Henkilöbrändi ja sosiaalinen media
Koulutuksessa meillä on jatkuvasti painotettu henkilöbrändin rakentamista, jolla erottautua työnhaussa kuin myös sosiaalisessakin mediassa. Aihe mietityttää kovasti, sillä itselleni oman osaamisen kehuminen on valtavan vaikeaa. Helpointa on olla oma itsensä ja tuoda omaa persoonaansa esiin, mutta miten saada se näkymään rivien välistä?
Blogatessa tietty tyyli alkaa näkyä ja persoonaa oppii tuntemaan ajan kuluessa, mutta tärkeintä olisi ensin itse oppia tuntemaan omat vahvuutensa sekä heikkoutensa. Tässä voi apuna käyttää myös persoonallisuustestejä, joissa itse paljastuin pitkäjänteiseksi sovittelijatyypiksi. Siltikään tämä ei avannut silmiäni enempää ja totesinkin, että koen olevani ulkopuolinen tästä trendistä.
Onneksi kaikkien ei tarvitse rakentaa henkilöbrändiä, mutta bloggaillessa tämä on ajan kanssa väistämätöntä. Rakastan blogini nimeä, joka tulee äitini tyttönimestä – brändinimenä se puree paremmin kuin oma nimeni ja ympärille olisi helppo rakentaa tuote, joka voisi myydä pelkästään nimen avulla.
Linkkari on väylä oman osaamisen kehumiseen ja siellä henkilöbrändit ovat tarkkaan harkittuja. Siellä pistää silmään erityisesti se, että kaikki myyvät jotakin ja olen alkanut vetäytyä tästä syystä siitä loitommas. Vahvalla henkilöbrändillä on aina jotain myytävää – minulla tähän ei tahdo riitä mielenkiintoa.
Blogeissa kuvat kertovat paljon ja niiden avulla saa ihmisestä tietyn kuvan hyvin nopeaa. Jaan mielelläni mustavalkoisia kuvia, sillä rakastan maalaistyttönä niiden nostalgista tunnelmaa. Minullakin on tarina kerrottavana, mutta itsekritiikki on kirjoittaessa niin kovaa, että sorrun helposti muiden mielipiteiden tallomaksi. Silti olen kaivanut itsestäni rohkeutta asettua sosiaalisen median arvosteltavaksi ja aion jakaa blogissani enemmän sisältöä myös minusta ihmisenä.
Elämäni on tällä hetkellä sillä mallilla, että minulla on valittavina uusia tuntemattomia polkuja, joita lähteä ummikkona tallaamaan. Ihania muutoksia on tulossa ja uskon niiden avaavan enemmän omaa osaamistani samalla, kun yritän kasvaa henkisellä polullani ihmisenä. Kuluva vuosi on ollut selkeästi levon vuosi ja matka omaan sisimpään – ei silloin tule miettineeksi omaa brändiään.
Yli nelikymppisenä pitäisi jo tietää, mitä haluaa isona tehdä, mutta tämä on minulle täysi kysymysmerkki. Nykyisen koulutuksen ansiosta minun on kuitenkin jo helppo luoda itsestäni mielikuva työnantajalle ja se on tässä vaiheessa tärkeintä. Blogi toi minulle kuitenkin jo näkyvyyttä työharjoittelupaikkaa hakiessa ja sen ansiosta sain itselleni paikan sisällöntuotannon parista. Sosiaalisesta mediasta saadulla kuvalla voi siis olla hyvinkin paljon merkitystä tulevaisuutta ajatellen, halusipa sitä tai sitten ei.
Henkilöbrändi on siis imagon ja taitojen yhteenveto, jonka jokainen voi nykyään rakentaa sosiaalisen median ympärille. Oletko pyrkinyt rakentamaan tietoisesti itsellesi blogin avulla henkilöbrändiä? Oletko mielestäsi onnistunut siinä?