Ladataan...

Eilen oli aivan mahtava tunnelma Ruissalojuoksuissa ja tapani mukaan olin jäniksenä kympin juoksussa. Olen jo useamman vuoden juossut Ruissalossa jäniksenä ja se on kyllä joka vuosi yhtä mukavaa. Itse asiassa taitaa olla kyllä vuosi vuodelta aina mukavampaa, kun oma luottamus jänishommassakin kasvaa ja homman handlaa vaikka miten. Olisin hyvin voinut juosta kisan Feet:n Racerillä, mutta annoin tämän parin aiemmin viikolla kengistä kiinnostuneelle triathloonarille testiin.

Feet on yksi kenkämerkeistä, joka saapuu järjestämilleni Juoksumessuille Turkuun 30.9.17 testikengäksi sekä myyntiin messuille. Lue messuista lisää tästä. Feet:n slogan "Shoes don't run. Feet do." kattaa hyvin valmistajan filosofian. Kenkä on Teukka Niskasen ja Matti Salmisen yhteistyön tulos eli suomalaisten suunittelema kenkä. Feet:n kenkien ominaisuuksista ja filosofiasta on kattavasti heidän sivuillaan ja niihin kannattaa ehdottomasti tutustua, kun uutta kenkää itselleen etsii. Feet:n sivuille tästä.

Itse en ole ehtinyt kengällä vielä pidempiä treenejä juosta, mutta ensi viikolla kun juoksukoulut taas alkavat, pääsen kunnolla treeneissä testailemaan. Sisäryhmien ohjauksessa se nykyisin ilmestyy jalkaani usein ja sillä onkin hyvä juoksun lisäksi myös seisoa. Juostessa kengästä huomaa sen rullaavuuden ja kenkä puskee hyvin oikeaan juoksuasentoon. Itselläni testissä on siis malleista Racer ja odotan innolla, että juoksumessuilla pääsen hypistelemään muita malleja sekä juttelemaan kengästä suunnittelijoiden kanssa. Itselleni kengässä on tärkeää aina myös sen ulkonäkö ja Racer kyllä vihreydellään täyttää tämänkin kategorian :)

Kenkää pääset messuilla testaamaan klo 11.00 Feet-kenkiä juostessa. Samassa testissä Suunnon kellot sekä kengistä Hoka one one ja New Balance. Iltapäivällä maastokenkien testissä klo 14.30 on mahdollisuus testata Hoka one one:n maastokenkää sekä Salomonin kenkiä ja reppuja sekä Sarvan kenkiä. Messuilla Feet myös myy kenkää ja testissä käytetyt kengät myydään edullisesti testin jälkeen pois. Tässä vielä juoksumessujen ohjelma:

10.00 Messut aukeavat Vauhtisammakolla

11-12.15 New Balancen, FEET:n ja Hoka one one -kenkien sekä Suunnon Spartan -kellojen testaus ulkona

14.00 Messuosastot sulkeutuvat ja ohjatut tunnin alkavat

14.15 HighRoller -kehonhuoltotunti 

14.15-15.15 Juokse juoksu- ja liikuntablogaajien kanssa lenkki, mahdollisuus testata Suunto Spartan-kelloja

14.30 Maastokenkien testi Luolavuoressa: Salomon, Sarva ja Hoka one one

15.30 HighRoller -kehonhuoltotunti

Messut ovat maksuttomat.

Iltaan on lisäksi vielä tulossa Pure Moveen juoksijalle joogaa. Nämä tunnit ovat maksulliset ja varataan erikseen.

 

Nähdään messuilla!

 

 

Seuraa: InstagramFacebook

Toinen kuva Feet.

Kengät saatu Juoksumessujen yhteistyössä.

 

Share

Ladataan...

Eilen meinasi nousta tuskanhiki pintaan, kun ennen treenejä vaihdoin juoksuvaatteita päälle ja juoksusukkia ei meinannut löytyä. Olin töissä avoikkailla ilman sukkaa ja töistä suoraan treeneihin siirtyessä kaikki kamat piti olla mukana. Vaihtoehtoina näytti olevan puuvillaisen sukan laittaminen jalkaan tai juoksukengän vetäminen paljaaseen jalkaan. Kumpikaan ei nyt houkuttanut. Taivas näytti siltä, että vettä saattaa sataa koska vaan ja puuvillainen sukka märässä juoksukengässä tietää niin helposti hiertymiä.

Onneksi myös kesä on kohta ohi :) Syksy yleensä tarkoittaa parempia kenkiä ja vähemmän jalkavaivoja. Kesällä tulee käveltyä milloin millaisillakin sandaaleilla ja hiertymiä tulee helpommin. Hiertymien ja rakkojen tuleminen on yksi juoksijan pahimmista vaivoista. Itse en juurikaan ole saanut rakkoja juostessa. Toki pidemmissä kisoissa niitä saattaa silloin tällöin juoksemallakin saada aikaiseksi. Pääasiassa kuitenkin juoksua haittaavat rakot tulevat itselle aivan muista kengistä kuin juoksukengistä. Viime viikolla kävelin puolen tunnin kaupunkisiirtymän avokkaissa vesisateessa. Kenkien kastuttua litimäräksi ne hiersivät molempiin kantapäihin ja varpeiden päälle rakot. Sama puolituntinen siirtymä takaisin muutaman tunnin päästä edelleen samoilla märillä kengillä se vasta taas kokemus olikin :/

Itse olen jostain napannut ohjeen, että laitetaan jotain perusvoidetta ja ruokasoodaa sekaisin ja sillä rasvataan jalat. Tämä seos pehmentää hyvin jalkojen ihoa. Aina ennen pidempiä juoksurupeamia rasvaan näin muutamana iltana jalat. Ihan pariin juoksua edeltävään iltaan en enää rasvaa laita, jos juoksun aikana on laitettava Compeed-rakkolaastari jalkaan. Se ei kiinnity rasvattuun ihoon mielestäni yhtä hyvin, kuin jos jätän parina viimeisenä iltana rasvauksen tekemättä. 

Compeed on kyllä juoksijan pelastus. Niillä saa kursittua pienen ja pahemmankin hiertymän ja rakon kasaan juoksukenkään ja treeni pääsee jatkumaan. Compeed on lupaamallaan tavalla aivan kuin toinen iho. Rakkolaastaria laittaessa pitää vain olla tarkkana, että iho on puhdas ja kuiva ja että laastari on lämmin. Itselläni on hyvin kylmät kädet ja siksi käytän jippona sitä, että lämmitän vedenkeittimen ja painan laastaria hetken keittimen ulkopintaan niin, että se lämpenee ihan löllöksi. Hetken jäähtyminen ja laastari ihoon. Pysyy hyvin :) 

 

Ja muistakaa, että se ei ole kertakäyttöinen eli älä repäise sitä heti treenin jälkeen irti. Yksi kaverini luuli näin ja kiskoi aina treenien jälkeen laastarin irti. Ajatuskin jo sattuu :D Compeedin laittamiseen kannattaa käyttää rauhassa aikaa, jotta se saa olla iholla rakon parantumiseen asti.

Compeedeja jaossa Juoksumessuilla Turussa 30.9.17 klo 10-14. Tule hakemaan omasi ja kiva nähdä messuilla muutenkin. Lue lisää Juoksumessuista tästä ja seuraa messuja tästä.

Seuraa: InstagramFacebook

 

*Yhteistyössä Compeed-rakkolaastarit

 

Share

Ladataan...

Uusimmassa Juoksija -lehdessä (4/2017) juoksuvalmentaja Toni Huppunen kuvaa valmennusfilosofiaansa seuraavasti: 

"Filosofiani on: positiivisen kautta voittoon ja levossa kehittyy.

Harjoittelun täytyy olla hauskaa ja urheilijan oma motivaatio on suuressa roolissa."

Allekirjoitan tämän. Valmennuksessa ja jokaisen omassa harjoittelussa positiivisuus on isossa roolissa. Positiivisella ajattelulla ja uskolla itseensä on suuri merkitys harjoitteluun ja sitä kautta tuloksiin. Monesti treenaaminen on negatiivista ja virheistä annetaan potkua. Sen sijaan harjoittelun on hyvä olla hauskaa, jotta treenaajaa jaksaa tulla toistamaan samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Sitähän treenaaminen on - saman tekemistä pienillä eri variaatioilla.

Positiivisuus ja hauskuus ei toki tarkoita sitä, että jokainen treeni lyötäisiin lekkeriksi tai mentäisiin vain mukavuusalueella. Treenin pitää kuitenkin olla kivaa. Toki mukavuusalueelta poistumista moni treenaaja alkaa kunnon kasvaessa pitää mukavana :) 

Millä fiiliksellä sinä treenaat? Onko treenisi aina kaiken irtiottamista vai pystytkö myös liikkumaan kevyesti ja rennosti? Vai oletko aina mukavuusalueella ja raastotreenit on sinusta moita varten? Oman motivaation ylläpitäminen on treenissä kaiken a ja o. Keinoja motivaation ylläpitoon on useita. Jos oma laji tuntuu raskassoutuiselta ja siltä, että et jaksaisi millään lähteä treenaamaan, mieti miten lajia voisi varioida. Vie juoksu metsään poluille ja liity uuteen treeniryhmään. 

Itse saan treeniin hauskuuden juuri treeniryhmillä. Kuten olen ennenkin sanonut, olen huono liikkumaan yksin ja nautin ryhmässä treenaamisesta. Oikeastaan oli laji sitten mikä tahansa. Ryhmästä saa (yleensä saa!) positiivista tukea omaan tekemiseen ja jaksaa uskoa kehittymiseen, vaikka treeni juuri sillä hetkellä tuntuisi kaikelta muulta kuin hauskalta tai positiiviselta. Itselleni ryhmähenki nostaa motivaatiota treeniin ja seuraaviin treeneihin on taas kiva mennä vaihtamaan kuulumisia.

Lisäksi treeniin tulisi kuulua olennaisena osana levon. Lepo unohtuu helposti treenistä (koska kovaa treenaaminen on niiiiiiiiiiiiiin kivaa!). Aina kovaa treenaavien tulisi myös muistaa lepo osana harjoittelua. Ja tietysti kevyttä treeniä tulisi olla ohjelmassa.

Nykyisin motivaatiota on helppoa hakea Instgramista. Mitä tilejä seuraat motivaation saamiseksi?

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

Ensimmäinen kuva: Riikka Lilja photography

Share

Ladataan...

Meillä kaikilla on jonkinlaiset arvot, joiden mukaisesti määrittelemme elämää. Perusperiaatteet, joiden perusteella arkemme soljuu päivästä toiseen. Itse olen vahvasti arki-ihminen ja tykkään elää kaavamaisesti ja hyvin arkisesti. Näin ollen ohjenuorani itselleni ovat arkisia ja liittyvät päivän rytmiin monesti enemmän kuin henkisiin arvoihin. Tämä johtuu myös ehkä siitä, että juurikaan ole pohtija vaan enemmään työmuurahainen :)

Tässä tällä viikolla arjessa mieleen pilkahtaneet arvot:

1. Aktiivinen arki

Pitämällä itseni koko ajan aktiivisena puran energiaani ja jaksan olla paremmin läsnä muille. Uskon myös, että "aktiivisen arjen" -ihmiset voivat paremmin.

2. Ole muille sellainen, kuin haluisit muiden olevan sinulle

Klisee, joka toimii. Auttamalla muita saat itsekin apua.

3. Kuuntele jokaisen tarina ja ole muita varten

Ihmisillä on syy toimia niin kuin he toimivat. Järjetönkin toiminta yleensä selittyy, kun kuulee tarinan sen taustalla.

4. Älä lavasta elämääsi

Arki on helpompaa, kun vain olet sellainen kuin olet. Kyllä sinusta tykätään, vaikka et esittäisi.

5. Kerro epäonnistumisista

Epäonnistumisista oppii ja niistä saa hauskoja tarinoita :)

7. Uskalla nauraa ja olla lähellä

Naura - sekä itsellesi että muiden kanssa. Päästä ihmiset lähellä. Kertomalla itsestäsi, voit saada uusia ystäviä.

8. Ole läsnä

Olemalla läsnä siinä hetkessä jota vietät, saat elämästäsi paljon enemmän irti.

Lue lisää läsnäolosta tästä.

Mitkä ovat sinun ohjenuorasi arkeen?

Share

Ladataan...

Onko sinun elämässäsi uudistusten aika?

Vai oletko edes ehtinyt miettiä tällaista asiaa?

Ajattelin, että jospa tämä syksy olisi itselle uudistusten aikaa. Reilu vuosi on itsellä mennyt hyvin eri merkeissä kuin ennen ja elämä on mennyt paljon eteenpäin. Nyt kroppakin alkaa taas olla kunnossa pyöräkolarin jälkeen (koputan puuta!) ja treeniä saa käynnisteltyä. Itse aion uudistua nyt siinä, että 

aion treenata niin, että se on ihan helkatin kivaa!

Uudistuksia on tullut tänne blogin puolella uutena kuvana ja muutosta on myös blogin Facebook-pagella.

 

Muistathan myös muuten seurata arkea Instagramissa (@anniliukka) ja siellä storyn puolella.

 

Nähdään ja jutellaan syksyn aikana!

 

Lue tästä miksi kroppa ei ole antanut pitkään aikaan treenata.

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

Share

Pages