Ilosaarirock, lauantai

Ostin joulukuussa Sika säkissä-lipun kolmeksi päiväksi Ilosaarirockiin, mutta koska nämä s**tanan sairastamiset pitää kunnon kuopassa ja antibioottiakin taas popsin, niin vaihdoin sen torstaina pelkkään lauantain lippuun.
Näkemistä ja kuuntelemista olisi kyllä ollut kaikkina kolmena päivänä, mutta päätin että jospa tätä viimeistä kesälomaviikkoani en sairastaisi niinkuin touko- ja kesäkuussa tein.

Ilosaarirockissa on yleensä todella mahtava sää, mutta heinäkuu yllätti tänä vuonna. Perjantai-illalta ystävät kommentoivat pipojen, huivien ja hanskojen tulleen tarpeeseen eikä lauantaikaan näyttänyt kovin lämpöiseksi muodostuvan.
Silti –  pukeutumiskysymyshän homma vain on!
Eli eikun pitkät sukat jalkaan farkkujen kanssa, alustoppi ja sen päälle pitkähihainen paita, huivi kaulaan, nahkarotsi niskaan ja menoksiJa paistoihan siellä välillä aurinkokin, väki kulki varsin vaihtelevantasoisesti pukeutuneena, osalla sortsit ja hihaton paita, toisilla toppatakki ja hanskat kädessä…

Kiitos lääkekuurin ja kestoränsistyneen olon, olin tsekannut ohjelmasta pari  pakko nähdä-tärppiä ja ensimmäinen niistä oli Chisu.  Ei löydy Suomen maasta toista artistia, kenellä olisi samanlainen karisma ja sen päälle vielä täysin ylittämättömät laulunlahjat, muista musiikillista taidoista puhumattakaan.
Eikä Chisun katsominenkaan silmiin koske.Ilosaari lauloi, heilutti käsiään ja tanssi aivan kuin lauma marionetteja Chisun orkesteroidessa menoa. Aivan jumalattoman UPEA keikka!! Melkein meinasin lyödä pillit pussiin heti alkuunsa, kun halusin säilyttää keikan jälkeisen huuman mahdollisimman pitkään. Tallustin kuitenkin Tähtiteltasta purkautuvan ihmismassan mukana kohti päälavaa, jossa J. Karjalainen esiintyi.
Olen viimeksi nähnyt Karjalaisen keikalla ehkä 20 vuotta sitten, mutta taito ja tyyli olivat ennallaan. Letkeää, hyväntuulista ja taitavasti soitettua musiikkia. Uusi levy on hyvä, mutta odotetusti vanhat biisit saivat yleisön innostumaan täysillä.Samaan aikaan Karjalaisen kanssa aloitti soitannan yksi trashmetallin kotimaisista kunkuista, Lost Society ja aikamoista kepitystä musisointi olikin 🙂Kuuntelin Lost Societyä hetken ja taapersin sitten takaisin kohti päälavaa jatkaen rentolavalle rannassa. Olo ei kuitenkaan ollut kovinkaan ruusuinen ja päätin lopettaa päivän lyhyeen. Sisäinen lämmike olisi tehnyt hyvää, mutta sen samperin antibiootin kanssa en halunnut alkaa siideriä tai jekkua sisuksiini lämmikkeeksi kiskoa.
Niinpä valuskelin hitaasti pois festivaalialueelta ja yritin muistella minkä kadun varteen autoni oli pysäköinyt. Hani löytyikin helposti eikä ollut edes sakkolappua tuulilasissa, joten saatoin tyytyväisenä kurvata keskustan Intialaisen ravintolan kautta kohti kotia.   Rokkiviikonlopun aikana on Mumbai Kitchenissä buffet tarjolla ja voi että maistuikin hyvälle!

Vähän jäi harmittamaan illan lyhyeen päättyminen, mutta sen verran rouheasti yskin kotisohvalla ja kurkkuakin poltteli, että lohduttauduin hokemalla itselleni ”hyvä tyttö, kun älysit tulla ajoissa pois…”
Olisi siellä silti ollut monta mielenkiintoista keikkaa vielä kuunneltavaksi!

 

Kulttuuri Tapahtumat ja juhlat

Kevyttä kesälukemista

Koska elo on ollut hiukka alavireistä, olen tietoisesti noukkinut BookBeatista kevyttä luettavaa ja oikein hakemalla hakenut kirjoja, joiden tarinoissa ei pahemmin tarvitse syvällisiä miettiä  ja maailmantuskaansa kasvattaa.Mhairi McFarlanen Hei ethän unohda minua  -kirjasta tuli minulle mieleen jostain syystä 80-luvun teinileffat (varsinkin ne kaikki missä pääosassa on suloinen Molly Ringwald).

Ihmettelen miksi, koska kirjan päähenkilö Georgina on jo kolmekymppinen ja college on kaukana menneisyydessä, kuten myös hänen loistava tulevaisuutensakin.
G. saa potkut työstään kaupungin kämäisimmän kuppilan tarjoilijana ja mennessään poikaystävänsä luo etuajassa löytää tämän toisen naisen jalkojen välistä – eipä mikään paras päivä todellakaan.
Perheen mustana lampaana olo ei ole helppoa, kun niin isosisko, äiti kuin isäpuolikin yrittävät saada Georginaa asettumaan sovinnaiseen muottiin ja kirsikkana kakun päällä, kuin tyhjästä tipahtaneen uuden työpaikan pomona onkin High schoolin aikainen ”elämäni rakkaus”, joka päättyi vähän ikävästi?
Tarina ei kaikesta huolimatta ole pelkkää höttöä ja kirkuvan vaaleanpunaista hattaraa, vaan  tummempiakin sävyjä löytyy kun Georgina puskee kohti tulevaisuuttaan.

Nostan Georginan ja kumppaneiden tarinan peräti top-kymppiin tämän vuoden hömppäkirjoissani ja etsin kyllä käsiini tuon ”Sinuun minä jäin”-kirjan sen ällömakeasta nimestä huolimatta.

Mhairi McFarlane: Hei ethän unohda minua (Don´t you forget about me)
Suomennos Hanna Arvonen
2019
Harper Collins

Jill Santopolo kirjoittaa kyllä sinänsä oikein sujuvasti ja mukaansatempaavasti, mutta Kun sanat eivät riitä oli minun makuuni liian ennalta-arvattava.

Hotelliperijätär Ninan elämä on järjestyksessä:  työssään puheenkirjoittajana pormestariehdokkaalle (empaattinen ja  säkenöivän komea Rafael) hän saa parantaa maailmaa, rinnalla kulkee lapsuudesta asti tuttu paras ystävä ja nyt rakastettu Tim ja kaikkea katselee (hallitsee) palvottu isä.
Kun isä kuolee alkaa paljastua asioita, jotka ravistelevat Ninan turvallista maailmaa ja hän joutuu katsomaan maailmaa ja elämäänsä eri lailla, palvottu isäkin tipahtaa korokkeeltaan. Ninan muuttuminen ei ole kuitenkaan mieleen Timille ja entinen pomo Rafael alkaa tunkeutua yhä useammin Ninan ajatuksiin.

Rampapampapaa, rakkautta ja romantiikkaa sitä kaipaaville 🙂

Jill Santopolo: Kun Sanat eivät riitä (More than words)
2019
Kääntäjä Inka Parpola
Otava kustannus

Minnie Darken Tähtiin kirjoitettu tipauttaa lukijan piristävästi Australiaan. Sinälläänhän rakkaus ja sen hapuilu on globaalia toimintaa, mutta itseäni vain viehättää Australia niin paljon, että piti ihan asiakseen mainita.

Kun tunteiden kohteena on mies, joka uskoo horoskooppeihin ja varsinkin tietyn astrologin laatimiin, niin mitäpä muuta voisi nainen (joka on paitsi rakastunut kyseiseen mieheen, myöskin toimitusharjoittelijana lehdessä, jossa kyseisen astrologin horoskooppeja julkaistaan) tehdä kuin alkaa mahdollisuuden saatuaan ja mukaan sorvata horoskoopeista miehelle reittikarttaa itsensä luo?
Tie maaliin on pitkä, mutkainen ja mäkinenkin, Shakespearia siteerataan ja näytellään siellä sun täällä, mausteeksi pääparin tarinaan on ripoteltu nuorta ja vanhaa rakkautta sekä yksi omapäinen karvakuono – kaikkien elämään vaikuttavat tähdet ja niihin kirjoitettu tulevaisuus…

Reipasta menoa raikkaalla otteella. Pidin tästä.

Minnie Darke (Danielle Wood): Tähtiin kirjoitettu (Star crossed)
Kääntäjä Irmeli Ruuska.
2019
Otava kustannus

Kulttuuri Kirjat Suosittelen