Ladataan...

Hoi & goedenavond!

Palasin tiistai-iltana Hollannin reissulta. Minilomani jälkeen aika onkin hurahtanut työntouhussa enkä ole ennättänyt blogin pariin kuin vasta nyt. Instagramiin (@unepetitelife) sen sijaan päivittelin lomakuvia jo reissunpäältä, ja tulevissa postauksissa näette sitten niitä lisää, halusitte tai ette ;). Keräilin teille myös parhaat Hollanti-vinkit, ja kokoan niitä toivon mukaan jo tämän viikon puolella blogiin!

 

Yllä olevat kuvat tiivistävät hyvin kuluneen lomaviikon, joka sisälsi paljon

Aurinkoa

Kukkasia

Hymyä & naurua

Nuhaa

Kanaaleja

Hassuttelua

Rentoilua

Kävelyretkiä

Onnea

Haikeutta

 

Keväistä torstai-iltaa!

Bisous, Niina

 

I spent one week in Holland. In summary, my holiday was full of flowers, sun, joy, laughter, sniffle, canals, goofying aroud, relaxing, strolling and happiness.

 

Lue myös / Read also:

Madrid ja reissuhaaveita / Throwback to Madrid and travel dreams

Turistina Helsingissä ja pikkujoulutunnelmia / Visiting Helsinki and a little Christmas party

Aina matkalla jonnekkin / Always heading somewhere

 

Facebook // Instagram @unepetitelife // Blogit.fi // Bloglovin' // unepetitelife@gmail.com

Share

Ladataan...

Bonsoir,

Iltaisin, juuri ennen nukkumaanmenoa, tykkään tehdä erästä itse keksimääni rentoutusharjoitusta. Kehitin harjoituksen pari vuotta takaperin, kun aloin kärsiä lievistä uniongelmista.

Etenkin niinä öinä, kun uni ei meinaa millään tulla silmään, ajatukseni hyrräävät liian kovilla kierroksilla tai mieleni on jumiutunut päivän murheisiin, olen saanut pikku meditaatiostani konkreettista helpotusta. Toivon, että tästä tekniikasta on myös teille apua nukahtamiseen, rauhoittumiseen ja rentoutumiseen.

Hyvän yön meditaatio

Asetu makuulle unikyljellesi tai nukkuma-asentoosi.

Varmista, että sinulla on mukava ja lämmin olla.

Sulje silmät.

Voit hengitellä muutaman kerran sisään ja ulos, esimerkiksi rauhoittavan 4-7-8-hengitysharjoituksen mukaisesti (Hengitä 4 sekunnin ajan sisään, pidätä 7 sekuntia, 8 sekunnin pituinen uloshengitys).

Aloita kehon rentoutus valitsemastasi kehon osasta, esimerkiksi sormista, varpaista tai päästä.

Keskity ajattelemaan valitsemaasi kehonosaa esimerkiksi pikkurilliäsi kahden hengityksen ajan (tässä: yksi hengitys tarkoittaa yksi sisään- ja yksi uloshengitys).

Siirry seuraavaan sormeen, varpaaseen tai jos aloitit päästä, siirry ohimolta otsaan, kulmakarvojen väliin jne.

Käy koko kehosi pikkutarkasti läpi hengityksesi tahtiin.

Jos, tai paremminkin, kun ajatuksesi harhailevat, jatka siitä mihin jäit. Kannustan sinnikkyyteen: Palauta huomiosi kärsivällisesti hengitykseen ja kehoon, jos alat ajatella huomisen ruokalistaa tai ahdistavaa tapaamista.

Harjoitus loppuu, kun nukahdat tai kun päätät lopettaa sen. Voit esimerkiksi päättää, että teet ensin harjoituksen loppuun koko keholle ja sitten saat funtsia hetken muuta, jos uni ei ottanut vieläkään tullakseen.

 

Kun hyvin käy, nukahdan jo nimettömän kohdalla, mutta joskus kehon ja mielen rauhoittumiseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa. Kuitenkin kehon rentoutus on mielestäni yksi parhaista unettomien tuntien ajanvietteistä. On hyvä olla jokin konkreettinen menetelmä, johon tarttua, jos ajatukset tai tunteet käyvät liian sietämättömiksi, mieli on levoton tai lampaiden laskeminen tuntuu hölmöjen hommalta (vaikka sekin voi yhtä lailla auttaa, kunhan teet sen keskittyneesti).

Palaamalla yhä uudelleen rentoutusharjoitukseen, voi muistutella itseään lempeästi siitä, että henki ainakin kulkee vielä, noidankehää kiertävistä ajatuksista ja tunteista on mahdollista irrottautua ainakin meditaation ajaksi eli ne eivät hallitse sinua, ja elimistösi kyllä rauhoittuu pikkuhiljaa, kun vain sinnikkäästi jatkat.

Tämäkin harjoitus perustuu parasympaattisen hermoston aktivoimiseen, joka on aktiivinen etenkin levossa ja unessa (lue lisää tästä postauksestani). Tarkoituksena on rauhoittaa kehon toimintoja (sydämen syke, hengitys, ruuansulatus), ja välittää mielelle rauhoittavaa signaalia, että nyt saa vaan olla, nukahtaa.

Hyvää yötä ja kauniita unia<3!

Bisous, Niina

P.S. Olen lukenut niin paljon erilaisista rentoutumis- ja keskittymistekniikoista, että meditaationi on mosaiikki tuntemistani tekniikoista eli en väitä keksineeni pyörää uudelleen ;).

***

Lisää rentoutumistekniikoista ja mindfulnessista / Read more about relaxing techniques and mindfulness:

Maaliskuun mahtavimmat / The very best of March

Kuurankukkia, lumienkeleitä ja rentouttava hengitystekniikka / Frost flowers, snow angels and relaxing breathing technique

***

Bonsoir,

If you happen to have sleeping problems, difficulties to relax or calm down, try this practise. I created this mind and body relaxation technique when I started to have sleeping disturbancies two years ago. Most of the time, I fall asleep quicker and more peacefully after my little meditation.

A good night meditation

Lie down in your sleeping position.

Make sure that you feel comfortable and warm.

Close your eyes.

You can breathe a few times in and out, for example, do this 4-7-8-breathing exercise (Inhale for 4 seconds, hold your breath for 7 seconds, 8 seconds long exhalation).

Start the body relaxation by selecting part of your body, such as fingers, toes or face.

Focus on thinking about the selected part of the body during two inhalations and exhalations.

Move to the next finger, the next toe, or from the forehead to the eyebrows, etc.

In case, or rather when, your thoughts will wander, continue from where you left off. I encourage you to be patient: Move your attention back to your breathing and your body, if you started to think about tomorrow's grocery list or stress about meeting.

Practice ends, when you fall asleep, or, when you decide so.

Good night, sleep tight<3!

Bisous, Niina

P.S. I've read so much literature about different relaxing and focusing techniques, so, this meditation is like a mosaic from everything that I've learned so far. I'm not telling you that I reinvented the wheel again ;).

P.P.S. Since today, I decided not to write English title for my blog post anymore. I found it visually confusing and too long with combination of Finnish and English titles. But no worries, I'm going to translate most of my post in English, just like before ;).

Share

Ladataan...

Allô!

Viime viikolla katselin Montréalin opiskelijavaihtoni aikaisia kuvia. Québecissä elin varsinaista kampuslaiffia: Ei ollut tavatonta, että vietin kaksi 13 tuntista päivää viikossa jossakin Université de Montrélin vehreän kampuksen kirjastoista. Ja siihen lisäksi ne ”normaalipituiset” opiskelupäivät. (Give me back that motivation! Nyt jo puolen tunnin äherrys kouluhommien kanssa aiheuttaa vakavia vierotusoireita bloggaamisesta).

Onneksi yliopistolla viettämiini päiviin kuului pänttäämisen lisäksi piknikkejä, treenaamista ja juttutuokioita. Lisäksi en lähes koskaan opiskellut tai hengaillut yksin. Pitkäveteisinkin luento muuttui hohdokkaammaksi, kun sen jakoi vertaiskärsijän kanssa. Muuten olin todella tyytyväinen kurssivalintoihini, mutta Psychologie du travail eli työ- ja organisaatiopsykologian peruskurssi tuotti todella tuskaa. Tämän luennon kohokohta olikin hyvän ystävän kanssa jaettu aamupala: vastaleivottu kaurakeksi ja valtava kupillinen montréalilaisen kahvilaketjun Van Houtten kahvia.

Vaihtoni jälkeen en halunnut täysin luopua vakioaamupalastani, ja niinpä näitä maailman helpoimpia, terveellisiä ja ravitsevia keksejä on tullut leivottua harva se päivä. Ehkä näistä tulee sunkin uusi suosikkivälipala! Bon app’!

 

Kaura-banaanikeksit (vegaani)

1 kypsä banaani

1,33 dl kaurahiutaleita

 

Valmistus:

Muusaa ja sekoita banaani ja hiutaleet haarukalla.

Voit halutessasi lisätä taikinaan hieman kookosöljyä, kanelia, vaniljauutetta tai vaikkapa rusinoita.

Muotoile pellille haluamasi paksuisia ja näköisiä keksejä.

Paista uunin ylätasolla 225 asteessa noin 10 minuuttia.

 

Bisous, Niina

P.S. Jos kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan, tämän postauksen julkaisuhetkellä olen korkannut virallisesti tämän kevään matkailukauden (koska Tallinnaahan ei lasketa)! Eli vietän seuraavat päivät keväisessä Leidenissä, Hollannissa. Kuulemani mukaan krookukset kukkivat ja lämpöasteita pitäisi olla 15! Saa nähdä, ehdinkö postailemaan blogiin ennen ensi viikonloppua, mutta seurailkaa sillä välin Instassa @unepetitelife!

***

Muita reseptejä ja vinkkejä / Other recipes and tips:

Maailman terveellisin omenapiirakka (gluteeniton, vegaani) / The healthiest apple pie in the world (vegan, gluten-free)

Healthy French toast à la Niina (vegaani, gluteeniton - vegan, gluten-free)

Arkikulho (vegaani, gluteeniton) / Everyday brekkie bowl (vegan, gluten-free)

Joulukulho (vegaani, gluteeniton) / Christmas brekkie bowl (vegan, gluten-free)

3 vinkkiä mauttoman ruuan pelastamiseksi / 3 tips about how to save flavorless food

Talviseksi tuunattu kesäkeitto (vegaani, gluteeniton) / Traditional Finnish summer soup goes winter (vegan, gluten-free)

Bataattiburgeri (vegaani, gluteeniton) / Sweet potato burger (vegan, gluten-free)

Helppo ja nopea kermainen pasta tai risotto (vegaani) / Quick and easy creamy pasta or risotto (vegan)

***

Allô!

My favorite brekkie during my exchange in Montréal was a oat biscuit accompanied by a huge cup of Van Houtte coffee. The biscuit tasted even better when it was shared with one of my best friends during extremely boring lecture. Now, I want to share this recipe with you too. What is more, you need only 2 ingredients to make this delicious and healthy snack! S'il vous plaît:

Oat banana biscuits (vegan)

1 ripe banana

1.33 dl of oats

 

Preparation:

Mix banana and flakes with a fork.

You can add a little bit of coconut oil, cinnamon, vanilla extract, or even raisins to the dough.

Bake in the oven on the upper level at 225 degrees for about 10 minutes.

 

Bon app’!

Bisous, Niina

P.S. If everything goes well, I'll be in Leiden, Holland, when this blog post comes out! Follow my trip on Insta @unepetitelife!

 

Facebook // Instagram @unepetitelife // Blogit.fi // Bloglovin' // unepetitelife@gmail.com

Share

Pages