Onnittelut

Mikään ei ole koskaan tuntunut yhtään oudolta syyltä saada onnitteluja. Tuntuu, että sitä ei ansaitse ja että se on asioiden edelle menevää. Mutta toisaalta, se kertoo jotain mielenkiintoista yhteiskunnan perimmäisistä arvoista: lapsi on lahja, etuoikeus ja onnekas sattuma. Myös pyytämättä ja yllättäen. Sitä paitsi, eihän tässä maassa tarvitse synnyttää kuin toivottuja lapsia. Siksi tästäkin mahdollisesta lapsesta tuli sellainen sillä hetkellä, kun päätin pitää sen. Tajusin aika äkkiä, että ei tällaisessakaan tilanteessa voi olla raskaana niin, että toivoo keskenmenoa.

Kaikkein oudoimmilta tuntuivat onnittelut omilta vanhemmilta. Jostain syystä olin yllättynyt, että ne onnittelivat (en ollut ihan varma muutenkaan, onko niiden reaktio positiivinen, mutta se on eri juttu), se tuntui jotenkin vähän viralliselta. Mutta samalla mulle tuli jotenkin siitä pienestä eleestä sellainen olo, että ne onnittelevat, koska mä olen niistä erillinen aikuinen ihminen, josta nyt tulee vanhempi. Tämän pitäisi tietysti olla ihan itsestään selvää, mutta ei se ehkä ole ollut.

Tämä teksti on oikeasti kirjoitettu jo melkein kokonaan reilu kuukausi sitten, mutta nyt vasta uskallan ryhtyä julkaisemaan näitä. Ensin tulee siis monta vanhaa tekstiä ja ehkä vasta sitten jotain uutta.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe

No niin.

”Sydänäänet näkyy”, sanoi huoliteltu virolainen gynekologi. Kai se oli se asia, mitä olin tullut yksityiselle lääkäriasemalle kuulemaan viikkoja ennen kuin neuvolassa pääsee ultraäänitutkimukseen. Sitten se kertoi, että ainakin se on kiinnittynyt ihan oikeaan kohtaan. Se ei siis ole kohdunulkopuolinen raskaus,  josta mä olen jostain syystä ollut huolissani, ilman mitään järkevää syytä.

Olin ajatellut, että kun nyt yksityiselle lääkärille maksan, kyselen siltä kaikkea mahdollista. Selitin vähän pahoinvoinnistani ja vatsakivuista eikä se oikein sanonut niistä mitään. Tiesinhän mä jo toki, että ne on ihan normaaleja. Yritin vähän kysellä, että mites se, että ennen raskaustestin tekemistä tuli ”nautittua alkoholia”. Se kertoi taas vain jotain mitä mä tiesinkin: jos siitä on tullut jotain haittaa alkiolle, raskaus menee kesken. Se tästä on mulle ainakin selvinnyt, että mitään sellaista mystistä fiilistä raskaana olosta ei tullut, joka jollain tavoilla vaikka estäisi juomasta.

Oireet muistutti täysin PMS-oireita, joiden mä ajattelin vaan pitkittyneen, koska olin ottanut jälkiehkäisypillerin. Aamu(päivä)pahoinvointi ja väsymys alkoi vasta vähän myöhemmin ja nekin muistuttaa erehdyttävästi darraa. Kuinka ironista.

Tämä teksti on oikeasti kirjoitettu jo reilu kuukausi sitten, mutta nyt vasta uskallan ryhtyä julkaisemaan näitä. Ensin tulee siis monta vanhaa tekstiä ja ehkä vasta sitten jotain uutta.

 

Suhteet Oma elämä