”Miten yhden biisin soitto voi maksaa niin paljon?” – Mistä muusikon keikkapalkkio koostuu?

”Mut hinta tuntuu aikas kovalta meille. Olisiko sitä mahdollisuus tinkiä 100€?”

”Hinta tuntuu kuitenkin sen verran kovalta, että yritämme etsiä jotain hieman huokeampaa vaihtoehtoa.”

”Hinta kuulostaa aika kovalta vain noin kahden tunnin soitosta, joten jäämme vielä miettimään.”

Tässä muutama esimerkki ihmisten vastauksista vuosien varrella keikkapyyntöihin, nämä ovat oikeita lainauksia omista sähköposteistani. 

EDIT: kirjoitukseen on tullut hirmuisesti kommentteja, monista eri näkökulmista! Kiitos niistä kaikista! Selvennän vielä että kirjoitus kumpuaa siitä, kuinka monet muusikot edelleen kohtaavat asennetta jossa muusikko ei ole ”oikea ammatti” ja että siitä ei kuuluisi saada ”oikeaa” palkkaa, ts. palkka halutaan maksaa pimeästi. Ammattimuusikko on myös niin monialainen termi, että siihen on vaikea niputtaa kaikkien genrejen edustajia samojen sääntöjen alle. Tämän tekstin voi siis ottaa laajana yleistyksenä freelance-muusikoille, jotka jo toimivat ammattilaisina musiikkikentällä.   

Hintapyynnöt ja palkka-asiat ovat luovilla aloilla todella sensitiivinen aihe. Tästä ei puhuta, sitä ei sisällytetä ammattiopintoihin (ainakaan minun aikanani), ja jatkuvasti muusikot, graafikot, kirjoittajat, tanssijat ja lukemattomat muut luovan työn freelancerit kiemurtelevat siinä hankalassa paikassa, jossa ei kehtaa pyytää liikaa rahaa jotta työ toteutuu, mutta kuitenkin tarpeeksi että työn teko kannattaa. 

Siksi kirjoitankin nyt tämän tekstin; on aika tulla ulos kiemurtelemasta, pyytää rehdisti tasa-arvoinen palkka työstään, ja avata ihmisille mistä se raha koostuu. 

Ammattimaisuus

Liikkeelle on hyvä lähteä vaikka siitä, että muusikko on ammatti siinä missä muutkin. Tehdystä työstä tulee saada korvaus. Korvaus tulee maksaa samojen Suomen lakien mukaan kuin muutkin palkat alasta riippumatta, eli siihen sisältyy tyel-maksuja ynnä muuta, ja verotkin on maksettava. Pimeiden keikkojen teko on valitettavasti pakon edessä arkipäivää mm. muusikon työssä, ja itse haluan taistella aktiivisesti sitä vastaan. 

Minkä arvoista muusikon työ on?

Ei ole asiakkaiden tai muiden ihmisten tehtävä arvottaa, onko työsi siitä pyytämäsi palkan arvoista. Tällä tarkoitan sitä, että kannattaa pitää kiinni siitä että on joku lähtötaso palkkaan, eikä tarvitse antaa ihmisten ”hinta on liian kova”-kommenttien vetää mieltä matalaksi tai luulla että pyytää liikaa rahaa. Voin vakuuttaa, että jokainen muusikko maailmassa todennäköisesti pyytää lähtökohtaisesti hieman liian matalaa palkkaa kuin päin vastoin. Jos tilaajalla on rajallinen budjetti, on toki ymmärrettävää että joskus hinta vain tulee vastaan. Jokainen keikka hinnoitellaan yksilöllisesti, ja artisti voi halutessaan käyttää pelisilmää palkkioiden ja muun suhteen. Silti blogitekstin alun kaltaiset kommentit ovat mielestäni ajattelemattomia, ja niihin saa vastata asiallisesti ja selventää miksi hinta on mitä on.  

Promo-keikat ovat tärkeitä erityisesti uran alkuvaiheessa, mutta niitä tarjotessa kannattaa aina pitää huolta että todella saa sen tarjotun näkyvyyden. Somen aikakautena voi esim. laatia selkeän sopimuksen tietyistä some-sisällöistä ja julkaisuista.

Muusikoillakin on liitto

Suomessa toimii todella hyvä Suomen Muusikkojen Liitto, joka ajaa kaikkien ammattimuusikoiden oikeuksia. Olen heidän palvelujaan itsekin käyttänyt useamman kerran. Liitto on laatinut myös palkkalistan, jossa näkyy LÄHTÖkorvaukset (ennen laskutuskuluja, työnantajakuluja jne) erilaisissa muusikon tehtävissä. Eli tästä lähdetään. Siihen päälle rakentuva loppupalkka kostuu sitten muista asioista, kuten ammattilaisuuden tasosta, koulutuksesta, esiintymiskokemuksesta, esiintymisen kestosta ja vaativuudesta, matkakuluista jne. Tätäkään liksalistaa ei voi noudattaa orjallisesti – keikat ovat aina erilaisia ja uniikkeja, kuten esiintyjätkin, joten täysin tarkkaa listaa on mahdotonta laatia. 

Ammattilaisuuden taso

Mistä tiedät onko esiintyjä ammattilainen?

  1. Onko muusikko korkeakoulutettu? Klassisen musiikin puolella ammattimuusikon taidon takaa  AMK-tutkinto (muusikko tai musiikkipedagogi) tai Sibelius-Akatemian tutkinto (tai vastaava ulkomainen tutkinto). Kevyen musiikin puolella en osaa sanoa kuinka isossa roolissa koulutus kokonaisuudessaan on, mutta Suomessa on todella kovatasoinen pop-jazzkoulutus, mm. Pop & Jazz Konservatorio Arabiarannassa, eri AMK:t ja Sibelius-Akatemian jazz-osasto. Meillä on myös kansainvälisesti korkeatasoinen kansanmusiikin koulutus (SibA), puhumattakaan musiikkikasvatuksesta ja musiikkiteatterista. Koulutettuja ammattilaisia siis löytyy. 
  2. Kun olet tilaamassa esiintyjää juhliisi, hänellä tulisi olla laadukasta soivaa materiaalia esillä netissä, jolloin voit itse kuulla ja nähdä miltä soittaja näyttää. Jos tämä puuttuu, on syytä miettiä onko esiintyjällä tarpeeksi taitoa ja kokemusta. 
  3. Mikä on soittajan esiintymiskokemus? Mitä enemmän soittaja on saavuttanut esiintyjänä, sitä enemmän myös hänen hintatasonsa nousee. 

Esimerkkikeikka

  • Hääkeikka: soitto seremoniassa ja 30-45min onnitteluvastaanotolla. 
  • Hääparilla toivemusiikki seremoniaan. Soittaja harjoittelee kappaleet, nuotintaa ne tai hankkii nuotit omakustanteisesti, hankkii mahdolliset taustanauhat. Tähän menee muutama työpäivä.
  • Onnitteuvastaanotolle setin koonti ja harjoittelu. Tähänkin menee muutama työpäivä.
  • Myös esiintymiseen liittyvä matkustus on työaikaa, kuten mikä tahansa työmatka.
  • Itse esiintyminen, jossa paikan päällä pitää tietysti olla hyvissä ajoin. PA:n pystytys ja keikkaan valmistautuminen ovat myös työaikaa. Muusikonkin pitää päivän aikana syödä, ja tien päällä se tarkoittaa ulkona syömistä. 

Muusikon työhön kuuluu olennaisesti myös ammattitaidon ylläpito, eli harjoittelu. Tarkoitan tällä siis muuta kuin esityskappaleiden treenausta. Sama pätee yhtä lailla muihinkin luoviin aloihin ja urheilijoihin. 

Yhtäkkiä tuo muutama sata euroa ei enää tunnukaan niin ”kovalta”. 

Myöskään sillä, soitatko yhden biisin vai 30 biisiä ei ole välttämättä kauheasti eroa. Keikkatyössä lähtöpalkka on aina tietty summa, ei siis nolla euroa. Muusikoiden tapauksessa viitteenä voi käyttää tuota liiton minimipalkkaa. Lähtöpalkan päälle rakentuu sitten lopullinen palkka, koostuen esityksen laadusta, pituudesta, työn määrästä kokonaisuudessaan jne.

Usein luovan alan friikkuja verrataan muihin keikkatyöläisiin, kuten putkimiehiin tai rakennusalan ammattilaisiin. Ohessa putkimiehen liksataulukko. Putkimiehellä on kyllä huomattavasti parempi tuntipalkka kuin muusikolla. Kuinka moni alkaa lvi-asioissa vängätä kuten muusikolle?

Kuka voi myydä keikkoja?

Se mikä alalla kuin alalla ärsyttää ammattilaisia, on amatöörien tai puoliammattilaisten työn myyminen alhaisilla hinnoilla. Nämä ihmiset tekevät hallaa kaikille lyttäämällä hintoja ja tekevät ammattilaisten tilanteesta entistä tukalamman. Siksi raja ammattilaisuuden ja amatööriyden välillä on hyvä pitää selvänä. Amatöörin ei tule myydä itseään ammattilaisena. 

Tämä tarkoittaa myös, että ammattilaisten pitää pystyä ja kehdata pyytää markkinan mukaisia esiintymispalkkioita. Jos tilaisuuteen halutaan elävää musiikkia, mutta budjetti on liian pieni ammattilaisen palkkaamiseen, voi ottaa yhteyttä esimerkiksi paikalliseen musiikkiopistoon. Esitys ei ole samaa tasoa kuin ammattilaisen esittämänä, mutta nuoret soittajat saavat esiintymiskokemusta, ja pääsevät oppimaan keikkailun aakkosia. Näin työ pidetään myös poissa harmailta markkinoilta. 

Onko sinulla kokemusta keikkojen myymisestä tai ostamisesta? Mitä mieltä olet esiintyjien keikkapalkkioista?

Työ ja raha Musiikki Raha Tasa-arvo

Saako esiintyjää kuvata juhlissa? Entä vieraita? Ammattilaisen vinkit somettamiseen!

Moikka täältä hektisen keikkakesän keskeltä! Kirjoittelen näin kesällä blogia tosiaan vähän harvemmin koska keikkatahti on niin kiivas. 

Sain hiljattain tosi mielenkiintoisen aiheen ehdotuksen blogiin, ja tartuin siihen heti. Kiitos oikein paljon tästä tosi hyvästä ehdotuksesta! Laittakaa vaan ehdotuksia tulemaan, kuulen niitä oikein mielelläni 🙂 

Eli aiheena on esiintyjän ja vieraiden kuvaaminen yksityistilaisuuksissa, esimerkiksi häissä ja muissa juhlissa.

Kyseessä on tosi ajankohtainen ja tärkeä asia, mutta jota ei tule usein ajateltua sen enempää. Kaikkihan nyt kuvaavat kännyköillään kaikkea mahdollista nykyään. Minulla on kuitenkin paljon kokemusta kuvaamisesta ja materiaalin käytöstä monelta eri kantilta.

Aloitetaan vaikka siitä, mitä esiintyjän ammatti nykypäivänä on?

Tai oikeastaan mikä tahansa ammatti. Some eli sosiaalinen media kuuluu erittäin olennaisena ja yhtenä isoimmista osa-alueista jokaisen palveluita tarjoavan henkilön tai yrityksen arkeen. Mitä suurempi ja laadukkaampi somenäkyvyys, sitä paremmat työnsaantimahdollisuudet. Esiintyjälle on myös olennaista pystyä näyttämään uusille asiakkaille autenttisia videoita ja valokuvia esiintymistilanteesta. Eihän uusi asiakas muuten voi tietää miltä tarjoamasi tuote näyttää ja kuulostaa ellei hän näe sitä käytännössä. 

Milloin on OK kuvata ja postata someen?

Itselläni ei käytännössä ole oikeastaan koskaan tullut vastaan tilannetta jossa esimerkiksi häissä olisi pyydetty olemaan kuvaamatta tai postaamatta. Nykyäänhän hääpareilla on esimerkiksi oma hashtaginsa jolla julkaisut löytyvät helposti ja jäävät elämään. Yritystilaisuuksissa sen sijaan tulee aina välillä vastaan tilanteita jossa somettaminen ja kuvaaminen on kielletty. 

Häissä ja muissa yksityistilaisuuksissa mielestäni kuitenkin tärkeintä on muistaa tilannetaju.

En koskaan esimerkiksi työnnä kameraa hääparin naaman eteen ja ala kuvata heitä tai pyytää selfieitä. Yleisesti kun kuvaan itse keikoilla, fokus on sataprosenttisesti minussa. En koskaan kuvaa tai julkaise kasvokuvia häävieraista. Myös kuvaamissani videoissa näkyy 99-prosenttisesti minä ja viulu, vieraita vilahtaa vain taustalla ja lyhyissä yleiskuvissa.

Entäpä sitten kun vieraat kuvaavat esiintyjiä?

Tämä liittyy juurikin tuohon edellä mainitsemaani somenäkyvyyteen. Eli kun esiinnyn, omasta puolestani minua saa kuvata niin paljon kuin sielu sietää! Videot ja kuvat saa laittaa someen ja minut mieluusti merkitä niihin. Nämä ovat juuri niitä autenttisia hetkiä ja tilanteita joita esiintyjä ei itse pysty luomaan muualla kuin esiintymistilanteessa. 

Milloin en halua että minua kuvataan?

Yksinkertaisesti silloin, kun en esiinny. Kun olen kokoamassa äänentoistoa, takahuoneessa, valmistautumassa esiintymiseen. Yleensä saatan silloin vielä näyttää semisti räjähtäneeltä koska esiintymisvaatteet eivät ole päällä ja olen vasta laittautumassa. Muutenkin esiintyjälle tulee antaa valmistautumiseen rauha jotta itse esiintymisestä tulee täydellinen. Yhdellä keikalla olin juuri saapunut juhlapaikalle pitkän ajomatkan jälkeen, ja astuin paikan ovista sisään kädet täynnä tavaraa. Yhtäkkiä naamani eteen hyppäsi varoittamatta kuvaaja joka alkoi räpsiä kuvia. Hän kuulemma halusi ”kuvata henkilökuntaa työn touhussa”. Tähän jouduin sanomaan että olen esiintyjä ja en haluaisi että minua kuvataan ennen kuin olen esiintymisasussa ja itse työssäni eli esiintymässä. 

Tällaiset tilanteet, oli kohteena sitten hääpari, vieraat, esiintyjä tai juhlapaikan henkilökunta ovat mielestäni kaikin puolin jotenkin tahdittomia.

En myöskään koskaan kuvaisi itse esimerkiksi siunaamistilaisuudessa tai hautajaisissa. Jos joku omainen kuitenkin kuvaisi minua niissä ja julkaisisi tuotoksia, minulla ei ole mitään sitä vastaan.  

Lisäksi korostaisin yleisesti ottaen kaikissa tilanteissa vielä tilannetajua: en ikinä julkaisisi kenestäkään kuvaa jossa hän ei näytä edustavalta.

Muistan kun kerran Irlannissa editoin häävideota keikalta jossa soitin onnitteluvastaanotolla taustamusiikkia. Yhtäkkiä huomasin kun kuvaan käveli häävieras jonka kantapäähän oli tarttunut pitkä palaa vessapaperia. Tilanne näytti todella koomiselta ja sain siitä hyvät naurut, mutta en todellakaan voinut laittaa kyseistä pätkää videoon, vaan se oli leikattava pois.

Showbisneksessä tietyt tekijänoikeusjutut ovat vähän erikoisia.

Irlannissa asuessani olin muun muassa GFD Promotionsin palkkalistoilla, ja meitä promokuvattiin heidän show’iden markkinointia varten. En enää työskentele heille, mutta olen vuosien varrella nähnyt kuinka minusta otettuja promokuvia on käytetty ja käytetään edelleen uusien produktioiden mainoksissa. Minut myös löytää edelleen mm. Gaelforcen promovideolta sekä lukuisista julkaisuista Amerikassa jotka mainostavat Celtic Entertainmentsin (toinen tuotantoyhtiö jossa olin töissä) show-produktioita. 

Yleisesti näissä tapauksissa homma menee niin, että kun sinut on kerran palkattu proggikseen, niin siihen otetut kuvat ja muut materiaalit kuuluvat tuotantoyhtiölle. Usein promokuvauksista ja äänityksistä myös maksetaan erikseen, joten esiintyjät saavat palkan vaivannäöstään. Jouduin pari kertaa todistamaan kun tästä väännettiin kättä muutaman muusikon kanssa. Heidän yhteistyönsä tuotantoyhtiön X kanssa loppui syystä tai toisesta, ja he eivät olisi halunneet että yhtiö käyttää enää materiaalia jossa he esiintyvät. Kuitenkin yhtiö oli maksanut heille promokuvauksesta, joten heillä oli oikeus käyttää matskua. 

Eli omasta puolestani kamerat ja kännykät laulamaan, ja parhaat palat someen.

Voin tietysti puhua vain omasta puolestani, jotkut esiintyjät eivät välttämättä halua päätyä julkisuuteen ainakaan näkemättä videoita ja kuvia ensin itse. Halutessaan esiintyjältä voi vielä varmistaa onko kuvaaminen ja postaaminen OK.

Mutta minun kohdallani tosiaan seuraavan kerran kun nähdään, pyydä rohkeasti mukaan selfieen ja tägää minut @violinistlotta 😀

Oletko joskus itse juhlakuvat nähtyäsi yllättynyt joko iloisesti tai kauhistunut pahanpäiväisesti (mikäli kuva ei ollut se kaikista omartelevin)?👸🏻👹🙅🏻‍♀️🤡Kommentoi alle!

 

Puheenaiheet Musiikki Tapahtumat ja juhlat Ajattelin tänään