Sovellus-suositus: Forest

Haluan vinkata teille yhdestä ihan parhaasta ajanhallintaan liittyvästä Forest-sovelluksesta. Suosittelen tätä kaikille, joilla on vaikeaa pitää näppinsä erossa siitä iki-ihanasta älypuhelimesta, kun pitäisi keskittyä opiskeluun… Sovelluksen tarkoitus on siis se, että valitset tietyn ajan, jonka aikana et saa käyttää puhelintasi. Jos poistut sovelluksesta liian pitkäksi aikaa (aika on jokunen sekuntti), kasvattamasi puu kuolee. 

KESKITTYMÄLLÄ VOIT KASVATTAA IHAN OIKEITA PUITA

Jokaisesta kasvatetusta puusta ja pensaasta saat kolikoita, joilla voit myöhemmin kasvattaa IHAN OIKEAN puun jonnekin puolelle maailmaa. Aika siistiä, eikö? Pääsykoekevään loputtua minulla oli varaa kasvattaa 3 oikeaa puuta. Sovellusta voi hyödyntää muuhunkin kuin opiskeluun, jos esimerkiksi haluat viettää ystäviesi kanssa aikaa ilman, että olet koko ajan sosiaalisessa mediassa. Lisäksi, jos pidät kirjaa opiskelustasi tällä tavalla, et voi huijata itseäsi mikä aika oikeasti on mennyt opiskeluun. Puhelimen räpläys ja muu vähentää ihan järkyttävästi sun todellista opiskeluaikaa. Jos suunnitelmasi on lukea päivän aikana 6 tuntia, silloin luet 6 tuntia. Ei niin, että olet lukenut 4 tuntia ja pitänyt 2 tuntia taukoa, mutta oletat kuitenkin opiskelleesi 6 tuntia. 

forest.jpg

VALITSE AIKAMÄÄRÄT KESKITTYMISELLE JA TAUOILLE

Itse valitsin ajaksi yleensä 45-60 minuuttia, minkä aikana opiskelin, enkä katsonut puhelinta vaikka viestejä ja ilmoituksia tuli. Jos odotin puhelua tai oli jotain muuta todella tärkeää, saatoin poistua ennenaikaisesti. Laitoin puhelimen esimerkiksi reiden päälle kirjastossa, jotta tunsin värinän ajan loputtua. Siten aikaa ei tarvinnut koko ajan tarkkailla. Jos opiskelet kotona, voit myös pitää äänet päällä. Kun aika oli kulunut, pidin 5-15 minuutin tauon ja silloin minulla oli lupa somettaa. Lounastauko oli tietenkin pidempi eli 30-45 minuuttia. Mitään katastrofaalistahan ei tapahdu vaikka puun kuolletatkin, joten sovellus vaatii omaa tahtoa pitää eroa opiskelun ja taukojen välillä.

OMA DATANI TAMMIKUUSTA TOUKOKUUHUN

Alla näette mun opiskeluun käytetyt tunnit tammikuusta toukokuuhun. Jännää itsellä näin jälkikäteen katsoa! Kuten huomaatte, viikoittainen lukemiseni vaihteli 1,5 tunnista 39 tuntiin. Siellä näkyy myös muutama mainitsemani kuollut puu. Joskus lukeminen onnistuu leikiten, mutta joskus se tökkii tai olet esimerkiksi sairaana. Saatat huomata lukeneesi reippaasti, mutta yhtäkkiä tuntuukin siltä, että energia on ihan lopussa. Silloin hälytyskellosi pitää soida ja sinun tulee uskaltaa suoda itsellesi ainakin parin päivän tauko. Näin estät loppuunpalamisen lähempänä pääsykoetta. Olisi todella ikävää, jos kuukausien työ valuisi hukkaan sen takia, että et väsyksissä muista mitään itse koepäivänä.

forest1.jpgforest2.jpgforest3.jpgforest4.jpgforest5.jpg

Olisi mukavaa kuulla testasitko sovellusta ja jos testasit, koitko sen hyödylliseksi?

Ole rehellinen itsellesi ajasta, jonka käytät valmistautumiseen. Somettaminen on kivaa, mutta sitä kerkeää tekemään myöhemminkin. Tällä hetkellä haluat aktiivisesti työskennellä sun tulevaisuuden eteen. 

Kaikki pääsykoepostaukset #pääsykoe-otsikon alta.

Seuraathan mua jo Instagramissa @katariinalehtiniemi, linkkaan sinne aina uusimmat postaukset ja jaan viikoittain myös muuta materiaalia.

Tsemppiä!

Katariina

Kommentit (6)
  1. Pystyykö tuossa forestissa säätämään ajan tauokojenkin kestolle niin kuin Brain Focucsessa? 🙂

    1. Hmm, ei tietääkseni. Tai toki, jos haluaa kasvattaa taukojenkin aikana puita ja olla koskematta puhelimeen. Mutta siihen käyttöön mihin itse sitä käytin, en nähnyt tuota tarpeellisena. 😀 Tauot oli aikaa, jona sain käyttää puhelinta vapaasti ja esimerkiksi selata Instagramia. Minusta oli helppo vain katsoa kellosta 5-15 taukoaika ja palata Forestiin sen jälkeen. 🙂

  2. Mari, minä
    25.1.2018, 17:59

    Mulla on ollut tuo Forest käytössä lukioaikana, nyt olen siirtynyt Brain Focus Productivity Timer-sovellukseen. Forestissa mua alkoi hiukan ahdistamaan, että koko ajan täytyisi saada enemmän puita ja hirveä morkkis jos joku puu kuoli. Joo, kuulostaa nyt aika pieneltä, mutta yo-stressipallerona ei naurattanut lisästressi. 😀
    Nyt käytän 25 min pituisia jaksoja, toimii mulla. Joskus saatan lennosta ”skipata tauon” jos on paha paikka (onnistuu tossa Brain focucsessa) ja jatkaa 50 min putkeen. Sitten voi pyöritellä hartioita ja jatkaa.
    Mahtava blogi!

    1. Hei Mari, kuulostaa hyvältä tuokin sovellus! Pitää testata. 🙂 Mä toisaalta taas tykkäsin, kun näin ns. konkreettisesti ajan käytön puiden muodossa, mutta toki jos sellaisesta tulee stressiä, niin kannattaa vaihtaa muuhun. Hyvä, että olet löytänyt itsellesi toimivan tavan! 

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *