Lauantailenkki ja muut touhut

Aamupalan jälkeen lähdettiin miehen kanssa aamulenkille. Mulle lenkki on vasta toinen pitkän tauon jälkeen ja mies halusi vain vähän herätellä kroppaa illan Aurajoen Yöjuoksua varten. Syötiin ravitseva, mutta kevyehkö aamupala. Tarjolla oli kaurapuuroa kookosrasvalla maustettuna ja kuivattuja karpaloita sekaan heitettäväksi. Tein meille myös avokado-banaanismoothiet, joihin tuli kokonainen avokado, kokonainen banaani, soijajugurttia, soijamaitoa, baobab- ja moringajauhetta sekä liotettuja chiasiemeniä. Kylkeen vielä kupillinen maitokahvia ja miehelle vielä yksi voileipä. Noilla eväillä pärjäsi hyvin tuon melkein 5 km:n kevyen lenkin. 

 

avokado-banaanismoothie

 

Aamulenkin jälkeen hyppäsin pyörän selkään ja polkaisin sen Nummen Pyörään huoltoa varten. Uusiin polkupyöriin pitää kuulemma tehdä huolto, kun niillä on poljettu noin 200 km. Mulla kuitenkin meni tuo kilometrimäärä aika reilusti yli, mutta ei kuulemma haittaa. Noin kuukausi sitten me noi pyörät ostettiin ja viimeinen viikko on mennyt kokonaan ilman työmatkapyöräilyä alkuviikon kuumeilun takia. Siinä oli sitten mun kuntoilut tältä päivältä.

Käytiin vielä pikaisesti Turun keskustassa salaattilounaalla ja mies vielä kehonkoostumusmittauksessakin. Itse en mittaukseen mennyt, koska kävin sellaisessa noin pari viikkoa sitten. On aika jännä, että vaikka me liikutaan paljon ja omasta mielestä syödäänkin aika sopivasti kaikkea, pitää ruokavaliota vielä pikkuisen muokata, jotta päästään ihannelukuihin. 

Illalla miehellä on edessä tuo Aurajoen Yöjuoksu ja siellä hänelle eka 10 km:n kisajuoksu. Itse en osallistu siihen, mutta aion mennä paikan päälle vähän tunnelmaa katsastamaan ja valokuvia räpsimään. Mulla jää kaikki kevään juoksukisat ja tapahtumat väliin ja panostan Forssan Suvi-illan puolimaratoniin. 

Suhteet Oma elämä Liikunta

Juoksulupa saatu!

Kävin tänään aamupäivällä ennen iltavuoroon menoa fysioterapeutilla Jalkafysio Aboassa kuulemassa tuomiota jalan kohtalosta. Tai oikeammin siitä, onko se paranemaan päin odotusten mukaan ja onko vielä toivoa juosta puolikasta kesäkuussa. 

Sain kuulla hyviä uutisia. Vasemman puolen jalka, joka siis on se heikompi voimaltaan ja myös noin 12 mm pidempi kuin oikean puolen jalka, on kehittynyt ihan odotusten mukaan. Lantiossa ollut virheasentokin on hieman oiennut. Kuulemma aikaa menee vielä kauan ennen kuin jalat alkavat olla samantasoiset voimaltaan, mutta hyvään suuntaan ollaan menty. Tulehdus lonkan limapussissa ei ole uusiutunut, vaan näyttäisi olevan täysin tervehtynyt. Tuo viimeisin epäilykseni oli ilmeisesti väärä hälytys, kyseessä taisi olla normaalia lihaskipua, vaikka se tuntuikin samassa kohtaa kuin limapussin tulehdus oli ollut. 

 

Kehonhuolto

Voimaa olen saanut vasemmalle puolelle huomattavasti lisää ja tämä ihan siitä syystä, että olen tehnyt alakropan treenit, erilaiset kyykyt ja maastavedot yhdellä jalalla. Lisäksi pyöräily on auttanut tervehtymisprosessissa, koska siinä tuleva liike parantaa liikeratoja ja pitää lonkan liikkeessä pehmeällä tavalla. 

Nyt fyssari määräsi vielä jalkatreenien lisäksi mulle vatsalihastreenejä, jotta saan tarpeeksi tukea keskivartalosta juoksulle. Tällä hetkellä kuulemma teen osan kyykyistä ylikorostetusti siten, että selkään tulee ylimääräinen notko. Se pitää saada pois. Ei siis muuta kuin opettelemaan uutta tekniikkaa ja vatsamakkaroille kyytiä 😀

 

Juoksu

Juoksemaan saan mennä heti, mutta pitää muka välttää pahimpia vetotreenejä, ei siis mitään pikajuoksua mulle vielä muutamaan viikkoon. Höh.

Pääsin äsken töistä kotiin ja aurinko paistaisi ihanasti vielä ja lenkkipolku huutelee, tänään vaan en saanut mennä juoksemaan, koska lonkkia ja jalkoja väänneltiin aika paljon ja ne hieman kipeytyi siitä vääntelystä. Ehkä mä tyydyn niihin vatsalihaksiin ja venyttelyihin.

Onko jollain muulla ollut ongelmia eripituisten jalkojen kanssa tai ylipäätään lonkan limapussin tulehdusta ja miten tervehtyminen on teillä mennyt?

Hyvinvointi Hyvä olo Liikunta Terveys