Saako enää kysyä missä palaa / on sattunut onnettomuus.

Olimme eilen illalla miehen kanssa syömässä kun paikan ohi kaahasi palokuntaa, poliiseja sekä ambulansseja. Kiire vaikutti olevan todellinen. Kirjoitin paikalliseen facebook ryhmään että paikan xx ohi ajoi äsken pelastuslaitoksellinen porukkaa suuntaan se ja se.

Kysymykseni alle hyökkää hyvän maun lähettiläs, itse ensihoitaja joka vähemmän kauniin sanankääntein ensiksi haukkuu minut uteliaaksi muiden hädällä mässäileväksi ihmiseksi. Ja vuodatuksen lopuksi kirjoittaa että kenellekään ei kuulu missä onnettomuus on tapahtunut ja se tuskin osuu kenenkään kulkureitille. Ymmärrän toki että ensihoitaja on kyllästynyt onnettomuuspaikkojen kuvaajiin mutta voisiko silti pysyä asiallisena. Enhän minäkään ketään haukkunut, arvostellut ensihoitajien ammatin tärkeyttä taikka ulkonäköä.

Tein tuon ilmoituksen paikalliseen fb ryhmään jotta pystymme tarvittaessa onnettomuuspaikan kiertämään. Ilmeisesti tuo raivoamaan tullut ensihoitaja sai ryhmän ylläpidon poistamaan ilmoitukseni ja vastaus tapahtumapaikasta sitten jäi saamatta.

Ilmeisesti ensihoitajalla ei ollut itselläänkään tietoa missä oli sattunut ja mitä sillä päädyimme tuohon onnettomuuspaikalle lähdettyämme kotimatkalle. Ja siinä onnettomuuspaikalla oli paikalle vahingossa sattuneita eteenpäin pyrkiviä kansalaisia eikä yhtään sivusta kuvaajaa. Onnettomuuspaikka oli miltei kaupungin keskustassa, isossa risteyksessä joka muutenkin tuppaa olemaan aika ruuhkainen ja siinä olisi ehdottomasti oltava liikennevalot mutta niitä ei siihen varmaan ikinä saada. Jos olisimme tienneet että tuossa vaarallisessa risteyksessä on kolissut olisimme lähteneet ajamaan toista reittiä kohti kotia.

Lopuksi

Jäin pohtimaan saako ja uskaltaako sitä enää kysyä julkisissa fb ryhmissä että mitä on tapahtunut ja missä kun joutuu ensihoitajan raivon kohteeksi? Kumpi on lopulta pienempi paha pari kuvaajaa onnettomuuspaikalla (mikä ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää) vaiko se että paikalla on pahaa aavistamattomia autoilijoita ruuhkauttamassa onnettomuuspaikkaa kun eivät ole tienneet että tuosta ei kannata ajaa. Liikennetiedotteet radiosta tulee monesti siinä kohtaa kun tiet on jo tukossa ja ihmisillä tatti otsassa. Jos ihminen esittelee itsensä ensihoitajaksi eikö hänen pitäisi pystyä käyttäytymään myös vapaa ajallaan niin kuin ensihoitajan kuuluu? No joka tapauksessa en enää ikinä kysy onnettomuuspaikan sijaintia somessa ja on turha kenenkään ihmetellä jos olen tietämättömyyttäni ruuhkauttamassa onnettomuuspaikalle ensihoidon, poliisin tai vaikka palokunnan pääsyä.

Koti Vastuullisuus

Kun yrittäjän järkeni varoittaa minua asiakkaasta.

Niin siinä sitten kävi että yrittäjän järkeni varoitti minua eräästä asiakkaasta mutta jätin kuuntelematta sitä (valitettavasti).

Asiakas suhde alkoi normaalisti ilman minkäänlaista moitteen sijaa puolin taikka toisin mutta harvemminhan ongelmalliset asiakkaat paljastaa ongelmallisuutensa heti kättelyssä.

Kaikki näytti jatkuvankin pitkän asiakkaan kanssa normaalisti kunnes asiakas muuttui ja siirappi valui lattiakaivoistakin pitkin lattioita kun hän ylisti työmme jälkeä. Tämä oli mielestäni outoa käytöstä mutta meitä ihmisiä on hyvin monenlaisia ja outous ei ole lailla kiellettyä.

Ja kun hunajaa oli tovi valutettu päällemme ylistämisen muodossa, heitti asiakkaan päässä propelli uu käännöksen ja alkoi syyllistäminen. Olemme kuulemma kavalia ketkuja, jotka olemme menestyneet vain suhteilla ja hän on nyt selvittänyt meidän taustojamme ja tulee kuulemma julkaisemaan sen että olemme pärjänneet vain suhteilla olemassa olomme ajan. Odotan mielenkiinnolla sitä, mitä mysteerisiä suhde kuvioita tämä asiakas kuvittelee taustaltamme löytyvän ja tarvittaessa otan yhteyttä poliisiin. Rakentavaa kritiikkiä otan kyllä vastaan mielelläni toiminta tavoista mutta itseeni tai yritykseeni kohdistuvia perättömiä syytöksiä tai salaliittoteoria hörhöilyjä en katsele enkä kuuntele hetkeäkään.

Toiminnassamme tämän asiakkaan kohdalla ei ole myöskään minkäänlaista moitteen sijaa. Olemme toimineet juuri niin kuin kyseisen asiakkaan kanssa on sovittu toimittavaksi. Asiakkaan itsensä olisi pitänyt reklamoida toiminta tavoistamme jos ne ei ole häntä miellyttäneet tai kokee ne sopimuksen vastaisiksi. Tämä on asiakkaan ainoita tapoja viranomaistahojen lisäksi saada oikeutta jos kokee tulleeksi kohdelluksi taholtamme kaltoin tai ei ole tyytyväinen työn jälkeen.

Minua ei yllätä että kyseinen asiakas ei ole myöskään maksanut lähettämäämme laskua. Laskun maksamatta jättäminen ja uhkailu ei ole ratkaisu siihen jos ei olekaan mahdollista maksaa laskun eräpäivien ja jo tehdyn osamaksusuunnitelman mukaisesti laskua pois. Näissä asioissa on meidän kanssamme aina mahdollisuus neuvotella. Aina olemme saaneet asiakkaan kanssa sovittua järkevän maksuaikataulun joka tyydyttää kumpaakin osapuolta. Meidän ja asiakkaan kannalta perintä on aina se, epätyydyttävä vaihtoehto jota yritämme viimeiseen saakka välttää. Yrittäjät turhaan leimataan usein ahneiksi paskoiksi jotka vaan huvin vuoksi laittaa laskuja perintään. Yrittäjä kuitenkin tarvitsee työstään rahansa koska emme mekään voi vain hyväntekeväisyytenä kaikkea tehdä.

Koti Työ