Leffoja, leffoja, leffoja

Viime päivät ovat olleet täynnä elokuvia. Ihan ensimmäisenä akuutein: kaikkien aikojen kohutuin suomalainen dokumenttielokuva — tai elokuva ylipäänsä — saa tänään televisioensi-iltansa. Reindeerspotting siis tänään TV2:lla kello 23.

 

 

Viime viikon vilpittömänä tavoitteena oli vahdata kaikki parhaan elokuvan Oscar-palkinnosta kamppailleet leffat, mutta turnausväsymys iski ja pari jäi lopulta vielä näkemättä.

Viikko piti kuitenkin sisällään useamman hienon elokuvaelämyksen. Pystin pokannut King’s Speech oli komea, joskin vähän kaavamainen voittaja. Paikoin hyvinkin epäkonventionaalinen kuvaustyyli pisti silmään.

 

 

127 Hours oli ihan kiva, mutta tarinan kokoon nähden tuntui huvittavalta, kuinka suureellinen sankarieepos siitä oli rakennettu. Chileläismainareita odotellessa. Kuvaus oli kivaa, mutta digikamerakuvausefektit? Mitä helvettiä?

 

 

Coenin veljesten True Grit ei ollut ihan niin terävä kuin parivaljakon työt yleensä — vähän varmaksi vedetyn oloinen. Tiettyjen nuoruusvuosien ohjaajaidoleiden maneerit vain tuntuvat tässä vaiheessa puskevan aika pahasti läpi. Tekstittämättömyyteen tottuneellekin dialogi oli paikoin astetta haastavampaa tulkittavaa.

 

 

Jo aiemmin katsottu the Social Network oli ehdottoman kiinnostava, tyylikäs ja henkilökohtaisella tasolla vieläpä kaamean inspiroiva, mutta tuntuu absurdilta väittää sitä David Fincherin ohjaukseksi. Siis hei, David Fincherin.

 

 

Muista hehkutettakoon vielä Black Swania, jonka laihan Oscar-menestyksen saattoi arvata. Kiehtovampia elokuvakokemuksia on silti hyvin harvassa. Ja häh, miten minulta on mennyt ohi, että Aronofsky ohjaa seuraavaksi Wolverine-leffan? Uijui! Kuvaukset New Yorkissa ovat alkaneet ilmeisesti juuri nyt.

 

darren-aronofsky-wolverine-superman22.jpg

Kuva: nerdbastards.com

 

Viimeiseksi vielä semmoista, että ensi viikolla on luvassa taas lyhäreiden bongailua. Tampere Film Festivalilla — eli suomeksi Tampereen elokuvajuhlilla — eli kotoisammin filkkareilla — on tullut ennenkin bongailtua hienoja juttuja ja odotukset ovat kovat.

Kulttuuri Leffat ja sarjat

Keikalle: the Vaccines

Eilisen uutispommista toipumiseen meni päivä. Mutta nyt, huh: the Vaccines tulee Suomeen.

 

 

Juhanin Slow Show’ssa ensimmäisen kerran kuulemani lontoolaisyhtye on jyrännyt viimeisen puolen vuoden aikana melkoisen tehokkaasti tietään. Ekat singlet, BBC Sound of 2011:n kolmossija ja suitsutusta ihan joka puolelta.

Aika syystä, vieläpä.

 

vaccines-artwork-release-date--large-msg-129726812689.jpg

 

Debyyttipitkäsoitto What Did You Expect from the Vaccines? ilmestyy kuultavaksi ensi kuussa ja on yksi vahva veikkaus vuoden kärkialbumeiden joukkoon.

 

 

 

Eilen pamahti tieto, että yhtye tulee Suomeen keikalle toukokuun 5. ja 6. päivä. Tieto Tavastian-keikasta innostutti jo, mutta kun kuuli yhtyeen tulevan seuraavana iltana Tampereen Klubille — kyllä, Tampereen ja kyllä, Klubille — meni Kuninkaankadulla hetki asiaa sisäistäessä. Ylihypetyskarikko vaanii vieressä, mutta siltikin on pakko sanoa, että the Vaccines on tämän hetken kiinnostavimpia tuoreita yhtyeitä, jonka voi aika huoletta veikata olevan puolen vuoden kuluttua aivan tajuttoman iso. Syvä kumarrus siis buukkaajien suuntaan.

Mieti nyt. Reilun kahden kuukauden kuluttua heilutaan tämän biisin tahtiin hikisempinä kuin koskaan.

 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen