Viikon 17 krapu

Auringossa

Mies seisoo aurinkoisella takakuistilla ja tarkastelee pihan lumipeitteeseen paljastuneita pälviä ja aloittelee lähes uhmakkaalla äänensävyllä keskustelua itsensä kanssa.
Tänä vuonna mie aion ruskettua oikein kunnolla. Oikeesti silleen, että olen kuin kahvipapu. Ootahan vaan!

Se riisuu paitansa siltä seisomalta ja pörhistelee auringonsäteiden lämmössä, ojentelee käsiään ja tarkastelee niitä joka puolelta, kuin odottaen että kullanruskea päivitys peittäisi hänen ihonsa juuri tässä ja nyt.

Mies, jonka kutsumanimi on ”The Great Big White”.
Mies, joka on valkoisempi kuin paketista repäisty A4-kopiopaperi.
Mies, joka parhaiten viihtyy pimennetyissä, ilmastoiduissa huoneissa.
Mies joka ei siedä kuumaa.

Minun mieheni, jolle hellästi hymyillen ojennan pullon aurinkosuojaa SPF 50.

Puheenaiheet Runot, novellit ja kirjoittaminen

Susirajan pasha

Niin se vain on – kun yhden kerran sitä tekee, ei voi jättää tekemättä enää ikinä (tai mistä minä tiedän miltä tulevaisuudessa tuntuu, kunhan just nyt uhoan näin!):
Pääsiäinen ei ole pääsiäinen ilman pashaa.

Niinpä tänä aamuna kasasin kerrankin viisaasti etukäteen suunnitellusti hankkimani tarvikkeet pöydälle ja aloin hommiin.

Ihan älyttömän hyvään pashaan tarvitaan näitä:

Kilo rahkaa
100g voita –jopa himolaihdutuskausinanikin pashaan laitoin voita enkä mitään korvikkeita, saatikka että olisin jättänyt pois sen kokonaan!! Toki löytyy reseptejä, joissa rasvaa ei ole lain, mutta…
2 keltuaista – valkuaisista voi päräyttää vaikka marenkeja, jos viitseliäisyyttä riitää.
1,5 dl sokeria
2,5 dl kuohukermaa
appelsiinin tai sitruunan mehu
100g sukaatteja – nämä kuuluvat ehdottomasti asiaan minun mielestäni, mutta  juniori jurputtaa niiden pilaavan herkun ja nyppii ne pois. Voisihan pashan sekaan kyllä laittaa mitä tahansa kuivattuja hedelmiä, rusinoita tai vaikka suklaatakin! Mutta minä siis liputan sukaatin puolesta:)
2 tl vaniljasokeria

Puolet sokerista + voi vaahdotetaan omassa astiassaan ja toinen puoli + keltuaiset omassaan ja kerma vatkataan myös erikseen kolmannessa astiassa (tiskiä syntyy siis mukavasti).
Nämä kaikki sekoitetaan rahkan sekaan ja perään heitetään vaniljasokeri sekä sukaatit (tai muut valitsemasi sattumat). 
Voilá – Pashamassa on valmista!

Pashan voisi periaatteessa syödä jo tässä vaiheessa, mutta kun malttaa valuttaa sen yön yli,on sen rakenne täydellinen. Joten maltti on valttia!

Vuoraa vaikka siivilä harsolla, ohuella pyyhkeellä tai vaikka suodatinpapereilla ja kaada massa siihen ja aseta valumaan toiseen astiaan. Miun harsot ovat olleet kovassa käytössä, joten eivät näytä enää niin hygieenisiltä, mutta ovat kyllä sitä, koska ne aina keitän ennen käyttöä!
Olen porannut kahteen saviruukkuun reiät pohjiin ja käytän niitä jos ties miten monetta vuotta putkeen. Olisi ihana jos omistaisi sellaisen ”oikean” puisen pashamuotin, mutta en vain ole saanut aikaiseksi sellaista metsästää.
Rahkasta poistuu aikapaljon nestettä (heraa?) ja pasha kiinteytyy vaikka yön aikana rutkasti niin että sen voi sitten   kumota esille ja se pysyy muodossaan.
Koristeeksi hedelmiä, suklaamunia, marjoja…ihan mikä itsestä parhaalle maistuu.

Nam.

Hyvää pääsiäistä!

Koti Ruoka ja juoma