sananen laadusta
olen joutunut kohtaamaan hyvin harmillisia reklamaatiotapauksia viime aikoina vähän liiaksi. erityisen paljon nämä harmittavat siksi, kun kysymyksessä on ollut arvokkaampia hankintoja, joiden olen olettanut kestävän pienen eliniän – tai vähintäänkin vuosia.
muutama viikko takaperin reklamoin lähes 300 euron neuletakista, joka näytti vajaan kuukauden käytön jälkeen siltä, kuin sitä olisi vedetty hihoista pitkin pihamaata päivittäin. kiitos Stockmannin ammattitaitoisen asiakaspalvelun, sain täyden hyvityksen takista ja asia saatiin hoidettua kunnialla.
uusin harmistus onkin kovasti suurempi. vain muutaman viikon käytössä olleesta Acnen velocite- takista hajosi vetoketju. ajattelin aluksi, että vian on oltava minussa, olen vetänyt vetoketjun väärin kiinni tms – koska ajatus siitä, että tämän hintaisesta takista hajoaa vetoketju, tuntui niin käsittämättömältä vaihtoehdolta.
kun paksu metallinen vetoketju kerta toisensa jälkeen lähti aukeamaan takin helmasta ylöspäin, otin yhteyttä Acnen asiakaspalveluun. vastaus oli, että emme voi asialle mitään, koska takki on ostettu käytettynä ja on vuoden 2012 mallistosta.
that`s it.
kerroin, että takki on kuin uudenveroinen, eikä vetoketju ole kulutuksen johdosta hajonnut, vaan on selvästi alkujaankin viallinen. sain nopean vastauksen, jossa asiakaspalvelusta pyydetiin yhteystietoni, jotta voivat lähettää uuden vetoketjun, jonka voin omakustanteisesti käydä vaihdattamassa.
onhan tämäkin ehdottomasti helpotus saada takkiin alkujaan tarkoitettu vetoketju, mutta onhan tämä suoraan sanoen aivan perseestä. en uskalla etukäteen edes ajatella, miltä takin etumus tulee näyttämään vetoketjun vaihtamisen jälkeen – kelsivuorinen mokkanahka kun äkkiseltään ajateltuna ei ole helpoimmasta päästä ommella.
tuntuu vaan kuluttajana niin kohtuuttomalta, että vaikka yrittää satsata laatuun, niin sutta ja sekundaa saa vastineeksi siitäkin huolimatta harmittavan usein.
reklamoitko Sinä, jos laatu ei vastaakaan odotuksia?