Zumban käsittämätön voittokulku
Zumba sai pari vuotta sitten Suomen täysin sekaisin. Tässä postauksessa pohdin sitä, miksi niin kävi.
” Suomessa yritetään zumbaamisen Suomen ennätystä”.
”Zumba-villitys on räjähtänyt käsiin”.
Parisen vuotta sitten ei kukaan voinut välttyä huomaamasta uutta lajia nimeltä Zumba. Helpohkoihin ja tehokkaisiin lattarisävytteisiin tanssiliikkeisiin perustuva uusi tanssi villitsi tuhannet suomalaiset naiset. Nekin, jotka eivät olleet aiemmin juurikaan lanteitaan pyöritelleet, vapautuivat Zumban avulla estoistaan ja jonottivat kymmenien muiden kanssa kansalaisopistojen ja liikuntakeskusten Zumba-tunneille.
Zumba-ohjaajista oli huutava pula, ja liikuntakeskukset tappelivat koulutuksen saaneista ohjaajista. Zumba-videoita hamstrattiin, Zumbasta puhuttiin, Zumbaan rakastuttiin. Jokainen tiesi jonkun, joka oli laihtunut Zumballa vähintään 10 kiloa. Moni sokastui uudesta lajista täysin. Liikuntaalan ammattilaiset povasivat lajista parin vuoden trendiä, jonka jälkeen kovin innostus laantuisi. Mutta ainakaan vielä Zumba-kuume ei ole laskenut, vaikka ehkä suurin hypetys on hiljentynyt.
Olen itse testannut Zumbaa kymmenisen kertaa. Minuun se ei ole koskaan oikein uponnut. Ehkä siksi, etten erityisemmin pidä lattareista. Pyllyn sheikkaukset ja käsivarsien heiluttelu eivät ehkä ole minun juttuni, vaan tanssin mieluummin hiphopia tai housea.
Ymmärrän kyllä Zumbaan hurahtaneita, koska hyvä tanssitunti tekee hyvää sekä mielelle että keholle: onhan tanssiminen todella hauskaa ja tehokasta liikuntaa. Se, onko Zumba jotain aivan erityisen ainutlaatuista, on ehkä eri asia. Latinomimmit ovat jo vuosia pitäneet kroppansa kunnossa lattaritansseilla, erilaisia salsa- ja latinomix-tunteja on ollut tarjolla jo vuosikausia, ja kaikkihan tietävät, että tanssi on mitä parhainta liikuntaa. (Kenellä on maailman kaunein vartalo, ellei tanssijalla?).
Miksi sitten juuri Zumba tuli ja valloitti? Vastauksena on, että Zumbassa keravalainen 56-vuotias kolmen lapsen äitikin löysi itsestään aidon ja hehkeän naisen, joka sai irrotella ja nauttia liikkeestä. Zumbaa ei tarvinnut osata, mutta hauskaa riitti silti – ja Zumballa oli suuria lupauksia ahkeralle zumbaajalle.
Zumban voittokulun takana on aivan mielettömän onnistunut markkinointikoneisto, joka on tuotteistanut tanssin. Zumban ympärille on luotu aivan mahtava imago. Ajatus siitä, että Zumbaan voi tulla kuka vain, se on helppoa, sitä voi tehdä vaikka omassa olohuoneessa, eikä haittaa vaikka näyttää tanssiessa ja askelkuviot menevät sekaisin – hauskaa on silti. Kukapa meistä ei haluaisi olla se Zumba-videon keikistelevä, kestohymyilevä, kaunis nainen? Zumba kohdistettiin markkinarakoon, joka oli jäänyt huomioimatta: vähemmän liikkuvat naiset. Naiset, jotka halusivat liikkua, mutta eivät liikkuneet. Kun yksi alko zumbata, pian koko lähiö zumbasi. Melko yksinkertaisia keinoja, mutta ne ovat toimineet.
Lisäksi Zumbaa on markkinoitu laihdutuskeinona. Ja tottahan se on, että jos ei ikinä ole liikkunut paljoa, varmasti zumbaillen saa kiloja karsitettua, tosin niin saisi varmaan tanssien tai liikkuen muutenkin. Zumba on tehokasta ehkä siksi, että vaikket osaa liikkeitä, heilut kun viimeistä päivää – tai ainakin yrität.
Minusta Zumba on, kaupallisuudestaan huolimatta, tehnyt hyvää. Se on saanut sadottain sellaisia ihmisiä liikunnan pariin, jotka aiemmin lähinnä istuivat sohvalla ja työpöydän ääreellä, vaikka hypetyksen ollessa pahimmillaan mietin, olikohan tuokaan nainen koskaan aiemmin käynyt tanssillisella ryhmäliikuntatunnilla…
Jään jännityksellä odottamaan saako Zumba rinnallen jonkun toisen lajin, johon hurahdetaan samalla innolla, vai onko Zumba tullut jäädäkseen – ikuisesti. Mietin myös minkä lajin joku fiksu päättää seuraavaksi tuotteistaa. Core-tunnistahan on jo tehty konseptitunti. Millaisia ajatuksia Zumba ja zumbailu on herättänyt sinussa? Oletko hurahtanut Zumbaan ja jos olet, miksi?