Voi National

Kun eksyin eilen ensimmäistä kertaa sekä Kultturitalolle että the Nationalin keikalle, hakkasi sydän pelottavan lujaa. Osin yhtyeen takia, osin yhden mahdollisen jälleennäkemisen pelkoa rummuttaen. Kun ajankohtakin tuntui vielä pirullisen tarkkaan mietityltä, oli mielessä monta asiaa.

 

thenational9292929.jpg

Mutta.

Kuten parhailla keikoilla tai elämää muuttavilla hetkillä yleensä on tapana, unohtui kaikki vähemmän tärkeä vain parin silmällisen aikana.

The Nationalin kivutessa lavalle, violetin videon pyyhkiessä taustakangasta ja ensimmäisten sointujen alkaessa ei mielessä ollut enää mitään sinne kuulumatonta. Sama turvallinen, musiikin kapaloima olo jatkui koko lämpimän keikan ajan.

Yhtye kuulosti hyvältä ja kappaleet, minulle vieraammatkin, pitivät hetkessä kiinni. Koko kestoltaan hämärtyneeseen aikaväliin mahtui enemmän elämyksiä kuin kestoonsa uskoisi. Kun Matt Berninger astui alas yleisön sekaan ja teki kappaleen mittaisen vaelluksensa, ei olo ollut valheellisesta messiaskultista kärsivä tai laskemoidulle lavakarismalle altistunut — vaan yksinkertaisesti onnellinen. Katse nauliintui istumapaikoille kiivenneeseen laulajaan ja tavoitti kasvoja, jotka toistivat samaa tunnetta. Yhdessä hetkessä oli enemmän onnea kuin joskus uskoisi olevan mahdollista.

Bloodbuzz Ohio vuodatutti kyyneleen ja sai käden hakkaamaan rintaa.

 

 

Akustinen yhteislaulu Vanderlyle Crybaby Geeks oli taianomaisimpia hetkiä ikinä.

 

 

 

Kotimatkalla täydensin soittolistan kuulemattomalla So Far Around the Bendillä, eksyin Finlandia-talon taakse, ehdin nipin napin yöbussiin ja näin Valkeakoskella unia perhosista.

Voi National.

Kulttuuri Musiikki

Hei hei mitä kuuluu

Popnörtille mikään ei ole listoja mieluisempaa.

 

slowdowns.jpeg

 

Vanhan blogini yksivuotissynttärinä kävin läpi kuuntelustatistiikkaani edelliseltä vuodelta. Tänä vuonna rituaali jäi väliin — tarkoittaen sen paikkaamista juuri nyt.

 

Vaikka kuuntelen musiikkia paljon vinyyliltä — ja joskus cd-levyiltä tai kaseteilta — kohtaan suurimman osan jokapäiväisestä fiksistäni Last.fm:n hyväksymässä muodossa. Olivat kappaleet sitten iTunesissa, iPhonessa tai Spotifyssa, löytävät metadatat tiensä omaan kuunteluhistoriaani — ja ovat tehneet niin jo kohta viiden vuoden ajan.

Aloitetaan helpolla. Mitä olen kuunnellut vuoden aikana?

Soitetuimmat artistit eivät yllätä; kärkikaksikon muodostaa the Radio Dept. ja the Drums, joista molemmat julkaisivat viime vuonna loputtomasti hehkuttamani pitkäsoitot. Kolmantena peesaava Jens Lekman ei ole yllätys sekään.

Eikä itse asiassa loppukaan kympin sakista.

The Shins
the Smiths
the Cure
the National
MGMT
Pet Shop Boys
Phoenix

Kuinka urautunut voi indiepoika olla?

Entäs sitten levyt?

the Radio Dept. – Clinging to a Scheme
the Drums – The Drums
Jens Lekman – Night Falls Over Kortedala
Pet Shop Boys – Very
the Shins – Chutes Too Narrow
MGMT – Congratulations
ceo – White Magic
Phoenix – Wolfgang Amadeus Phoenix
the Cure – Greatest Hits
the Smiths – the Smiths

Totuudenmukaista. Varmaa. Ajanmukaista.

Ja, anteeksi nyt vain — tylsää.

Ei tylsää musiikkina, mutta tylsää siihen nähden että suhteellisen hyvin aikaansa seuraavaksi musiikinkuluttajaksi olisin toivonut näkeväni listalla edes yhden oho-nimen. ceo, ehkä.

Koitetaan vielä biisit vuoden ajalta.

the Radio Dept. – Heaven’s On Fire  
the Drums – Forever and Ever Amen
the Radio Dept. – This Time Around
the Radio Dept. – Never Follow Suit
the Drums – Book Of Stories
the Radio Dept. – Domestic Scene
the Radio Dept. – You Stopped Making Sense         
Gypsy & The Cat – Time To Wander – Joan Of Arc Remix
Penguin Prison – Animal Animal (The Sound Of Arrows Remix)
Joy Division – Love Will Tear Us Apart

Luovutan.

Vaikka lista muodostuukin artisteista, levyistä ja kappaleista, joita pidän suosikkeinani, tuntuu niiden tauoton listapreesens olevan ainakin tässä tarkastelussa jo jonkinlainen riippa.

Uusia juttuja hakusessa siis. Seuraavan vuoden kymmeniköissä soisi olevan taas jotain ihan uutta.

Kulttuuri Musiikki