Kävelijä, älä ole vauva

Punakynä

Tämä ei tapa.

Kävelijä jähmettyy, hänen silmänsä laajenevat kuin kauriilla, kun kaksipyöräinen rullaa kohti jalkakäytävää. Kävelijää ei haittaa, että megarekka jyristää 40 senttiä hänen päänsä ohitse. Hän ei myöskään huolestu, että viereinen lenkkeilijä horjahtaa pian syliin. Kävelijää kauhistuttaa mummiksella hiljakseen rullaava pyöräilijä, joka hyvin todennäköisesti tappaa tai vähintään vammauttaa jalankulkijan.

Pyöräpelko johtuu itsekkyydestä. Jalankulkijat ovat vauvoja, jotka haluavat tempoilla asfalttikaistaleellaan mielensä mukaan. Jalankulkijoilta ei vaadita mitään pätevyyttä, mutta raivota he osaavat.

Jalankulkija ei ymmärrä, että hän voisi luopua hitusen tilastaan ja antaa pyöräilijän hitusen laittomasti tulla hänen alueelleen, ettei polkijaraukan tarvitsisi liikkua tälle vihaisten autoiljoiden seassa. Mutta ei. Pyörä on asia, jota peruskulkija ei pysty käsittelemään.

***

Pyöräilijä on kuin transformeri, robottihahmo, joka voi lennosta muuttaa muotoaan. Polkija voi hypätä pyöränselästä jalankulkijaksi ja vikkelästi takaisin kaksirenkaiseksi kiitäjäksi. Tottakai tavalliset tossunkuluttajat ovat tällaisille ylivertaisille hahmoille kateellisia.

Voima tuo aina vastuuta. Pyöräilijän pitää olla lakimies, että hän tietää aina, miten ja milloin saa ajaa suojatielle. Jalankulkija voi vaikka kontata tien yli.

Pyöräilijä saa kestää paljon. Kysyn vaan:

1) Koska autoilijalta loppuu tie kesken vilkkaimmalla alueella niin, ettei siitä ilmoiteta.

2) Koska jalankulkijoille huudellaan, ettei tällä käytävällä saa kävellä, vaikka oikeasti saa.

3) Koska autoilijaa syytetään siitä, että hän soittaa liikaa ja liian vähän tööttiä.

4) Kuinka usein ajokaista on pysäköity täyteen pyöriä? 

Koska säännöt ovat niin häilyviä, pyöräilijästä tulee helposti oman onnensa seppä, lainsuojaton, yksinäinen sankari. Jotkut pyöräaktiivit ovat ehdottaneet, että pyörän monimuotoisuus tunnustettaisiin selkeämmin ja pyörällä sallittaisiin jalkakäytävällä ajaminen, jos se tapahtuu alle kymmenen kilometrin tuntivauhtia.

Kannatan, koska eivät ne pyörät tapa vaan autot.

Samaan aikaan jalankulkijat voivat alkaa uskoa, ettei ylimitoitettuun pelkoon ole syytä. Pyöräilijä kyllä hidastaa tarpeen mukaan, koska se lisää hänen omaa turvallisuuttaan.

***

Sopiva asenne itse asiassa määritellään tieliikennelain varovaisuusvelvoitteessa, joka velvoittaa kaikkia liikkujia, no, olemaan varovaisia. Velvoitteen noudattaminen helpottaa kaikkien elämää, joten loin sille oman Wikipedia-sivun. Laki-ihmiset ja muut viisaat, täydentäkää ihmeessä sivua.

Muistakaa: olkaa varovaisvelvotteisia siellä ulkona. 

 

Lue Tero Kartastenpään edelliset Punakynät:

Äijä pelkää miesten töitä

Opi keskustelemaan runkusta

Metsäjuntti oppii nykytaiteen salat

Pilko miesruumis herkkupaloihin

Uusi herkku, mikrossa lämmitetty veri

 

Share

Kommentit

Silkkitassu

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
Joo ei ole helpot liikennesäännöt, ei... Poikkeuksia riittää ihan urakalla.

Kanelibasilika

Voisin lisätä tuohon tekstin alun listan, että autoilijoilla tuskin samaisella vilkkaalla alueella myöskään tulee vastaan tilannetta, jossa ajotie ilmoittamatta muuttuu tasaisesta asvaltista renkaanmentäviä rakoja (enkä nyt puhu mistään maantiepyörän renkaista ;)

S.Y (Ei varmistettu)

Taidan olla hieman eri mieltä asiasta. Reilu pari vuotta sitten meni vanne ja rengas kuoppaan, mitkä sitten kaivannon peittänyt urakoitsija korvasi. Puolen kilsan päästä kotootani on mukavan kokoinen kuoppa kaistan ulkolaidassa, johon välillä dösät ajavat risteyksessä käännyttyään, mutta niiden renkaat on tarpeeksi vahvoja ja isoja kestääkseen sen kuopa halkaisijan, vaikka aikalailla pomppaakin. Henkilöauto tosin rikkoisi renkaan lisäksi akselistoa autostaan. Eipä ole kenelläkään kaupungilla kovin kova kiire puuttua asiaan millään tavoin ja kyllähän tuosta liikennettä kulkee ohitse. Työkaveri puolestaan puoltoistavuotta sitten ajoi kuoppaan keskeisellä väylällä ja meni rengas vanteineen, vetonivel, pohjapanssari ja lokasuoja.

Kanelibasilika

Huh :/ eipä ole onneksi itsellä tullut vastaan.

Kanelibasilika

.. (jäi kommentti kesken) sisältäväksi ko. ajoneuvolle tarkoitetuksi mukula (?)tieksi

Petrus (Ei varmistettu)

Ongelma on siinä että pyöräilijät ovat itse tämän maineensa hankkineet. Sekä autoilijat että jalankulkijat liikkuvat ryhmänä hallitummin ja samankaltaisesti.

Ei tarvitse kuin kiertää kävellen tunti Helsinkiä niin näkee niin pyöräilijää ajamassa 30+ km/h manskua stokkan edessä kuin luovia risteyksen poikkiylityksiä sen takia kun molemmilla autokaistoilla on hetkellisesti punsiset valot.

Ssmt. En ole kovin odottavainen suomalaisten pyöräilijöiden osalta kun autoilijoillakin on vuosikymmenien minä-tauti.

JOK (Ei varmistettu)

"Sekä autoilijat että jalankulkijat liikkuvat ryhmänä hallitummin ja samankaltaisesti."

Autoilijat? Jos se on hallittuua niin mitä olisi sitten hallitsematon?

S.Y (Ei varmistettu)

On se hallitumpaa kuin pyöräilijät keskimäärin, ennakoitavuus on aivan eri luokkaa. Liikenteessä inhoan pyöräilijöitä eniten, olin liikenteessä sitten jalan, pyörällä tai autolla. Arvaamattomuus on pahinta, eikä yhtä arvaamattomia autoilijoita näy kuin harvoin, mutta pyöräilijöitä tämän tästä. Vähäriskisiä sääntörikkomuksia on hyvin paljon (pl. jalkakäytävällä ajaminen, sitä minä en katso pahalla, kunhan se tehdään jalankulkijat ensin -periaatteella). Minulle on itseasiassa suuri arvoitus, miten pyöräilijöitä joutuu onnettomuuksiin niinkin vähän kuin joutuu. Typeriä jalankulkijoitakin kyllä riittää, mutta hyvin harva niistä etenee yli 10 km/h yllätyspotentiaalilla.

En sano, etteikö olisi hyviä pyöräilijöitä, vaan että itsemurhaisia ja vastuuttomia kaistapäitä on aivan liikaa. Pahinta on, etteivät ne aina ole itse se, jota sattuu, vaan myös jalankulkijat loukkaantuu. Huhti-toukokuun aikaan yksi satutti minua tangollaan mahaan, kun ohitti minut suojatien kohdalla edestä, jalkakäytävän puolelta jaetulla kvl:llä, vaikka aikaa oli hiljentää, pysähtyä tai vaikka ohittaa takaata, eikä väen vängällä edestä. Ei edes katsonut taakseen, kävikö jotain. Suojatie se pyörätielläkin, puhumattakaan jalkakäytävän puolelta ohittamisesta..

Terveisiä vain sille noin 40v naispyöräilijälle Herttoniemen Picnicin kohdalla, jos sattuu olemaan tätä joukkoa.

polar coding

Pointti kai oli, että pyörällä ajo ennakoidusti on tehty suorastaan mahdottomaksi..

S.Y (Ei varmistettu)

Niin, se on mahdotonta välttää yhtäkkiä oikasemasta Mäkelänkadun myötäisesti menevän suojatien kohdalta viistosti poikki Mäkelänkadun, uhaten dösiä, autoja ja sporia, aiheuttaen äkkijarrutuksia sporallekin, yli sporakiskojen ja sitten vielä toiset pari kaistaa viistosti yli pysähtymättä, niin että muu liikenne katsoo suu auki, yrittääkö se tappaa itseään. Se on myös täysin mahdotonta olla menemättä yli Sturenkadun päin punaisia ja sitten kääntyä ajoradan oikeasta reunasta vasemmalle ilman suuntamerkkiä. Aivan täysin mahdotonta on myös olla ajamatta autojen välistä, kun heti oikealla olisi tyhjä ja hyväkuntoinen pyörätie. Suojatietäkin on mahdotonta käyttää ja siksi pitää pysäköityjen autojen välistä pompata lähestyvän dösän editse yli tien.

Tämmöisestä minä puhun. Tällaisista joka päivä eteen tulevista ilmiöistä. Ei kai ihme, jos pyöriä pelätään ja pidetään arvaamattomina, kun joukosta löytyy tällaisia harvase hetki.

Työmatkapyöräilijä (Ei varmistettu)

Ei tarvitse kuin ajaa pyörällä tunti Helsingissä niin näkee yli 50 autoa pysäköitynä pyörätielle ja autojen lisäksi sitten kaikenmaailman jätelavat ym ym.
Mainitsemasi Manskun pyöräkaista on oivallinen esimerkki siitä miten autoja pysäköidään paikkaan mihin ei saa edes pysähtyä. Siinä on sekä pysäköiminen että pysähtyminen kielletty liikennemerkeillä, mutta eihän niistä välitetä ja sen takia sitten fillaristit joutuu väistämään joko ajoradalle autojen sekaan, mistä ei autoilijat tykkkää, vaikka ovat itse pyöräilijän siirtymisen ajoradalle aiheuttaneet. Toiset pyöräilijät ei sitten uskalla mennä autoilijoiden sekaan joten väistävät nämä pysäköidyt autot jalkakäytävän puolelta.

Tero Kartastenpää
Toimitus

Eilen tuttuni pyöräili täysin autiolla jalkakäytävällä. Kaukaa kuuskymppinen pariskunta huuteli, kuinka pyöräilijä ei tajua tekonsa seurauksia ja nimitteli läskiksi. Huhhuh.

Minua jalankulkijat ovat tönineet ja juosseet huutamaan naaman viereen, kun tilaa on ollut runsaasti. 

Jalankulkijan logiikka: kun joku rikkoo minua koskevaa lakia, minä saan solvata ja rynniä.

Mattinen (Ei varmistettu)

Ikävä tosiasia ainakin Helsingissä on se, että läheskään kaikki jalkakäytävillä ajavat eivät ole "mummiksella hiljakseen rullaavia pyöräilijöitä", vaan kohtuullisen vaudikkaasti vaihdepyörillä eteneviä henkilöitä:
http://s1280.photobucket.com/user/Keijo_Mattinen/media/02_zps5677f394.jp...
http://s1280.photobucket.com/user/Keijo_Mattinen/media/01_zpsf71b1c0f.jp...
http://s1280.photobucket.com/user/Keijo_Mattinen/media/04_zps5d5dc1c8.jp...

Mm. näistä rajanveto-ongelmista seuraa, että Helsingissäkin voitaisiin minusta siirtyä siihen Länsi-Euroopassa yleisesti noudatettuun käytäntöön, jossa jalkakäytävät on varattu yksinomaan jalankulkijoiden käyttöön. Jalankulku on luonteeltaan toisenlaista liikkumista kuin autoilu tai pyöräily. Siihen kuuluu sattumanvaraisuus ja "ennnalta-arvaamattomat" liikkeet myös sivusuunnassa. Olisi täysin kohtuutonta, jos jalankulkijoiden pitäisi pyöräilijöiden varalta "katsoa peruutuspeilin" joka kerta, kun he JALKAKÄYTÄVÄLLÄ siirtyvät sivusuunnassa.

Mitä taas tulee vauvana olemiseen, niin en itse ole missään nähnyt sellaisia vellihousupyöräilijöitä kuin Helsingissä. Jopa hiljaisilla asuntokaduilla nämä sankarit ajavat jalkakäytävillä. Jostain syystä esim. Tukholmassa tai Lontoossa ei näy jalkakäytävillä ajavia pyöräilijöitä. Eikä tämä suinkaan johdu siitä, että em. kaupungeissa olisi kattavat pyörätieverkot. Itseasiassa Lontoossa oikeastaan kaikki pyöräily tapahtuu ajoradalla.

Silkkitassu

Suomessa pyöräilijä rikkoo myöskin lakia silloin, kun vieressä on pyörätie ja pyöräilijä ajaa ajoradalla. Tähän taisi olla poikkeus sillä, jos se pyörätie on toisella puolella tietä niin silloin on ok sitä ajoradan reunaa ajaa. Mutta jonkinlainen yhtenäistämiskulttuuri olisi hyvä! Vaikkapa sitten se että ajoradalla ajetaan aina.

S.Y (Ei varmistettu)

Väärin, se on edelleen laitonta. Laissa puhutaan tien myötäisesti menevästä pyörätiestä tai siihen malliin. Pyörätien ei tarvitse edes olla suorassa yhteydessä ajorataan, vaan se voi mennä esimerkiksi 15 metriä sivussa siitä. Ajoradalla, pyörätien kulkiessa tien myötäisesti, saa ajaa vain, mikäli pyörätietä pitkin ei pysty ajamaan, eli jokin estää siellä ajamisen. Joissain erityistapauksissa sen pitäisi myös olla sallittua lyhyen matkaa. Pääsääntöisesti ajoradalla ei siis saa ajaa, kun pyörätietä kulkee sen rinnalla.

Silkkitassu

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Ajoradalla_ajaminen

"Mikäli pyöräilijän kulkusuunnassa ei ole merkittyä pyörätietä, voi pyöräilijä siis lain mukaan ajaa ajorataa pitkin. Mikäli ajoradan reunassa on valkoisella sulkuviivalla erotettu riittävän leveä piennar, on pyöräilijän käytettävä piennarta, muutoin tien oikeaa reunaa. Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [4] Ajoradalla ajettaessa pyöräilijä on velvollinen noudattamaan samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin."

Tätä tarkoitin kommentissani. Mutta jos siis pyörätie on merkitty niin sitä pitäisi käyttää. Mutta ainakin kaupungissa ajaessa huomaa paljon kovaa menijöitä, jotka polkee mieluummin ajoradalla, vaikka vieressä samaankin suuntaan menisi pyörätie. Tähän laki ei kuitenkaan anna lupaa, vaan heidän tulisi hidastaa vauhtinsa tilanteeseen sopivaksi ja ajaa pyörätiellä.

S.Y (Ei varmistettu)

Ikävämpää vain on, että monet näistä pyöräilijöistä ajelee ajoradallakin niin hiljaksiin, että pyörätielläkin ajetaan kovempaa. Herttoniemenrannassa suurin osa ajoradalla ajavista ajelee varsin hitaasti, joten ihmettelen, miksi he ylipäänsä sinne tunkevat, kun 2 metrin päässä rinnalla menee lähes tyhjä pyörätie.

Vivi
Elämäni palasia

Henkilökohtaisesti törmään pyöräni kanssa mieluummin kävelijään kuin autoon. (Jälkimmäinen koettu, jolloin kolmion takaa tullut autoilija raivosi jotakin liikennesäännöistä, jotka minun tulisi opetella...)

johku2 (Ei varmistettu)

Ei kai se, että jotkut autoilijat eivät osaa sääntöjä, oikeuta sinua rikkomaan lakia?

Vivi
Elämäni palasia

Ei tietenkään! Mutta siinä vaiheessa, kun vaihtoehdot ovat lain rikkominen tai mahdollinen halvaantuminen/kuolema niin valinta on itselleni aika selvä :)

Mattinen (Ei varmistettu)

Tästä unohtui muutama vaihtoehto. Jos et uskalla ajaa ajoradalla, kuten TLL aikuiset velvoittaa tekemään, voit myös taluttaa pyörääsi jalkakäytävällä. Lisäksi voit etsiä vaihtoehtoisen reitin. Onkin hyvä pitää mielessä, että jalkakäytävällä ei ole koskaan PAKKO ajaa. Taluttamisesta ja vaihtoehtoisen reitin etsimisessä voi tietysti aiheutua vaivaa, mutta se onkin sitten eri juttu.

jennaK (Ei varmistettu)

Samaa mieltä kanssasi, mieluummin ajaa kolarin ihmisen kuin auton kanssa (kaikista mieluiten en kenekään/minkään kanssa). Ja suomen tieliikennelaki on niin sekava, että sitä ei edes viranomaiset yksissä tuumin pysty sanomaan mitä mikäkin kohta tarkoittaa. Eli täälläkin rikotaan hyvillä mielin lakia. Suomessa liikaa pykäliä muutenkin joka hemmetin asiaan.. :)

Justus (Ei varmistettu)

Huh huh kun oli paksua luettavaa tämä blogivuodatus. Pakon sanelemana tartun muutamaan kohtaan.

"Kävelijä jähmettyy, hänen silmänsä laajenevat kuin kauriilla, kun kaksipyöräinen rullaa kohti jalkakäytävää. Kävelijää ei haittaa, että megarekka jyristää 40 senttiä hänen päänsä ohitse."
Vastaus: Pyöräilijä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Megarekka ajaa omaa kaistaansa (ps. yhdistelmärekat eivät ajele esim. keskustassa, tai muutenkaan kovin lähellä jalkakäytäviä).

"Pyöräpelko johtuu itsekkyydestä."
Vastaus: Siis kumpi on itsekäs? Pyöräilijä joka sääntöjen vastaisesti ajaa jalkakäytävällä, vai jalankulkija, joka huomauttaa pyöräilijälle hänen toimiessaan väärin?

"Jalankulkija ei ymmärrä, että hän voisi luopua hitusen tilastaan ja antaa pyöräilijän hitusen laittomasti tulla hänen alueelleen, ettei polkijaraukan tarvitsisi liikkua tälle vihaisten autoiljoiden seassa."
Vastaus: Siis ihan huvikseenko pitäisi antaa pyöräilijöiden ajella lainvastaisesti? Lisäksi palatakseni äskeiseen, kuka onkaan itsekäs? Jos pyöräilijä pelkää ajaa autojen seassa, kun pyörätietä ei ole käytettävissä, silloin ei varmaan kannattaisi pyöräillä alunperinkään?

johku2 (Ei varmistettu)

No johan oli hirveää tuubaa.

Kyllä tässä se blogaaja on iso vauva, jos ei sinne ajoradalle uskalla mennä ajamaan vaikka laki niin vaatii. Niin, nimenomaan laki. Se velvoittaa sinutkin ajamaan siellä ajoradall autojen (hui kauheaa) seassa, ellei kyseessä ole pyörätie tai KLV. Eikä ne säännöt mitenkään ole häilyviä, vaan niitä osaamattomien ihmisten mitä käsittämättömämmät tulkinnat niistä.

Jos et osaa pyöräillä oikein, pysy poissa ihmisten ilmoilta sen pyöräsi kanssa. Kuten itsekin sanoit, pyöräilijä saa kestää mitä vaan. Sinun itsekyyttesi ja laiskuutesi ei sitä tilannetta helpota mitenkään.

Tero Kartastenpää
Toimitus

Ei. Se on minimaalista kansalaistottelemattomuutta olla ajamatta ajokaistalla esimerkiksi Helsingin Hämeentiellä, jossa ajaessa häiritsee bussiliikennettä ja vaarantaa oman turvallisuutensa, kun tyhjällä jalkakäytävällä ei häiritse ketään.

 

Stiinaniina (Ei varmistettu)

Ratkaisu: Aja jotain muuta ajoväylää kuin Hämeentie. Itse olen ollut aktiivinen pyöräilijä Helsingin keskustassa lähemmäs kymmenen vuotta ja aina olen päässyt paikasta A paikkaan B välttelemällä Hämeentietä. Välillä olen ajanut tätä väylää laiskuuttani, koska se on nopein reitti, mutta hengissä olen selviytynyt tähän asti!

Teea

Taasko alkaa tämä jokakesäinen pyöräilijät vs. kävelijät - taistelu.. :/

Itse olen molempia usein, satunnaisesti myös moottoriajoneuvon päällä. En haluaisi pyöräilijänä ajaa jalkakäytävällä (koska kunnioitan jalankulkijoita heidän reviirillään), enkä ajotiellä (koska olen usein vaarassa tai tiellä). En myöskään halua jalankulkijana jalkakäytävällä joutua pyörän törmäämäksi siksi, että joku ajaa vauhdilla ohitse kun väistän 20cm sivuun vaikkapa edessä olevan mainoskyltin takia. Tätä ongelmaa ei autojen kanssa ole, koska he ajavat siellä missä kuuluu.

Haluan ajaa pyörätiellä. Mitä jos yritetään siis kaikki yhdessä (jalankulkijat, pyöräiljät ja autoilijat) edistää pyöräteiden lisäämistä ruikutuksen sijaan ja autojen vähentämistä keskustasta. Ensimmäisessä ollaan Tampereella edistytty hyvin muutamassa vuodessa, vaikka toki tehtävää vielä riittää. 

Pyöräilijä, älä ole vauva. (Ei varmistettu)

Polkijaraukka. Pyöräilijä voisi ymmärtää, että hän voisi ottaa hitusen autoilijan tilaa ja ajaa (vaikka hitusen laittomasti) ajoradalla, ettei pyöräilijän tarvitsisi liikkua kävelijöiden seassa.

Ilsa

Ymmärrän että kirjoitukseen on valittu kärkevä tyyli, mutta sitä en ymmärrä mitä tällaisella tekstillä ajetaan takaa. Samanmieliset hihkuvat jees-miehinä, eri mieltä olevat vetävät palkokasvit sieraimiinsa. Yritän nyt silti pitää nokkani tyhjänä.

"Koska autoilijaa syytetään siitä, että hän soittaa liikaa ja liian vähän tööttiä."

Autot, elleivät satu olemaan hybridejä, pitävät aika julmetusti kovempaa metakkaa kuin pyörät. Tänäkin kesänä olen koiraa ulkoiluttaessani ollut useasti sydänkohtauksen partaalla, kun minut yhtäkkiä ohittaa pyörä. Huimaa vauhtia, tarpeettoman läheltä, ilman varoitusta. Sanottakoon vielä, että kävelen aina oikeassa reunassa ja pieni terrierini on opetettu kipittämään samalla puolella. Eläin on kuitenkin aina eläin, joten en voi sataprosenttisesti taata etteikö se esimerkiksi oravan nähdessään tai vaikka pelästyessään pomppaisi toiselle puolelle tietä. Siksi olisikin mukava kuulla josko takaani on tulossa kaksipyöräinen tappokone. Jos yhdeksänkiloinen koira jää kovaa vauhtia ajavan pyöräilijän alle, ei siinä kamalasti kyseltävää jää. Uskaltaisin sanoa, että suurin osa pyöräilijöistä kykenee hidastamaan, ohittamaan niin ettei samalla hipaise/töytäise minua ja antamaan pienen äänimerkin, että hei, täältä tullaan. Liian monille tämä tuntuu kuitenkin olevan ylitsepääsemättömän haastava tehtävä.

"Kannatan, koska eivät ne pyörät tapa vaan autot."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288350405437.html Tai sitten molemmat tappavat. Itselleni tulee lähimenneisyydestä mieleen ainakin kaksi muutakin tapausta, joissa jalankulkija on kuollut jäätyään polkupyörän yliajamaksi. Joo, tilastollisesti autojen alle jääneet pyöräilijät vievät kirkkaasti voiton, mutta olisi hyvä muistaa, että myös polkupyörällä voi tappaa.

Muutenkin on vähän hupsua väittää että kaikki pyöräilijät hidastaisivat vauhtia tarpeen mukaan. Eivät todellakaan hidasta. En minäkään lähde tekemään oman toimintani perusteella yleistyksiä kaikista maailman jalankulkijoista tai koiranulkoiluttajista. En pelkää pyöräilijöitä huvikseen, vaan toistuvien, omakohtaisten kokemusten perusteella. Idiootteja mahtuu kaikkiin sakkeihin, myös pyöräilijöihin. 

Pyöräilijä (Ei varmistettu)

Olen myös sitä mieltä, että kävelijöiden ja autoilijoiden tulisi vähän luopua itsekkyydestään. Liikun itse paitsi pyörällä, myös autolla ja kävellen, ja tiedän, että myös autokuskina sekä jalankulkijana on mahdollista toimia reilusti pyöräilijää kohtaan. Suurin osa autoilijoista ja jalankulkijoista ei tätä vain tee.

Sanoisin, että syy on nykyisessä yhteiskunnassamme.

Keillä on suurin valta nykyisessä yhteiskunnassa? Keski-ikäisillä, taloudellisesti hyvinvoivilla, perheellisillä ihmisillä.

Keitä näkee eniten jalkakäytävillä? Keski-ikäisiä, perheellisiä, taloudellisesti hyvinvoivia ihmisiä.

Keitä näkee eniten autonratissa? Keski-ikäisiä, perheellisiä, taloudellisesti hyvinvoivia ihmisiä.

Keitä näkee vähiten pyörän selässä? Keski-ikäisiä, perheellisiä, taloudellisesti hyvinvoivia ihmisiä.

Hanna-Riikka K (Ei varmistettu) http://hannariikka.blogspot.fi/

Haa! Olen juuri SE jalankulkija. T: Iso vauva -78

n (Ei varmistettu)

jaiks mitä tuubaa. helsingissä kävely on vaarallista puuhaa, eniten pelkään siksakkia ajavia, todella arvaamattomia kohti tulevia pyöräilijöitä. ja vauhti on usein aika saatanan kova ja itsekäs. itse koen näissä tilanteissa parhaaksi vain jähmettyä paikoilleni. mutta sama se on meno kyllä monilla jalankulkijoillakin toisia jalankulkijoita kohtaan: että minähän en väistä, väistä sinä tai sit törmätäään. usein en väistä ja sillon tulee törmäys. en ole kateellinen pyöräilijöille sen enempää kuin olen kateellinen vaikkapa timo soinille, päivi räsäselle tai hitlerille, haluaisin sen sijaan että niille annettaisiin piiskaa huonosta ja vaarallisesta käytöksestä.

Megatron (Ei varmistettu)

Kyllä mua henkilökohtaisesti ärsyttää jos esim helsingin keskustassa joku ajaa jalkakäytävillä vaikka tiellä ois tilaa, syystä että monet jalkakäytävät ovat ahtaita muutenkin kantakaupungin alueella.
Jos haluat madella ja sunnuntaiajella niin tee se jossain muualla kuin keskustassa. Kiitos.

Kommentoi