lenkkeiltiin pitkin Aurajoen vartta kohti keskustaa ja keskustan läpi Förille saakka. Förillä päästiin tois pual jokke ja lähdettiin takaisin kohti Halistenkoskea. Matkaa taittui aika tasan 10 km, muutama sata metriä yli, aikaa kului vähän reilu tunti kaikkine pysähdyksineen ja Föri-kyyteineen. Ilman lämpötila oli aika vaihteleva koko lenkin ajan. Alkumatkasta oli pilvistä ja noin 10 astetta, kun taas puolivälissä oli aurinkoista ja lähemmäs +15 astetta. 

Lenkin jälkeen kaupan kautta kotiin ja ruokaa napaan. Kyllä taas tuntee tehneensä jotain 🙂 Vielä olisi venyttelyt edessä tälle illalle. 

Tämän viikon treenit on taas kerran jääneet vähän vähäisemmäksi tuon keskellä viikkoa olleen pyhän takia, tai ei ehkä sen pyhän, vaan samalle ajankohdalle toteutetun ristelyn. Kävin siis kääntymässä Ruotsin puolella Viking Gracen kyydissä ja kivaa oli!

Maanantai, juoksutreeni

  • aika 0:43.04 h
  • matka 6,55 km
  • keskinop/max nop, 6,33/4,44 min/km
  • keskisyke/max syke, 148/176 bpm
  • kulutus 281 kcal
  • pte 3.0

Tiistai, salitreeni

  • penkkipunnerrus, 5x20kg/5×25 kg/10×30 kg
  • hauis käsipainoilla pudotussarja, 3×12/5kg,4kg,2 kg
  • olan kohautukset 3×10/15 kg
  • vatsarutistukset, 3×10

Keskiviikko ja torstai, lepopäivä

Perjantai, juoksutreeni mäkivetoja

  • aika, 0:51,46 h
  • matka, 4,46 km
  • keskinop/max nop, 11,36/3,43 min/km
  • keskisyke/max syke, 137/178 bpm
  • kulutus, 267 kcal
  • pte, 2.5

Lauantai, kävelyä koko päivän

Sunnuntai, salitreeni

  • boksihypyt, 3×10
  • kyykyt, 3×45 kg/ 3×55 kg/ 3×60 kg
  • tempaus, 5×3/12,5 kg
  • askelkyykky, 3×12/16 kg (2×8 kg kahvakuulat)
  • vatsat, kiertoliike, 3×10+10/10 kg:n kahvakuula

Juoksu

  • aika, 1:16,09
  • matka, 10.34 km
  • keskinop/max nop, 7,21/5,34 min/km
  • keskisyke/max syke, 142/164 bpm
  • kulutus, 409 kcal
  • pte, 2.4 

Näistä on taas hyvä siirtyä uuteen viikkoon ja huomenna aamulla kaivaa taas pyörä varastosta työmatkaa varten. 

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

 

-Tanja-

Suhteet Oma elämä Liikunta

Kuraa, hiekkaa ja hikipisaroita

Päätettiin sitten perjantain ja alkavan viikonlopun kunniaksi käydä vetämässä oikein kunnon rääkkitreenit vesisateessa. Suunnattiin Mersun nokka kohti Raision venesataman parkkipaikkaa ja napattiin mukaan vielä kamerakin, jos vaikka sade hellittäisi hetkeksi. Oltiin joskus aiemmin kuultu tuolla suunnalla olevasta hiekkaisesta mäestä, jossa ainakin jotkut junioriurheilijat ovat saaneet treenata. Ihan tarkkaa sijaintia ei tuolle mäelle tiedetty, joten lähdettiin kevyttä juoksua pitkin polkuja sinne suunnalle, jossa ajateltiin mäen olevan. Löytyihän se mäki lopulta ja sen lisäksi pari muutakin mukavaa polkua mäkitreeniä varten. 

Hieman on vielä kunnossa parantamista, mutta hyvällä tiellä ollaan. Mäkivetoja juostiin ensin noin puoli tuntia ihan normaalipolkua pitkin ja vaihdettiin sen jälkeen vielä tuolle hiekkaiselle mäelle. Jalat saatiin hapoille ja sykkeet kohoamaan, treeni oli siis onnistunut. Kotiin kuraisten tossujen kanssa ja sauna päälle.

Kuvat kertokoot lisää treenistä 🙂

Ensin oli pakko vähän katsella maisemia ja kerätä voimia

Juoksu

 

Puoli tuntia tätä mäkeä alkulämmittelyksi

DSC_0014.jpg

 

Välillä pisti vähän puuskututtamaankin

DSC_0021.jpg

DSC_0049.jpg

 

Ja sitten hiekkamäkeen

 

DSC_0094.jpg

DSC_0108.jpg

 

Jalat upposivat välillä vähän enemmän

DSC_0121.jpg

DSC_0125.jpg

 

Jaksaa jaksaa…

DSC_0129.jpg

 

Viimeisellä vedolla alkoi jo asento kärsiä

DSC_0135.jpg

 

Rankkaa oli, mutta fiilis oli hyvä, kun tiesi vetäneensä kunnon treenin. Tämän treenin jälkeen voikin hyvällä omalla tunnolla lähteä kohti Helsinkiä ja viettää siellä mukava ja rento lauantaipäivä, jos sitä vaikka löytäisi jotain hyvää sapuskaa Ravintolapäivän tarjonnasta. 

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Hyvinvointi Liikunta Mieli