Lidlin kashmirneule: laatua laaduttomasti

Rakkautta & Mamarkiaa

Lidl (tuo Maailman Paras Kauppa, kuten meillä tavataan sanoa) lanseerasi tänään Premium-malliston. Monessa paikassa hehkutettu kashmirneule kiinnosti, sillä olen etsinyt tarpeeksi perinteistä (pelkistettyä) kashmirneuletta jo pidemmän aikaa. Tarjonta ja rahatilanne eivät vain koskaan ole kohdanneet. Vitsailin Allulle, kuinka lähtisimme Fridan kanssa heti aikaisin aamulla apajille. Oikeasti lähdimme ennen lounasta, koska ulos piti mennä ja omenasoseeseen tarvittiin kanelia.

Tuotteissa on käytetty laadukkaampia materiaaleja, kuten puuvillaa, modaalia, nahkaa ja kashmirvillaa. Naisten t-paidat ja alusvaatteet tuntuivat superihanilta ja kashmirneuleet niin pehmeiltä, että Frida alkoi silittää niitä.

Mutta. Laatu on muutakin kuin materiaali. Tuotteen hintaa voi laskea työvoima- ja materiaalikustannusten poisjättäminen, jolloin laadukkaan tuotteen saa tietysti edullisemmin. Myymäläketjun kasvojenkohotukseen se ei silti riitä. Halpisketjun brändäys laadukkaaksi ostospaikaksi vaatii muutakin.

Kuinka paljon enemmän olisit valmis maksamaan 60€ kashmirvillaneuleesta, jos tuotteiden esillepano tukisi tuotteiden laatua, ja tarjoaisi siten sinulle paremman ostokokemuksen? Premium-malliston 5% hinnan korotuksella irtoaisi jo asiakasta auttavia esillepanotapoja, ja hinnat olisivat silti halpoja. Aika on rahaa asiakkaillekin. Entä paljonko Lidl on valmis investoimaan kasvojenkohotukseensa myymälätasolla? Pienilläkin parannuksilla saadaan mittava ero. Muistetaan kuitenkin, että tässä ollaan edelleen vaateostoksilla ruokakaupassa, eikä etsitä eksklusiivista putiikkielämystä. Värien, mallien ja kokojen hahmottaminen ei vaatisi kaikkien pakettien lajittelua ja avaamista (oli muuten laadukkaan napakkaa liimaa niissä teipeissä!). Tyylikkäissä paketeissa myytävistä Premium-malliston tuotteista ei ollut näkyvillä ainuttakaan mallikappaletta. Erikoismallisto (jolla halutaan kiillottaa mainetta) ansaitsisi myös tulla esitellyksi muusta myymälästä poikkeavassa telineessä ja laadusta kertovalla materiaalilla. Erikoista oli myös se, ettei Premium-malliston materiaaleista, kashmirneuletta lukuunottamatta, ollut mitään mainintaa Lidlin suomalaisilla nettisivuilla.

Entä paljonko hintaan tulisi lisää, jos mediassakin hehkutetun malliston lanseerauksen kunniaksi koko myymälä olisi siisti? "Tervetuloa ostoksille!"

 

Näin likaiseen ostoskoriin en kashmirneuletta (tai mitä tahansa vaatetta) halua laittaa.

 

Ihanan pehmeä kashmirneule löysi kuitenkin tiensä ostoskoriin. Ostin miesten neuleen, sillä oversize ja selkeät linjat houkuttaa enemmän, kuin yksityiskohdilla pilattu naisten versio. Suurin osa minun ja Allun neuleista on muutenkin yhteiskäytössä.

 

 

Lidlillä on silti vielä paljon opittavaa laadukkaasta ostokokemuksesta (ja muodista ylipäätään). 

 

PS. Minä opin, ettei Lidlistä saa kanelitankoja.

Share

Kommentit

Nina Enroth

Lidl on mahtava. Jos sieltä vielä saisi KAIKEN, niin en muualla kävisikään. Vaipat (Muumi), tofu, kvinoa - näitä ainakin olen itse etsinyt ja joutunut pettymään. Kukaanhan ei voi olla täydellinen.

Laitapa kuva siitä neuleesta sun päällä? Kiinnostaa, mutta en tiedä kiinnostaako tarpeeksi. Saatan toki olla jo myöhässä. 

MARI L
Rakkautta & Mamarkiaa

No niin on! Siellä on ne jutut, mitkä pitää hakea just Lidlistä, mutta valitettavasti sieltä ei just saa kaikkea. Gluteenittomia tuotteita on nyt tullu vähän, mutta just tollasia vähän erikoisempia ei oo. Kun tietää, mitä hakee mistäkin, niin ei oo ongelma sekään. :)

Kurkkaa instagramista kuva! Ehkä teen blogin puolellekin jotain aiheesta ;)

Pari viivaa

Mä en tajua, miksi Lidl yrittää änkeä pois halpakaupan maineestaan, kun fakta kuitenkin on, että sinne mennään mahdollisimman alhaisten hintojen perässä. Suomessa ei ole muutakaan halpojen hintojen ruokakauppaa, niin olisi kiva, että Lidl pitäisi siinä mielessä asemansa.

Mitä sitten tähän kyseiseen premium kamppikseen tulee, olen hämmentynyt ja tämä premium tuotteiden markkettilaari-esillepano hämmentää lisää. Tosin ei Lidliin yleensä mennä niinkään laatua hakemaan. Tai siis onhan sitä mielessä toki toive laadusta, mutta ainakin itse olen saanut monesti todeta Lidlin kohdalla, että halvalla ei saa hyvää. Komppaan sua kyllä siinä mielessä, että jos Lidlin on tarkoitus tehdä kasvojen kohotusta lähemmäksi laatumielikuvia, niin esillepanossa olisi kyllä parantamisen varaa.

Mutta oon kiinnostunut kuulemaan jatkoa tälle jutulle. Kestääkö kasmirneule käytössä kauniisti, vai tuleeko siitä nukkahirmu? 

Vierailija (Ei varmistettu)

Ei kai Lidl nyt kokonaisuudessaan mitään erityisiä muutoksia yritä periaatteisiinsa tehdä: se haluaa edelleen olla Suomen halvin ruokakauppa, mutta sen lisäksi se haluaa tuoda myös houkuttelevia käyttötavaroita ja vaatteita valikoimiinsa. Neuleita on hehkutettu niin paljon, että tuskin muuhun tarvitsi edes panostaa :D Esillepano oli täysin samanlainen kuin muilla vaatteilla aikaisemmin, minä en kaivannut mitään fancympää hyllyä jo muutenkin kauniille paketeille.

Itse postaukseen vielä sen verran, että ainakin meidän lähi-Lidl on siistein kauppa ikinä :) Kyseessä kyllä ilmeisesti uudenlainen Lidl.

MARI L
Rakkautta & Mamarkiaa

Lidlin visio näyttäisi olevan ainakin nettisivujen mukaan Laadukkaasti Halpa. Lisää kierroksia tähän asiaan. 

Juttelin ja autoin muita asiakkaita shoppailun ohessa, ja eräs mies osasi kertoa, että Saksassa Lidlillä on oma vaatteita myyvä Pop Up-kauppa muotijättien vieressä. Olettaisin, että siellä on muutakin kuin laareja :D

Haha täytyypä kertoa jatkossa mitä neuleelle kuuluu! 

Kiitos kommentista! :)

LauraXxx (Ei varmistettu)

Jutussa ei ole otettu hirveästi kantaa eettisyyteen ja ekologisuuteen. On puhdas fakta, että hinta on poljettu alas jollain keinolla ja laadukas kasmirvilla maksaa. Todennäköisesti tässä on nyt säästetty työvoimakustannuksissa ja villa on epäeettisesti tuotettu (eläimet on kärsinyt). eli käytännössä joku tuolla on kärsinyt, jotta kuluttaja voisi pukea päälleen halvan, "laadukkaan" villapaidan. No, ihmisen ahneudella ei ole rajaa. Ja tämä kommentti ei kohdistu kirjoittajaa kohtaan, vaan yleisesti yrityksille, jotka myyvät sekundaa muiden ihmisten ja eläinten kustannuksella.

MARI L
Rakkautta & Mamarkiaa

Aivan, huomioni keskittyy ainoastaan visuaaliseen markkinointiin sekä laadun esiintuomiseen ja brändäykseen. Eettisyydestä ei Lidl lupaillutkaan mitään ;)

Olettaisin, että jos tuotteessa ei ole merkintää eettisyydestä, sen on tuotettu muuten. Esimerkiksi Kauneven eettisesti tuotettu ja Suomessa neulottu merinovillahuivi maksaa 89€ ja "pelkän" merinovillahuivin voi saada 40-50€:lla. Omasta mielestäni hintaero on silti sopiva, ja valitsen eettisen ja suomalaisen jos sitä on tarjolla ja pidän siitä muutenkin. En kuitenkaan etsi vaatteita ja asusteita pelkästään eettisistä materiaaleista tai tuotannoista.

Lupasinkin tuolla aiempaan kommenttin jatkaa juttua kertomalla mitä neuleelle tapahtuu käytössä, millaisesta laadusta on kyse. Jännityksellä odotan! :)

Kiitos kommentistasi! :)

EricaK
EricaK

Samaa olen minäkin miettinyt, kun on joka paikassa kovasti ollut puhetta näistä Lidlin neuleista. Koitin googletella, mutten löytänyt asiaankuuluvaa csr-materiaalia mistään. Valitettavasti. :)

Kashmirfani (Ei varmistettu)

Bongasin Lidlin Facebooksivulta tämän (mutta hassua, ettei sitä mainostettu missään):
Meillä myynnissä olleiden kashmirneuleiden villa on Mongoliasta ja vuohien villaa ei keritä vaan kammataan, mikä ei vahingoita eläimiä ja vuohet myös laiduntavat vapaina. Kashmirvillan tuotannossa vuohiin ei myöskään käytetä mulesing-tekniikkaa. Neuleet on valmistettu Kambodzassa, tuotantolaitokset on BSCI-auditoitu ja sitä kautta huolehdimme alkutuotannon työoloista.

MARI L
Rakkautta & Mamarkiaa

Kiitos vinkistä! Kävin kurkkaamassa sen myös ihan mielenkiinnosta! Kannattaisi tuokin kertoa netissä ja mainoksissa. Erikoista! 

Kiitos kommentista! :)

mansikkatyttö (Ei varmistettu)

Minä ostin 36-kokoisena 40/42 naisten neuleen ja on ihanan oversize. Niissä naisten neuleissa oli eri malleja, esim. se harmaa oli yksityiskohtia täynnä, mutta tämä musta on kyllä ihan supersimppeli.

Itse kyllä mieluummin ostan neuleeni kauniissa paketissa rumasta korista halvemmalla, koska sehän on vain sen pienen hetken siellä kaupassa ja sitten voi laittaa sen nätisti henkarille omaan kaappiin :D Mutta ymmärrän kyllä, etteivät kaikki ole samaa mieltä.

MARI L
Rakkautta & Mamarkiaa

Joo niin olikin! Myymälässä näinkin vaan sen harmaan, tuo malli oli jo loppu. :) 

Tarkastelin asiaa visuaalisen markkinoinnin silmin, onhan niin R-kioskien kuin Lindexienkin myynti pitkälle esillepanoista kiinni. Erityisesti tässä brändäys-mielessä.

Kiitos kommentista! 

 

Kommentoi