Miten valita nimi vauvalle?

image_8.jpeg

Heh, tämä on niiiin totta.

Meidän nimipohdinnat ovat aika alussa, eikä mitään päätöksiä ole tehty edes toisien tai kolmansien nimien suhteen. Leikittelin nimiajatuksilla ensimmäistä kertaa töissä ennen vuodenvaihdetta, kun työsuhteen tulevan loppumisen ja hiljaisen lomakauden takia työmotivaatio oli kadoksissa. Tuolloin meillä ei vielä ollut mitään havaintoa tulokkaamme sukupuolesta, eikä siitä nytkään ole sataprosenttista varmuutta, vain terveydenhoitajan vastahakoinen arvio.

Koko nimijuttu on vähän unohtunut tässä kaiken muun elämän rynniessä eteenpäin kovempaa, mutta mahan kasvaessa ja viikkojen alkaessa kolmosella olemme molemmat hieman aktivoituneet asian suhteen. Muutamaan otteeseen olemme omillamme pohtineet hyviä vaihtoehtoja, ja sitten olemme esitelleet toisillemme hyviä ehdokkaita.

Meidän nimikriteerit ovat nämä:

  1. Lapsen nimi on nimipäiväkalenterissa. Minun perheessäni juhlitaan myös nimipäiviä lahjoineen kaikkineen, ja mieheni on tästä ollut aina aika hämmentynyt, koska heillä tällaista perinnettä ei ole.
  2. Lapsen nimi on tavallinen. Tästä olemme hyvin samaa mieltä, ja tämä kytkeytyy automaattisesti ja minun onnekseni tuohon ensimmäiseen kohtaan! Olemme mieheni kanssa aina naureskelleet ihmisten pakonomaiselle tarpeelle nimetä lapsensa hyvin erikoisesti ja modernisti, ja eihän siinä sinänsä ole mitään pahaa, mutta se ei vain ole meidän juttu.

Käytännössä kolmanneksi kriteeriksi voisi lisätä etunimen lisäksi muiden nimien kriteerit: meidän suvuissamme esiintyviä vanhoja nimiä, joita tulee kaksi kappaletta, eli yhteensä nimiä olisi kolme (eikä tasan yhtään väliviivaa).

Vaikka tämä listaus tuntuu hirveän rajoittavalta ja tiukalta, ei se meille käytännössä ole sitä. Haluamme tavallisen nimen, josta molemmat tykkäämme. Makustelemme nimiä kalenterin loppusivuilta löytyvän nimipäivälistauksen mukaan, ja olen yllättänyt mieheni lisäksi myös itseni merkitsemällä hyviksi nimiksi sellaisia, joista tulee lähinnä mieleen keski-ikäinen ihminen.

Meille tavallinen nimi on jotain samanlaista kuin meidän omat etunimemme eli periaatteessa meidän sukupolven tavalliset nimet. Aikaisemmin ongelmalliseksi tässä aiheessa on muodostunut juurikin se nimien tavallisuus: tunnemme kaikkien nimisiä ihmisiä liikaa, ja useimmiten näiden joukossa on tyhmiä ihmisiä, joihin emme halua assosioida omaa lastamme. Tämä ongelma on kuitenkin väistynyt sitä mukaa mitä pidemmälle raskaudessa on edetty. Geneerisen nimimietinnän sijaan mietimme, mikä nimi sopisi juuri meidän lapselle, joka paraikaa vetää piruetteja kohdussani; mikä nimi sopisi juuri tälle yksilölle, jonka tapaamista emme malta odottaa! Tätä eroa on ehkä vaikea selittää, mutta tästä johtuen en hirveästi stressaa nimiasiassa keskeneräisyyttä. Miten voisimme päättää nimen ihmiselle, jota emme ole vielä edes tavanneet?

 

 

P.S. Ehkä en voi tuota kuvan toteamusta ottaa liian tosissaan, sillä muuten ne vaihtoehdot olisivat aika vähissä… 🙂

 

 

 

 

Kuva: @sarcam_only (Instagram).

Puheenaiheet Raskaus ja synnytys Vanhemmuus Höpsöä

(Tuleva) äiti on nyt vähän väsynyt

image_7.jpeg

Olisiko joku voinut varoittaa, että raskauden viimeisen kolmanneksen väsymys on aivan yhtä pahaa omalla tavallaan kuin raskauden ensimmäisen kolmanneksen pohjaton voimattomuus?

Olen lillunut hyvinvoinnin ihanissa aalloissa nyt jo pari kuukautta, kun raskauden puolivälistä lähtien olo on ollut hyvä ja suhteellisen energinen. Olen jaksanut puuhailla kaikkea, ja muuton valmistelu ja toteuttaminen on mennyt oman jaksamisen puolesta hyvin. Kunhan muistan pitää taukoja ja lepuuttaa jalkoja ja käsiä päivän mittaan, olen ollut melkein yhtä reipas kuin ennen raskauttakin. Hyvinvointia on edistänyt raskauden selkeä näkyminen ulkomaailmalle, sillä on ollut hauskaa olla hyvinvoiva ja iloinen odottava äiti; on ollut ihanaa voida hyvin ja kertoa se ihmisille.

Viimeisen viikon aikana loppuraskauden väsymys ja voimattomuus ovat iskeneet kertaheitolla moukaroiden minut sohvalle lojumaan. Viikon takainen Tukholman reissu meni yllättävän hyvin, ja jaksoin kävelypainotteisen viikonlopun hämmentävän hyvin. Matkan jälkeisen väsymyksen laitoin matkan tiettyjen rasitusten piikkiin: en osannut nukkua vieraassa sängyssä kovin hyvin, ja yölaivojen takia yöunet jäivät muutenkin heikoiksi. Myös viime perjantainen PING Helsinki -sisällöntuotantotapahtuma Långvikissa meni osaltani jälleen yllättävän hyvin: koko pitkän päivän voimat riittivät mukavasti, ja jaksoin loppuillan kokkarimeiningeissä omasta mielestäni yllättävän kauan. Lauantaina olin silti kotona aivan tööt, ja väsymys sekä voimattomuus jatkuivat hämmästyksekseni myös sunnuntaille.

Podin huonoa omaatuntoa, kun kotipäivänä olisi ollut hyvä edistää muuttoremppajuttuja mieheni kanssa, mutta jaksoin ainoastaan istua ja vähän säätää jotain pientä. Tarpeeksi kauan tuskailtuani vetämätöntä oloani tajusin mieheni avulla kaiken johtuvan todennäköisesti menneen viikon rasituksista. Ehkä minun ei ole tarkoituskaan jaksaa ihan normaaliin tapaan, kun laskettuun aikaan on alle kaksi kuukautta aikaa; ehkä tässä vaiheessa on täysin normaalia tarvita suhteellisen suuri palautumisaika, vaikka rasitus on tapahtumahetkellä tuntunut helpolta ja hoidettavalta. Ehkä tarvitsen ne ylimääräiset päikkärit tai keskipäivän lepohetken, vaikka en ole aamupäivän aikana tehnyt muuta kuin katsellut Netflixiä ja puuhaillut kotona.

Juttelin valaistumisestani äitini ja ystäväni kanssa, ja molemmat olivat samaa mieltä oman arvioni kanssa, ja hämmästyttävästi jopa netin keskustelupalstat toistivat samaa loppuraskauden ja väsymyksen pyhää liittoa! Tänään aamulla juttelin asiasta vielä neuvolassakin, ja meidän uusi neuvolantäti oli ihan samaa mieltä. Raskaus nyt vain sattuu olemaan fyysisesti raskaampaa loppuajasta, vaikka varsinaisia huonoja tai huolestuttavia raskausoireita ei olisikaan. Onneksi meillä on tuo ihana, uusi sohva, johon pystyy levittäytyä ainakin viidellä eri tavalla lepohetkeä viettämään!

 

 

 

 

Kuva: Baby Show (onhan se maha jo ihanan iso!).

Perhe Raskaus ja synnytys