Raskaus ja unettomuus

Ei liikunta, terveellinen ruokavalio, kehonhuolto tai ulkoilma ole tähän vaivaan nyt auttanut. Raskausviikolla 22 alkoi ja sitten oli taukoa rv. 26-29 ja nyt taas. Jouluaatosta lähtien oikeastaan. Menen nukkumaan, mutta tuntuu,että nukun todella kevyttä unta. Käyn viisi kertaa melkein vessassa, mikä tietenkin vaikuttaa. En kuitenkaan tunne ns. kunnon väsymystä enää kahden jälkeen. Menen ennen klo.22 nukkumaan ja siitä kahteen asti suunnilleen nukun. Herään ja pyörin sänkyssä. Mielessä ei ei stressaa mikään. Yritän rauhoittua ja laskea lampaita, mutta ei. Uni ei kunnolla tule. Saatan nukahtaa kevyesti taas viiden jälkeen, mutta tuntuu, että torkahtelen muutamiksi minuuteiksi ja sitten kello onkin kuusi tai seitsemän. Makaan sänkyssä,jos ei ole tarvetta vielä nousta. Viikkoihin mahtuu enemmän huonoja öitä, kun hyviä ja se alkaa tuntumaan.

Viime viikolla esikoisella oli oksennustauti ja valvottiin yöllä. Tämän jälkeen tauti tuli minulle ja seuraavana yönä en nukkunut kuin pari tuntia aamuyöstä ja ne hetket mitä vessan lattialla torkahtelin. Tauti oli luultavammin Noro virus, koska en ollut koskaan kokenut sellaista oksennustautia. 8 tuntia melkein putkeen ja mikään ei pysynyt sisällä. Aamulla, kun sain vettä hiukan alas ja nukahdin sänkyyn. Nukuin tunnin todella syvästi. Tauti oli hirveä, mutta olin melkein onnellinen tunteesta, minkä syvä uni sai hetkeksi aikaan. Valmiiksi univelkaa ja sitten tulee melkein kokonaan pari unetonta yötä, niin tuntuu kuin olisi jatkuva darra. Ajatus ei kulje ja mieli on maassa. Onneksi pikkuhiljaa Norosta ollaan selvitty koko perhe lopulta, vaikka melkein viisi päivää se vei, että normaalista olosta pystyi puhumaan. Onneksi vauvalla on kaikki hyvin, vaikka ainahan sitä miettii, miten mikäkin vaikuttaa. Onneksi ei ole nyt pakollisia menoja hetkeen, niin voidaan esikoisen ja oman olon ehdoilla mennä. Hieman negatiivisempi avautuminen, mutta jos jollakin ollut samaa, niin mielellään kuulisin kokemuksia.

Olen täällä jo googlettanut ruokiakin, mitkä auttavat nukkumisessa. Melatooneja ynms. ei raskaana käsittääkseni suositella. Esikoisen odotuksessa ei tälläistä myöskään ollut.

Kuvituksena toimii parinviikon takainen kahvila aamupala, mikä ainakin sai kahvin koon osalta mielen hieman virkeämmäksi tuolloin.

Kommentit (2)
  1. Minulla oli myös raskausajanunettomuutta lähes koko raskauden. Ja, tattadadaaaaaa, se on jatkunut myös synnytyksen jälkeen. Vauva on nyt 8kk ja edelleen oma uni on kevyttä ja saatan aamuyöstä valvoa useamman tunnin. Melkein naurattaisi jos ei ärsyttäisi, kun ihmiset kysyvät ”no mites teillä nukutaan” ja vastaan ”kaikki muut nukkuvat, paitsi minä”. Toivon, että pikkuhiljaa kun imetys vähenee ja hormonitasot palautuvat normaaleiksi, myös uni löytäisi minutkin.

    Tsemppiä, todella ärsyttävä vaiva ja muistan että se raskausmaha ei ainakaan helpottanut asiaa. Tosin, ne aamuyön tunnit olivat niitä harvoja tunteja kun silittelin mahaani ja kuulostelin vauvan liikkeitä 🙂

    1. Kiitos kommentistasi. Toivottavasti tosiaan hormonien tasoittuminen johtaisi parempiin uniin, myös siellä. Täytyykin tosiaan yrittää ajatella aamuyön tunnit ns. omana aikana ja silitellä masua kaikessa rauhassa 😊

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *