Ulle dulle dof kinkke laade kof…kuka paras terapeutiksi?

Kirjoitin heinäkuussa kaksi postausta siitä, kuinka tuntuu että ilo olisi kateissa elämästä ja kuinka päädyin viimein käppäilemään polulle  kohti psykoterapiaa (postaukset 1 ja 2).

Kertaus: KELA-korvatun terapian hakeminen etenee seuraavanlaisesti:
1) tapaaminen yleislääkärin kanssa, joka kirjoittaa lähetteen psykiatrille, jonka luona on käytävä kaksi kertaa.
2) Ensimmäisen psykiatrikäynnin jälkeen tulee hakea itselleen terapeutti.
3) Vähintään kolme kuukautta ensimmäisestä psykiatrikäynnistä, toinen psykiatrikäynti – ja näiden välissä  terapeutti pitäisi löytää ja hänen kanssaan jo vaikka aloittaakin.
4) Psykiatrin kanssa/avulla laaditaan  KELAlle hakemus tuettuun psykoterapiaan.
5) (Toivottavasti ja parhaassa tapauksessa) KELA hyväksyy hakemuksen ja terapiaa voi  omavastuuta maksaen jatkaa tuetun ajan.

Hain Kelan sivuilta listan, jossa luetellaan heidän hyväksymänsä terapeutit ja aloin lähetellä sähköposteja. (Useita sähköposteja. TODELLA monia sähköposteja.) Muutamalta sain vastaukseksi viestin, että valitettavasti he eivät juuri nyt tai edes tänä vuonna ota uusia asiakkaita, useimmat eivät edes vastanneet ja siitä sain itse päätellä että kiireisiä ovat he, aikoja ei ole.
Onneksi neljä terapeuttia lupautui vastaanottamaan minut tutustumiskäynnille ja niinpä homma pääsi alkuun.

Jännitti ja mietitytti ja ihmetytti…

Ensimmäinen terapeutti piti vastaanottoa kotinsa yhteydessä ja vaikutti todella mukavalta, hänelle oli helppo puhua ja hän esitti teräviä huomioita ja täydentäviä kysymyksiä. Pidin hänestä oikein paljon, mutta hänen tarjoamansa terapia oli ryhmäterapiaa, jota en näin ensikertalaisena kokenut, no sanoisinko suoraan turvalliseksi vaihtoehdoksi.
Ajatus jakaa syvimpiä tuntojaan ryhmälle ihmisiä ei tuntunut luontevalle, vaikka ”vertaistuki” hieno homma olisikin. Ja toisekseen mitä jos ryhmässä olisi joku työn kautta tuttu ihminen? Uuh.
Eli vaikka itse terapeutti vaikuttikin sopivalta, en taida haluta ryhmäterapiaan.

Toinen otti vastaan isomman firman tiloissa ja sijainti on aivan lähellä työpaikkaani.
Terapeutti on sirpakka ja reipasotteinen, tapaamisemme aikana hän hyppäsi välillä fläppitaululle piirtämään kuvaa sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta ja kertoi tunnistavansa tilanteeni. Hän kertoi edustavansa kognitiivista suuntausta joka keskittyy tähän hetkeen ja tulevaisuuteen, vanhoissa asioissa ei kieritä ja niistä haeta syitä nykyisyyteen. Pidin hänestä ja hänen tyylistään, mutta eikö nykyiset toiminta- ja ajattelumallit ole kuitenkin syntyneet aiemmin tapahtuneiden ja opittujen asioiden & kokemusten kautta? Henkilökemiat kohtasivat kuitenkin hyvin, hetken jopa harkitsin tekeväni valintani samoin tein, mutta ehkä se on parempi katsoa useampikin terapeutti ennen lopullista valintaa?

Pidin kolmannen vaihtoehdon vastaanottotilojen värimaailmasta (tosi tärkeä tekijä, eikös??) heti sisäänastuessa ja terapeuttikin oli mukava nuori nainen.
Terapian antamisen lisäksi hän myös kouluttaa toisia terapeutteja ja on alkujaan valmistunut erityisopettajaksi. Tämä kouluttaminen ja opettajuus näkyi pienoisena luennoitsemisena tapaamisemme aikana – kun hän alkuun esitteli itsensä ja kertoi koulutuksestaan yms. alkoivat ajatukseni harhailla aivan muualla, niin pitkään tarinaa riitti.
Hän painottaa hyväksymis- ja arvopohjaista menetelmää (ja mindfulnessiä yms) ja jotenkin en aivan sydämestäni tunne tätä coctailia itselleni sopivaksi. Henkilötasolla pelaisimme varmaan hyvin yhteen, mutta vähän arveluttaa.

Neljäs terapeutti oli minua ehkä hieman vanhempi, hillitty ja hiukan tätimäinen, mutta saattaahan tyyli olla tietoinen valinta ”rooliin”?
Hän tuntui esittelmiltään toimintatavoilta ja ajatuksiltaan (kognitiivis-analyyttinen) näistä tapaamistani ehkä eniten sopivalta , mutta kun hän alkoi puhua, alkoi minua puolestaan naurattaa! Hänen puhetapansa ja intonaationsa oli kuin suoraan jostain sketsistä!  Niin myötäelävä, osaaottava, niin AnneliTempakkamainen, niin jotainaivanliikaaempaattista!
Pohdin nyt pystyisinkö tottumaan tuohon puhetyyliin vai hankaloittaisiko se läpi koko terapian kommunikointiamme. Toisaalta minulle tuli myös sellainen fiilis tuolla, että esim. kirosanojen sanominen ei ole sopivaa…ja minä nyt kuitenkin kiroilen varsinkin silloin kun tunteella jostain avaudun.

Viikonloppu taitaa mennä pähkäillessä ja pohtiessa.

Jos olet joskus käynyt terapiassa, kuinka SINÄ päädyit omaan terapeuttiisi?

Hyvinvointi Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Ihan ite tein

En ole pitänyt Richard Scarryn tarinoista koskaan ja kun omat lapset olivat pieniä en tutustuttanut heitäkään kovin aktiivisesti Touhulan kaupungin hyörinään. Toki tarinat olivat heille tuttuja tarhasta ja kai he joskus telkkaristakin niitä onnistuivat näkemään (kun en ehtinyt vaihtamaan kanavaa tai sulkemaan toosaa).
Mutta minkä taakseen jättää, sen edestään löytää sanoi jo muinoin mummoni.

Eli kummipoikani (ja veljensä) rakastaa Scarryn tarinoita tai ainakin Mato Matalaa.
Poika oli haaveillut iltapuuhien aikana iki omasta Mato Matala-pehmosta, mutta eipähän niitä enää kaupasta löytynyt. Äitinsä kertoi selailleensa nettiä ja e-baysta oli löytynyt noita otuksia aika suolaiseen hintaan, joten tilaamatta oli jäänyt ja lapsi murheissansa sai matoa haikailla.
Hän ei myöskään innostunut ajatuksesta, kun heitin että Pätevänä Emäntänähän sie mokoman nopeesti ompelet, mutta puhelun lopettua juttu jäikin muhimaan omaan päähäni!

Googlettamalla löysin Mato Matalan kaavat, kopsasin ne, kaivelin askarteluhyllyistäni sopivan värisiä huopatilkkuja ja aloin tuumasta toimeen.

Ajatuksesta lopulliseen Matoseen kului aikaa puolisentoista tuntia. Kaavat olivat supersimppelit ja ompeleminenkin todella nopeaa. Pisimpään meni aikaa hatun asemointiin, nauhan kiinitykseen sekä silmien  ja suun kohdistamiseen.
Pitkästä aikaa oli aivan upea fiilis kaasutella ompelukoneella ja katsoa miten kangaspaloista syntyy jotain konkreettista.Mato Matala oli kummipojalle mieleen ja tietenkin Iso Veli oli hiukkasen myrtsi kun pikku veli sai ihan vain itselleen matosen….
Ja vaikka sisaruksille onkin aivan terveellistä oppia ettei aina kaikkea saa saman verran, niin isoveljen ilme sai minut penkomaan huopavarastoa uudestaan ja kas…Ommella päräytin Mato Matalalle kaveriksi Matoneiti Matalan.

Ja kyllä, ompelin matoNEITI Matalan, hame ja pitkät silmäripset, tossussakin kulkunen. Oooooikein epäsukupuolisensitiivistä käytöstä, mutta minä halusin tehdä vanhanaikaisen tyttömatosen, tämä ei siis ole moderni sukupuoleltaan määrittämätön mato, vaan tyttömato joka haluaa olla tyttö.
Että ihan turha jupista asiasta.

Näitä oli tosi hauska ommella, joten olen iloinen että huopapaloista ei useampaa aikaiseksi enää saa, meillä olisi nurkat pian täyttyneet matopehmoista!

Mitäpä sitä ei tekisi lempituholaistensa takia <3

Koti DIY