Sekaisin Stagesta

Kevään hienoin televisioaiheinen ilmiö ei ole se parjattujen suomalaisten ruokarealityjen marssi, Hesarin Hakkarais-video tai ilmaveiviselostuksen kierrätys — vaan musikaalin tosi-tv-muodossa tarjoava Nelosen Stage.

 

stage.jpg

 

Myönnetään, odotukset eivät alussa olleet hirveän korkealla. Teini-iän kohta vuosikymmenellä ohittanut sisäinen kyynikkoni veikkasi etukäteen ruudussa nähtävän myötähäpeää uusissa sfääreissä — ja tarpeettomassa uusformaatissa.

Ja pyh!

Formaatti on toiminut ihan täydellisesti; etukäteen Napoleon-kompleksiselta tuntunut parin tunnin kesto on ollut juuri sopivan täynnä, keskiviikon alkuilta passeli esityspaikka ja jokaisen jakson lopussa on oikeasti harmitellut jonkun koulun tippumista — koska esitykset ovat olleet niin hyviä. Näytteleminen on ollut parhaimmilla osaajilla yllättävänkin vaikuttavaa ja muutamia oikeasti valloittavia lauluesityksiäkin on mukaan mahtunut. Ylinäyttelemisiä ja epävireisiä laulusuorituksia on seassa roppakaupalla, mutta kun jokaisen taustalla on tuntunut olevan valtavan sympaattinen, vähän epävarma nuori, huomaa kerta toisensa jälkeen kannustavansa esiintyjää kotona rystyset valkoisena.

Numeron loputtua teinejä katselee hykerrellen, kuin kyseessä olisi uudella tempulla ihastuttanut lemmikkimarsu. ”Oiii kuin toi on ihana! Ja voiii kun toi niin selkeesti tykkää tosta!”

Hihityksen määrä — siis juuri sen kotikatsomossa kuullun — on ollut mitä positiivisin yllätys.

Ja kaiken sen sopivan makean sympatiamarengin keskellä kirsikkana on Marco Bjurström. Kun Marco itkee, tahtoo niin käydä itsellekin.

Kaksi jaksoa on vielä jäljellä. Oma suosikkini on paikallisylpeydestäkin riippumatta Tampereen yhteiskoulun lukio, joka on ollut koko kisan läpi täysin suvereeni. Erityisesti isot, synkatut koreografiat saavat minut huokailemaan ihastuksesta joka kerta.

Myös koko kisan palkinto on mikä mainioin: koulun toteuttamaa, valmista musikaalia esitetään kesällä Peacock-teatterissa parin viikon ajan. Haluaa nähdä!

Stagen toiseksiviimeinen jakso tänään Nelosella kello 19.

Kulttuuri Musiikki Suosittelen

Onnea, Bob!

Bob Dylan täyttää tänään seitsemänkymmentä vuotta.

 

800px-joan_baez_bob_dylan.jpg

 

Tieto aiheutti itsessäni kaksi reaktiota: ai niin vähän ja mitäs se ny oikeen onkaan tehny. Bob Dylanin suuruuden kun kyllä tunnen, mutta en niin hyvin syitä sen taustalla. Hyllystäni löytyy ainoastaan Another Side of Bob Dylan -lp — eikä esimerkiksi High Fidelityssä pakolliseksi todettua Blonde on Blondea. Voi tätä häpeää!

Joka tapauksessa, a-puolen avaava All I Really Want to Do on kyllä hieno.

 

 

Samoin kuin samana vuonna ilmestyneen The Times They Are a-Changin’ -klassikon nimikappale.

 

 

Ja tietysti mieletön Like a Rolling Stone.

 

 

Tai se ensimmäinen Dylanilta tietämäni, Byrdsin melkeinpä vielä klassisemmin coveroima Mr. Tambourine Man… Tutuinta Dyltsyä minulle kuitenkin edustaa Belle and Sebastianin Like Dylan in the Movies. Mukana myös leffaviittaus dokumenttihistorian kurssilla kolahtaneeseen Don’t Look Backiin!

 

 

Mut hei, onnea Robert! How does it feel?

Kulttuuri Musiikki Suosittelen