Palvelumuotoilua käytännössä

Saimme koulusta tehtävän tehdä palvelumuotoilua netissä valitsemalleen tuotteelle. Haaveilen kuvauskopterista, joten laitoin sen google hakuun ja ensimmäisenä tarjoiltiin Rajala Pro Shopin verkkokauppaa. Klikkasin itseni sisään ja päädyin suoraan kuvauskoptereiden valikoimaan ilman turhia selailuja. Ostopolku pääsee näin hyvin aluilleen ja ajan säästyessä jaksaa keskittyä tarkemmin valikoimaan.

Sivut on erittäin hyvin hakukoneoptimoitu ja erottuu sillä kilpailijoistaan. Yllätyin, että Verkkokauppa.com jäi hakusanalla kolmanneksi.  En kuitenkaan löytänyt drone sanalla heidän sivujaan ollenkaan, en edes maksullisena mainoksena. Tähän voisi käyttää maksullista mainontaa, sillä sanalle ei näyttänyt juurikaan olevan kilpailua. Drone on kuitenkin hakusanana sellainen, että sitä tulee käytettyä enemmän. Merkittävä huomio oli myös, että Facebook mainokset alkoivat seurata minua heti google haun jälkeen, ne eivät kuitenkaan sisältäneet tietoja kuvauskopterista. Miinusta siitä, että mainoksen kommentteihin ei oltu vastattu mitään.

Rajalan verkkokauppa oli ihan ok näköinen ja tuotevalikoimat olivat helposti silmäiltävissä. Ostoskori näytti toimivan moitteettomasti ja tuotteita lisäillessä tarjottiin myytäväksi myös lisätarvikkeita. Tämä on arvokas lisäpalvelu, sillä tietämättömältä esimerkiksi muistikortti voi huomaamatta jäädä tilaamatta. Etusivulla oli kuitenkin materiaalia liiaksi asti ja ilmavempi etusivu rauhoittaisi asiakasta, nyt keltaisen ja mustan yhdistelmä runsaan materiaalin kera sai ostajan hieman levottomaksi.

Chatbotti toimi asiallisesti. Asiakaspalvelun kannalta se on loistava myynnin edistäjä ja lisää luotettavuutta myyjää kohtaan. Hioisin kuitenkin botin asetuksia, sillä en viisastunut sen vastauksista ollenkaan. Olisin toivonut myös jonkinlaista namiskaa tuotteiden kohdalle, jota painamalla saisi tuotteesta lisätietoja ostopäätöksen tueksi. Jopa yhteydenottoa puhelimitse, sillä ostopäätös eri tuotteiden välillä on hankala tehdä.

Yritin etsiä lisätietoja kuvauskoptereista blogin kautta, mutta en saanut aihepiiriä Firefoxilla auki. Blogikirjoitukset sai laitettua tilaukseen, joka on arvokas lisä valokuvausharrastajalle vinkkipankkina. Blogia on päivitetty viimeksi viime vuoden puolella, tällaisena aikana kehottaisin tekemään tuoreita päivityksiä viikottain näkyvyyden varmistamiseksi.

Kaipasin sivuille erityisesti videon pätkiä kuvauskoptereiden kuvanlaadusta. Youtube kanava toimisi tässä loistavasti, toisaalta myös Facebookkia voisi hyödyntää tässä, sillä heillä oli iso someyhteisö. Facebook sisältö oli melko tylsä mainoksineen, joten sisällöntuotanto tähän kanavaan videona sitouttaisi tykkääjiä enemmän. Kuvat ja videot voisivat saada aikaan aikaan tärkeitä jakoja ja saisivat aikaan kanavan kasvamisen. Nostaisin verkkosivuilla myös somekanavat sivun yläpuolelle, sillä loppuosasta ne eivät tule esille niin hyvin kuin toivoisi.

Kaipasin sivuille pop uppia tai vastaavaa, joka tarjoilisi tilaajalle ensiasiakkaan edun. Edun voisi sisällyttää myös uutiskirjeeseen houkuttimiseksi.

Eniten jäin kaipaamaan asiakkaiden tuotearvosteluja eri koptereista, sillä mukaan mahtui myös todella arvokkaita koneita. Löysin arvosteluja kilpailijoiden sivuilta ja tällä on merkittävä vaikutus ostopäätökseen. Kannustaisin asiakkaita tekemään arvosteluja esimerkiksi uutiskirjeen kautta, palkkiona voisi saada alennusta seuraavasta ostoksesta tai tarjota kuvapalveluja huomattavan huokeaan hintaan. Jotain keksisin myös heidän kuvapalvelunsa tuomiseksi esiin, se jää sivuilla jotenkin toissijaiseksi. Kuvia tilatessa kirjautumispakko saa siirtymään muille sivuille ja ex tempore tilaukset jäävät tekemättä, sillä toisaalla kuvia on helppo rajailla ilman kirjautumista.

Ostopolku oli varsin hyvin onnistunut vaikka se ei vienytkään tällä kertaa loppuun asti. Sivut olivat varsin hyvin rakennettu kokonaisuus, mutta aina löytyy pientä korjattavaa ja niilläkin korjauksilla voi olla suuri vaikutus liikevaihtoon. Tällaisia havaintoja ostaja tekee, oletko sinä tutkinut kriittisesti eri verkkosivuja vai mikä saa sinut viihtymään nettisivuilla pidempään ja tekemään lopullisen ostopäätöksen?

Jos kiinnostuit saamaan analyysia palvelustasi, meilaa minulle osoitteeseen paulakoo@gmail.com, niin katsotaan miltä sivut minun silmiini näyttävät.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *