Kuka olet oikeasti?

IMG_5148.jpg

Olen törmännyt tuohon ylläolevaan ajatukseen monesti. Tänään se tuli vastaan Ajatusten Aamiaisessa, ja jäin oikein miettimään asiaa. Itse asiassa tämä teema on ollut mielessäni nyt enemmänkin, ja keskustelimme siitä myös hieman ystäväni kanssa. Olen omasta mielestäni suhteellisen mukautumiskykyinen, ja olen pitänyt sitä hyvänä asiana. Niin se osittain onkin, sillä mukautuminen helpottaa kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Mitä siitä nyt tulisikaan, jos kukaan ei osaisi sopeutua toisen tapoihin tehdä asioita. Jossain menee kuitenkin raja. Joskus mukautuminen saattaa mennä tuon näkymättömän rajan yli, jolloin vähän unohtaa itsensä. Pidemmän päälle oman itsensä, ajatustensa ja toiveidensa taustalle jättäminen uuvuttaa.

IMG_5155.jpg

Luen parhaillaan Linus Jonkmanin kirjaa Introvertit -työpaikan hiljainen vallankumous. Olen jo vuosia tiennyt olevani enemmänkin introvertti kuin ekstrovertti, mutta päätin tarttua tähän mainetta keränneeseen kirjaan ihan mielenkiinnosta. Ainakin tähän asti se on ollut oikein viihdyttävää luettavaa, kenties palaan aiheeseen myöhemmin vähän tarkemmin. Olen lukenut kirjasta vasta vähän, mutta jo tähän mennessä on käynyt selväksi, että nyky-yhteiskunta suosii ihmisiä, joilla on ekstrovertti luonne. Tämänhän nyt kuka tahansa pystyisi sanomaan jo pelkästään työpaikkailmoituksia lukemalla. Kirjassa Jonkman mainitsee äidistä, jolla on introvertti lapsi. Äiti oli pohtinut, että pystyyköhän lasta mitenkään muuttamaan. Kuulemma jossakinpäin maailmaa on myös pohdittu, pitäisikö introverttiys lisätä sairauksien listalle. Nuo kaksi ovat ehkä hieman kärjistettyjä esimerkkejä siitä, kuinka ihmisiä yritetään sovittaa muottiin ja määritellä, millaisia meidän tulisi olla. Aina kuitenkin sanotaan, että ”ole vain oma itsesi”. Siinä on mielestäni ehkä pienoinen ristiriita; pitäisi olla oma itsensä, mutta sitten kun olet, se ei olekaan hyvä tai tarpeeksi.

IMG_5157.jpg

Omana itsenä oleminen ei siis välttämättä ole aina helppoa. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että se on silti oikeastaan ainut järkevä tapa olla ja elää. Kukaan ei lopulta hyödy siitä, jos yrittää olla jotain muuta, vähiten henkilö itse. Kuten alussa sanoin, on toki myös hyvä osata sopeutua erilaisiin tilanteisiin, mutta nämä kaksi asiaa eivät kuitenkaan poissulje toisiaan. Kannattaa tutkiskella omaa sisäistä kompassiaan ja katsoa, mihin suuntaan se näyttää. Suunta ei välttämättä ole sama, mihin sinun oletetaan menevän, mutta jos se tuntuu oikealta, se todennäköisesti myös on sitä.

Suhteet Oma elämä Mieli Syvällistä

Ystäväni

IMG_6759-2.jpg

Viime viikonloppuna pääsin tutustumaan hieman Pälkäneeseen, kun kävin siellä ensimmäistä kertaa ystäväni Reetan luona. Niin ihanasti sisustettu koti, jossa ei ole juurikaan uutta tavaraa vaan kaikkea kaunista vanhaa. Kävimme vähän kuvailemassa ja leikkimässä metsässä Laipanmaalla Pihtilammen rannalla. Kaunista seutua! Tuli taas huomattua, että langaton kaukolaukaisin on aika hyvä näihin kaverikuviin. Saa vähän erilaisia kuvia kuin käden mitan päästä otetut kaveriselfiet, vaikka hauskojahan nekin ovat.

Lightroom141115.jpg

Joskus ala-asteella kirjoittelimme Reetan kanssa kirjeitä ja vaihtelimme swappeja, mutta jossain vaiheessa yhteydenpito loppui. En edes muista miksi. Yläaste meni ja lukio alkoi, ja päädyimme samalle luokalle. Ja onneksi päädyimme! Ystävystyimme uudestaan ja paremmin kuin silloin lapsina, eikä yhteydenpito tällä kertaa päättynyt vaan on jatkunut välimatkoista huolimatta.

Lightroom1411151.jpg

Muistan kun joskus sanoin Reetalle, että aina kun on nähnyt hänen kanssaan niin posket ovat sen jälkeen ihan kipeät, nimittäin nauramisesta. Reetta on vähän sellainen hassuttelija, joka keksii kaikkia hauskoja juttuja ja lähtee niihin myös mukaan. 

IMG_6620 (2).jpg

Meissä on paljon samaa, kuten pohdiskelevuus ja herkkyys ja tietynlainen luonnonlapsimaisuus. Mutta erojakin löytyy. Ystäväni on aika suorapuheinen, ja koskaan ei tiedä mikä kysymys seuraavaksi putkahtaa ulos. Itse en ehkä osaa aina puhua asioista niin suoraan, mutta Reetan kanssa tätä on kyllä joutunut harjoittelemaan. Mikä on ihan hyvä asia..! Reetalle en pystyisi edes esittämään mitään, joten reaktioni näihin puskan takaa tuleviin kysymyksiin ovat hyvinkin aitoja. Mutta toisinaan voi myöskin vaan olla hiljaa puhumatta mitään.

12236613_10206371991393436_123859568_o.jpg

Kuten sanoinkin, niin metsässä tuli vähän leikittyäkin. Niin yllytyshullu en ole, että olisin lähtenyt seisomaan päälläni tuolla kapealla sillalla. Vaikka päälläseisontaa voin kyllä harrastaa melkein missä vaan, niin tuo oli minusta liian riskialtis paikka. Olisin todennäköisesti löytänyt itseni vedestä sen jälkeen. Pitäydyin käsilläseisonnassa puuta vasten.

IMG_6642.jpg

Jos lähtee porukalla kuvailemaan, niin on aina parempi, jos kaikilla on kamerat mukana. Silloin ei tule tunnetta, että olisi jotenkin hidasteena, ja pääsee itsekin useampaan kuvaan. Onneksi Reettakin tykkää kuvailla ja olla myös itse mallina. Meidän perinteiset kuvaussessiot saivat siis jatkoa. Jos asuisimme lähempänä toisiamme, näitä kuvaussessioita olisi varmasti useamminkin.

IMG_6690.jpg

Tämän postauksen pointti on se, että saa kyllä olla niin kiitollinen, kun on näin ihania ystäviä. Sellaisia, joiden kanssa voi jakaa niin hyvät kuin huonotkin hetket. Olen aina ollut sitä mieltä, että laatu korvaa määrän! 😉

Kiitos siis vielä kivasta viikonlopusta sinne Pälkäneen suuntaan.<3

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli