Kauneimmat joululaulut

Kävin eilen Brysselistä joululomailemaan tulleen ystävättäreni kanssa laulamassa Rantakylän kirkossa joululauluja!
Idea syttyi toisen ystävän kommentista ja ihanainen M. innostui tuttuun tapaansa uudesta kokemuksesta sen suuremmitta myyntipuheitta ja niinpä istuimme tupaten täynnä olevassa kirkossa muiden lauluintoisten kanssa ja kajauttelimme enemmän ja vähemmän nuotilleen tuttuja joululauluja.

Kauneimmat Joululaulut ovat täyttäneet kirkot tänä jouluna jo 47. kerran, jostain syystä ei ole aikaisemmin tullut lähdettyä kokemaan tätä traditiota, vaikka jouluhöperyyden allekirjoitankin paksulla tussilla. Laulujen välissä saimme faktaa tilaisuuden historiastakin ja lisää tarkistin tapahtuman sivuilta:

Ensimmäisen adventin ja loppiaisen välillä järjestetään TUHANSIA laulutilaisuuksia,Kauneimpia Joululauluja lauletaan kirkkojen lisäksi vanhainkodeissa, ravintoloissa, kauppakeskuksissa, sairaaloissa ja monenlaisissa muissa paikoissa. Niitä kokoontuvat laulamaan myös ulkosuomalaiset eri puolilla maailmaa,
Tänä vuonna Kauneimpien Joululaulujen suojelijana toimii Katri Helena, jonka esittämä Joulumaa on varmasti tuttuakin tutumpi jokaiselle suomalaiselle.
Huono muististen avuksi tilaisuuden alussa saa käteensä lauluvihkosen, mistä esitettävien laulujen sanat voi lukea ja kotonakin siitä laulaa lurautella, koska vihkosen saa ottaa kotiin mukaansa.

Tilaisuuksisa kerätään kolehti kehitysmaiden lasten hyväksi. Keräysvaroilla tuetaan heikoimmassa asemassa olevia lapsia yli 20 maassa monin tavoin, esim. parannetaan lasten ja äitien terveyttä, autetaan saamaan parempaa ravintoa ja puhdasta vettä sekä panostamaan koulutukseen.
Jos ei kolikkoja sattunut taskunpohjalle, voi modernisti avustaa myös tekstiviestillä 🙂

Komeasti soivat tutut joululaulut, kun kirkkosalillinen kansaa päästi laulunlahjansa irti yhteisvoimin. Erityismaininnan haluan antaa rivillämme istuneelle teinipojalle, joka rohkeasti lauloi äänenmurroksen koristelemalla äänellään sydämensä pohjasta jokaisen laulun. Tuli melkein tippa linssiin, kun nuorukaisen intoa ja tunteenpaloa vierestä seurasi. Ja siis lauloi tosi kauniisti hän!

Mieltä ilahdutti myös se, että perinteisten (virsimäisten) laulujen, kuten  Sylvian joululaulu, Arkihuolesi kaikki heitä ja En etsi valtaa loistoa, lisäksi päästiin laulamaan uudempia, iskelmällisempiä lauluja.
Tulkoon Joulu ei ehkä soinut yhtä muhkeasti kuin Heavy-hemmojen heittämänä Raskasta Joulua-konsertissa, mutta kauniisti herkisti tuollakin ja Tähti, tähdistä kirkkain soi todella upeasti sekalaisen seurakunnan esittämänä puhumattakaan laulusta Sydämeeni joulun teen.

Hieno kokemus, joka ei varmasti jää viimeiseksi kerraksi! Traditiot kunniaan ja ehkäpä tästä alkoi minun uusi joulutraditioni?
Oletko sinä käynyt ikinä laulamassa Kauneimpia Joululauluja?

 

Kulttuuri Tapahtumat ja juhlat

Alennusmyynnistä kotiutunutta

Astuin torstaiaamuna silmälasieni päälle ja nehän tietysti menivät niin pahasti vinksalleen, etten tohtinut niitä itse alkaa vääntelemään, joten suosiolla nappasin nenälleni varalasit ja suuntasin keskustaan optikolleni lasit visusti laukussani.

Ihana ja taitava optikkoni taikoi sangoista kuin uudet ja iloisena hilpahdin läheiseen kauppakeskukseen ajatuksena käydä ostamassa muutama vesivärisivellin. No siveltimet taisivat unohtua, mutta Lindexin alesta löysin itselleni kaksi uutta ”villapaitaa”, tosin eihän ne mitään villaa ole, mitälie keinokuitusekoitusta, mutta menkööt nyt villapaita-nimikkeen alle. Syy ostoksiin oli se, että koska rakastamaani oranssia ei vaatekaupoissa tai kirppareilla näy kuin kausiluontoisesti sen ollessa muotia, olen vuosien varrella ottanut tavakseni ostaa silmää miellyttäviä vaatteita ja käyttää niitä erittäin epämuodikkaasti vuodesta toiseen. Kyllä ne muutaman kerran ehtivät minun elämäni aikana taas trendikkäästä käydä, vaikkei asialla itselleni ole todellakaan merkitystä. Pidän vaatteita, jotka miellyttävät silmääni, sanoi kulloinenkin muoti asiasta mitä hyvänsä.

Tämä pehmoinen, suuri paita suorastaan hyväilee ihoa! Sopii farkkujen kanssa ja pituudenkin ollessa reiluhko, trikoiden ja pitkien saappaiden kanssa menee hippaloidessakin. Hintaa huimat 20 euroa. Pikkuisen epäilen, että tytär saattaa tämän paidan nähdessään mieluilla sitä itselleen, mutta aion olla julma ja pitää sen omassa kaapissani.Venekaula-aukkoinen lyhyempi paita on onneksi sen verran räsäkänoranssi, että sitä ei mieluile kukaan meidän taloudessamme, pehmoinen on tämäkin vaatekappale ja tykkään kovasti noista hauskoista hihansuista. Ale-rekin hintalappu oli 15 euroa, joten tämänkään hinta ei päätä huimannut.

35 eurolla sain pirteää puettavaa tammikuulle, kun aloittelen uudessa työpaikassa loman jälkeen ja moneen muuhunkin talviseen ja kevät-talviseen menoon ensi vuonna. Ja monena tulevanakin.

Oranssi on todellakin paras väri!

 

Muoti Ostokset Päivän tyyli