Matkaratasrakkautta: Babyzen Yoyo

Ladataan...
Kunnon Mamma

Vaihteeksi enemmän mammaa kuin sitä kuntoa tässä blogissa. Haluan nimittäin jakaa käyttökokemuksemme uusista matkarattaistamme, Babyzenin Yoyoista.

Ennen tätä Arabiemiraattien reissuamme olimme ehtineet tehdä muutaman matkan vain arkirattaidemme kanssa niin ulkomaille kuin kotimaassakin, ja homma oli toiminut ihan hyvin. Koska asumme keskustassa, ovat perusrattaamme pienet ja näppärät (Emmaljungan Vikingit) ja olin jo ehtinyt ajatella, ettemme varsinaisesti tarvitse erillisiä matkarattaita.

Nyt tytön vähän kasvettua ja taas yhden aamuvarhaisen lentomatkan lähestyessä tuli kuitenkin sellainen olo, että olisihan se kätevää, jos lapsen saisi viedä rattaissa portille saakka (voisi vaikka nukkua niissä rattaissa kentällä) ja ennen kaikkea, että rattaat saisi ottaa käsimatkatavaroihin, jotta tytön saisi istutettua niihin heti kun pääsemme koneesta passintarkastuksen ja matkatavaroiden odottelun ajaksi. Aiemmin olemme käyttäneet tähän tarkoitukseen kantoreppua, mutta tyttö ei viihdy siinä mitenkään erityisen hyvin, mikä tekee tilanteesta melko rasittavan myös kantajalle varsinkin nyt, kun taaperolla alkaa olla jo painoa.

Koska halusimme nimenomaan lentokoneen käsimatkatavaroihin mahtuvat rattaat, käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi jäivät siis Babyzenin Yoyot. Toisena vaihtoehtona mietimme aluksi myös Mountain Buggyn Nano-rattaita, mutta tarkemmalla tarkastelulla kävi ilmi etteivät ne olisi mahtuneet esimerkiksi Finnairin käsimatkatavaroiden kokovaatimuksiin.

Kun vielä kohdalle sattui hyvä tarjous, laitoimme sähäkän pinkit Yoyot tilaukseen - enkä ole katunut! Plussat ja (vähäiset) miinukset on listattu alla.

Hyviä puolia oli paljon:

​+ Muotoilu. Tämä on tietysti pitkälti makuasia, mutta kaikista matkaratasvaihtoehdoista Yoyot olivat mielestäni ylivoimaisesti tyylikkäimmät - sirot ja linjakkaat!

+ Koko. Kuten sanottu, ykköskriteerinä meillä oli rattaiden mahtuminen käsimatkatavaroihin. Kokoontaitettuna rattaiden ulkomitat ovat vain 52x44x18cm, siis riittävän pienet useimpien lentoyhtiöiden vaatimuksiin. Sekä mennessä että tullessa jouduimme esittelemään rattaiden kantopussin kanssa kuinka pieneen kokoon rattaat taittuvat, ennen kuin saimme maahenkilökunnan uskomaan että ne todella mahtuvat käsimatkatavaroihin.

+ Ketteryys. Yoyot liikkuvat näppärästi kääntyvillä etupyörillä. Yhtenäisellä aisalla ohjaus onnistuu myös yhdellä kädellä.

+ Vakaus. Pieneen kokoonsa ja ketteryyteensä suhteutettuna Yoyot kulkivat vakaasti ja tuntuivat vahvoilta, eivät miltään rimpuloilta. Hiukan epätyypillisesti takapyörät ovat etupyöriä kapeammalla, josta ounastelin vaikeuksia, mutta kävi ilmi ettei sillä ollut mitään vaikutusta vakauteen. Ainoa pieni hankaluus tuli siitä, että aluksi kävellessä osuin jalallani takapyöriin, kun en oikein hahmottanut, missä ne ovat. Tähän kuitenkin tottui pian.

+ Suhteellisen tilava alakori. Alakori näyttää pieneltä, mutta vetää yllättävän paljon. Esimerkiksi pari puolentoista litran vesipulloa, aurinkovoiteet, taaperon vaihtovaatteet ja ison kameran.

+ Matkustusmukavuus. Tyttö ainakin vaikutti tyytyväiseltä rattaissa istuessaan ja nukkui tyytyväisenä kaikki päiväunensa rattaissa.

+ Portaattomasti säädettävä selkänoja. Selkänoja säätyy kätevästi kiristysvyöllä. Sitä ei saa ihan vaakatasoon, mutta riittävän alas kuitenkin mukavaa uniasentoa ajatellen.

Huonoja puolia puolestaan oli vain muutama, eivätkä nekään olleet erityisen kriittisiä ainakaan meidän tarpeitamme ajatellen:

- Ei ilmastointia. Kuomussa ei ole lainkaan verkko-osia, joiden kautta ilman saisi kiertämään rattaissa vähän paremmin. Tämä ei kuitenkaan muodostunut ongelmaksi, sillä kuomu alaskäännettynäkään rattaat eivät ole kovin umpinaiset, eikä lämpötila siten päässyt nousemaan liian korkeaksi. (Aurinkovarjo on lämpimissä lomakohteissa ehdottoman tarpeellinen. Me lainasimme arkirattaistamme Emmaljungan varjoa.)

- Ei jalkatukea. Tai on, tuo musta muovinen jalkatuki rattaiden rungossa. Se on kuitenkin niin alhaalla, etteivät yksivuotiaan kintut vielä sinne asti yltäneet. Se ei kuitenkaan valtavasti haitannut, tyttö heilutteli koipiaan ilmassa tai nosti ne välillä kyytiin rattaiden istuinosaan.

- Aisan korkeutta ei voi säätää. Tämä olisikin ollut jo aikamoista luksusta. Kaikkea voi kuitenkin toivoa, ja yksi ekstranivel aisassa olisi ollut kiva juttu eri pituisten työntäjien mukavuutta ajatellen.

Kaiken kaikkiaan kokemus jäi erittäin vahvasti plussan puolelle. Yoyot eivät ole ne matkarattaista edullisimmat, mutta hyviä tarjouksia kannattaa vahdata netissä: me esimerkiksi onnistuimme saamaan omamme yli kolmanneksen ovh:ta edullisemmin Jollyroom-nettikaupasta.

PS. Myös Tavatonta elämää -blogissa on kerrottu kokemuksia samaisista rattaista, klik!

Share

Kommentit

S.g
Sara G

Kiitos tästä! Oon etsinyt tietoa tuosta selkänojan säädettävyydestä ja, että kaatuuko alas asti. Mutta nyt tuli tähänkin asiaan sitten vastaus. :) Edelleen näistä haaveilen.. 

Aasara
Kunnon Mamma

Kiva, jos oli hyödyllistä! Tästä kuvasta näkee kuinka alas selkänoja menee, siis aika alas ja mielestäni tyttö vaikutti ihan tyytyväiseltä tähän lepoasentoon. :)

Hertta
Lilou's Crush

Meillä on myös nämä, ja etenkin koko on ihan lyömätön. Selkänojan säätö menee itselläni miinuspuolelle, tuntuu jotenkin rimpulalta ja ei istu muuten hyvin viimeisteltyihin kieseihin -mutta ajattelin juuri kuten sinä työntöaisasta, että kaikkea ei voi saada :) tykkään älyttömästi myös maailman nopsimmasta kasauksesta, ja että bugaboon monet lisävarusteet natsaa hyvin näihin :)

Aasara
Kunnon Mamma

Jep, makuasioitahan nämä kaikki ovat. Tuo koko on kyllä aivan käsittämätön! Kuin käsveskaa kanniskelisi. :)

Tyytyväinen mies. (Ei varmistettu)

Pakko kertoa oma kokemus Yoyo:sta nyt kun ollaan rälläilty noilla noin 3kk makuuosan kanssa. Tosiaan kokemuksemme perustuu pääsääntöisesti vasta makuuosaan, joten huomioithan tämä lukiessa tätä. Ollaan käytetty rattaita pääsääntöisesti kaupungissa, mutta ollaan ajeltu niillä myös ylläksen luontopoluilla, mökkitiellämme, metsäpoluilla, kivikossa jne. Myös lentokentillä ollaa rälläilty rattailla ja kuljetettu niitä käsimatkatavaroissa lentokoneessa.
Painimme itse ennen hankintaa Babyzen Yoyo:en sekä Bugaboo Bee3:sten välillä. Useammalla ystävällemme on Beet ja olimme lukeneet ihmisten kokemuksia Beestä myös netistä. Meille oli jäänyt niistä täysin lyömätön kuva. Meitä kuitenkin häiritsi niissä tosi paljon niiden monimutkaisuus sekä se, että ne vei tilaa auton takontista aivan liikaa matkarattaiksi. Kavereillamme oli myös Bee:stä melko vähän kokemuksia itse matkakäytöstä. He olivat käyttäneet rattaita tavallaan kakkos kaupunkirattaina eivätkä niinkään matkarattaina. Meitä häiritsi myös Been järjetön hinta makuuosan kanssa. Päätimme ottaa kuitenkin riskin ja hankkia Yoyo:t. Nyt olemme käyttäneet Yoyo:ja lähes joka päivä ja meidän päärattaan Bugaboon Donkeyt ovat jääneet kyllä matkakäytössä noin 99%:sesti ja käytämme niitä lähinnä kotirattaina. Yoyo:t ovat osottautuneet tähän mennessä lähes täyden 10 matkarattaiksi. Tässä muutamia aivan mahtavia asioita rattaista: super ketterät (ketterämmät kuin Beet), todella kevyet, menee aivan todella pieneen tilaan, menee lentokoneen käsimatkatavarana, laadukkaat, tyylikkäät, helppokäyttöiset, lapsen makuuasento erittäin hyvä ja oikealla korkeudella, pystyy menemään yllättävänkin haastavissa olosuhteissa. Jos rattaista pitää keksi miinuksia niin korkea hinta, renkaat ovat melko pienet joten niillä ei voi mennä missään uber kivikossa / juurakossa, rattaat eivät mene kasaan ja aukea aina kuten mainoksissa. Meitä häiritsi aluksi hieman se, että työntö-aisan korkeutta ei voi säätää. Tajusimme pian kuitenkin että aisa on suunniteltu niin että sitä voi pitää työntäjän piruudesta riippuen keskeltä tai sivummalta ja ote on tällöin erittäin hyvä. Tämä luki myös valmistajansivuilla.

Nyt jos meidän pitäsi hankki uudelleen matkarattaa emme edes harkitsi Beetä, koska ne eivät tunnu matkarattailta Yoyo:jen jälkeen. Beet ovat loistavat rattaat, mutta Yoyo:t ovat ehdottomasti paremmat matkarattaat. Eli jos haluat hyvät matkarattaat, niin Yoyo:t ovat tässä tarkoituksessa ehdottomasti paremmat. Jos haet kakkosrattaita jotka korvaa päärattaat lähiaikoina, niin Beet toimivat paremmin myös päärattaina.

Kommentoi

Ladataan...