Huono äiti.

Sari Helin kirjoitti inhorealistisen blogikirjoituksen Ylen verkkosivuille, jossa hän kuvailee ”kaaosvuosissa” elävää naista ja selittää siinä, miksi naiset jättäytyvät pois työelämästä. ”Nainen haluaa olla lapsilleen muutakin kuin raivoava räähkä”, Helin kirjoittaa.

Kommenteissa huudetaan – ihan aiheesta – että missä isät ovat. Luen niitä kommentteja huvittuneena ja vähän melankolisena. Mä en tule tietämään, millaista lapsen kasvattamisen arki jonkun kanssa on, joten uskon, että en osaa sitä kaivata. Ja toivon, että ei se myöskään ole ihan noin kamalaa, kuin tossa annetaan ymmärtää. Että tuo on vain yksi tulkinta. 

Mun äiti kävi töissä, kun mä olin pieni ja se oli ainakin kotona muutakin kuin raivoava räähkä. Itse asiassa, en muista, että meillä juurikaan olisi raivottu, vaikka mä olin varmaan aika hankala lapsi. Toki mutsi on varmaan kokenut jotain syyllisyyttä ja ristiriitoja, mutta en hetkeäkään usko, että se olisi ikinä edes harkinnut kotiäitiyttä. Eikä meidän faijakaan siihen arkeen nyt niin paljon osallistunut, kun sen duuni oli epäsäännölisempää ja ehkä se 80-luvulla nyt sitten kumminkaan ollut vielä tapana. Oliko se lapsien kasvattaminen sitten jotenkin ennen helpompaa vai millanen homma?

Lapsiperheen arjen kauhistelemisen sijaan voisi mun mielestä puhua nykyajan työelämästä, joita jotkut naiset tuntuvat pakenevan lapsen tekoon. Millaisia ratkaisuja siihen voisi keksiä? Ja sitten voisi kannustaa lapsiperheitä ostamaan kaikenlaisia mahdollisia palveluita arkea helpottamaan. Se, että naisen pitäisi hoitaa sekä koti että työ on toki (keskiluokalle) aika uusi ilmiö. 

 

 

 

Suhteet Ystävät ja perhe Raha Uutiset ja yhteiskunta

Vauva.fi

Kuten kuka tahansa odottaja nykyään, olen minäkin surffaillut kaikenlaisilla vauvafoorumeilla kuumottumassa ja mielenkiinnosta. Sehän on ihan kätevää, kaikkiin mun kysymyksiin on löytynyt sieltä oikeastaan vastaus.

Hieman ahdistavaa on vain ehkä se, että kaikki aktiiviset kirjoittajat tuntuvat olevan ihmisiä, joille lapsen saaminen on maailman tärkein asia (ehkä ainut tärkeä asia) ja uskomattoman suunniteltu ja toivottu juttu. Miten ihmeessä mä sopeudun vahinkoraskauteni kaikkeen tohon? Nuo ihmiset fiiilistelee jotain aamupahoinvointia. Onneksi mulla on ehkä hormonaalisista syistä johtuen nyt sellainen vaihe, että jotenkin uskon (ilman mitään perusteluja) että kaikki menee hyvin ja tää lapsi syntyy terveenä ja musta tulee maailman paras ja luontevin äiti. Kai on muitakin tapoja olla äiti, kuin muuttua outoa vauvaslangia näpyttömäksi idiootiksi? Slangista olen tosin ottanut yhden sanan käyttöön: juilia. Tätä verbiä en ole kuullut missään muussa yhteydessä ja se jotenkin oudosti kuvaa juuri sitä pientä kipua, jota raskaus mun alavatsassa aina välillä aiheuttaa.

Tämä teksti on oikeasti kirjoitettu melkein kokonaan jo reilu kuukausi sitten, mutta nyt vasta uskallan ryhtyä julkaisemaan näitä. Ensin tulee siis monta vanhaa tekstiä ja ehkä vasta sitten jotain uutta.

 

Suhteet Oma elämä Terveys Uutiset ja yhteiskunta