Ravintolassa vuonna 2016: naisille salaattia, miehille lasku

Lomalla tuli syötyä ulkona enemmän kuin normaalisti. Matkustimme New Yorkissa, Berliinissä ja Varsovassa, ja ruokaihmisinä hullaannuimme tietenkin jokaisen paikan lukuisista ravintoloista ja katukeittiöistä. Aktiivinen ravintolassa ramppaaminen vahvisti käsitystä, joka minulla on ollut orastavana jo Suomessa: ravintolakäytännöt eivät nekään ole sukupuolittamisesta vapaita. Alla esimerkkejä, joissa ravintoloiden tulisi skarpata, jotta asiakkaiden kohtelu olisi yhdenvertaisempaa. Ja jotta asiaan tulisi muutos, on esimerkkien ohessa esitelty myös ratkaisu.

1. JUOMAT. Poikaystäväni ei juo olutta, itse toisinaan juon. Jos tilaamme oluen ja kuivan valkoviinin ja juomat tuo pöytään eri tarjoilija kuin tilauksen vastaanottaja, oletetaan valkoviinin usein tulevan minulle (=nainen) ja oluen pioikaystävälleni (=mies). Juomien sukupuolittuneisuudesta juontuvaan hämmennykseen viittasi tviitissään myös #arkipäivänseksismi -aihetunnisteen alullepanija Elina Tuomi, joka kirjoitti Twitteriin lomahavaintonsa: “Kun tilaan oluen ja mies colan, 90% ajasta olut tuodaan miehelle. Globaali ongelma. #firtsworldproblems #genderissues”.

—> RATKAISU: Jos tarjoilet juomia, kysy, mikä tulee kellekin.

2. RUOKA. Vuosia sitten seurustelin kasvissyöjämiehen kanssa. Itse söin tuolloin lihaa. Ravintolassa tilasimme exän kanssa liha-annoksen ja kasvisannoksen. Arvatkaa, kumman tarjoilija oletti olevan minun annokseni ja kumman exäni annos? Kyllä, kasvisannosta tarjottiin minulle (=nainen). Ruoan sukupuoleen on viitannut myös television elintarvikemainontaa tutkinut Milla Annala, jonka mukaan naisten nälkä lähtee mainoksissa margariinilla ja porkkanoilla, mutta tosimies syö kerralla viittä eri lihaa. En halua rohkaista ketään syömään lihaa (etenkään viittä eri lihaa), mutta väitän, että stereotypioiden kaataminen on jokaisen sukupuolen etu.

—> RATKAISU: Jos tarjoilet ruokia, kysy, mikä tulee kellekin.

 

vegaani.jpg

Lounas Varsovassa. Vältimme hämmennyksen, kun tilasimme molemmat vegaaniannokset ja lasit kuivaa valkoviiniä.

 

3. VIINI. Eräänä kesäiltana istuimme kuuden hengen porukalla Aurajoen rantaravintolassa ja tilasimme pullon viiniä. Naispuoleinen ystäväni, joka on ravintolakokki ja kyseisessä seurueessa viinituntemuksessaan meitä muita valovuosia edellä, valitsi listasta hyvän punaviinin. Tarjoilija otti tilauksen vastaan ja toi hetken päästä viinin maistettavaksi – ja maistatti sitä seurueen ainoalla miehellä! Näin tapahtui myös tänä kesänä New Yorkissa: minä valitsin viinin, mutta se annettiin maistettavaksi poikaystävälleni.

—> RATKAISU: Maistata viini viinin tilaajalla. Tai kysy ainakin, kumpi/kuka toimii maistajana, kuten useissa paikoissa onneksi tehdäänkin.

4. LASKU. Tämä on klassikko! Jos olen poikaystäväni kanssa kahdestaan syömässä ja minä tilaan laskun, tuodaan lasku joko minulle tai poikaystävälleni. Jos poikaystäväni tilaa laskun, ei laskua tuoda koskaan minulle. Sekä Suomessa että ulkomailla tunnutaan olettavan, että maksaja on mies.

—> RATKAISU: Kysy, kumpi maksaa. Voit myös kysyä, maksatteko puoliksi. Jos puolittaminen ei onnistu, voit myös asettaa laskun keskelle pöytää, kuten joissain paikoissa toimitaankin.

Onko teillä vastaavia kokemuksia? Voit myös vinkata ravintolan, jossa nämä asiat on jo otettu huomioon – sillä paikalla on taatusti kohta vähintään yksi asiakas (=meitsi!) lisää!

 

Bluestocking Facebookissa

Kommentit (37)
  1. Tokikaan ärsyttävät oletukset eivät ehkä ole sen luokan ongelma, että kannattaa iltaansa pilata tai saada raivareita. Mutta jos ravintola haluaa käydä hyvästä ravintolasta, jossa myös palvelu on laadukasta, niin silloin musta kuuluu asiaan, että palvelu on henkilökohtaista. Henkilökohtaiseen palveluun taas kuuluu se, että kommunikoidaan asiakkaan kanssa ja kuunnellaan häntä. Eikä oletella sen perusteella, mitä joku muu on joskus tilannut. Eihän sekään kävisi päinsä, että tarjoilija esim. unohtaessaan merkata ylös asiakkaan valitseman lisäkkeen miettisi, että ”No, 99% tilaa tän kanssa lohkoperunat, joten mennään niillä”. Enkä ymmärrä, miten asiakkaiden määrä edes liittyy asiaan. Ei niiden kaikkien tilauksia tarvitse loppuiäkseen mieleen painaa, sen kun keskittyy niihin, joita sillä hetkellä palvelee:)

    Meillä on välillä sekä Suomessa että ulkomailla tullut vastaan oletus siitä, että lasku maksetaan erikseen, joskus niinkin, että tuodaan erikseen, vaikka on tilattu yhteen. Välillä on sitten maksettu samalla kortilla kahteen kertaan, kun toisella ei ole ollut edes lompakko mukana, eikä ravintolan byrokratia salli laskun yhdistämistä pöydässä:P Mutta 99% kerroista asiaa kyllä kysytään, eikä ne muutamat virheet ole koskaan iltaa pilanneet. Vähän ihmeteltiin, kun kuultiin muilta pariskunnilta näistä ”lasku aina yhteen” -oletuksista, että käydäänkö jotenkin vaan tosi hyvissä paikoissa. Sitten välähti, että niin joo, kyse on varmaan siitä, että ollaan molemmat naisia.

  2. Tarjoilijat palvelevat tuhansia asiakkaita ja tästä asiakasmassasta alkaa tulla tiettyjä yleistyksiä esiin kuten se, että useimmiten valkoviinilasi menee naiselle ja olutlasi miehelle, jos pariskunta tekee yhdessä tilauksen. En ymmärrä miten tällaisesta voi pahoittaa mielensä, jos tarjoilija sitten töppää tilauksen kanssa. Toki kohteliasta on kysyä varsinkin tarjoiltaessa, että kuka tilasi mitäkin ja helpointakin niin ei tarvitse laseja/annoksia siirrellä edes takaisin.
    Minä olen itse asiassa ollut positiivisesti yllättynyt, kun kerran lentokoneessa (British Airways) stuertti toi oikean aterian kysymättä ja ihan stereotypian perusteella ja myös uuden juoman pelkästä katseesta. Moni postaukseen kommentoinut olisi loukkaantunut. 🙂
    Laskun kanssa minulla ei ole Suomessa koskaan ollut ongelmia, vaikka syön usein ulkona; toisaalta en loukkaannu, jos lasku laitetaan väärän ihmisen eteen, joten ehkä tätäkin on tapahtunut. Joissakin muissa maissa on toki tarjoilijalle ollut outoa, jos nainen maksaa pariskunnan ruoat.

    1. Kyllä minusta pieni harmistus/närkästys on ihan oikeutettuakin, asiakaspalvelija osaa hoitaa työtään, koska se kysyminen nyt ei ole iso juttu jos ei oikeasti TIEDÄ kenelle mikäkin tulee. Ihan turhaan siis arvuuttelee 😀
      Ei nyt tietenkään suuttua tarvitse, mutta jos huomaa että mennään ihan vain tällä no-koska-mies-ja-nainen niin onhan se vähän hohhoijaa.

      1. No jos nyt vaikka yhden viikon aikana salaatti on mennyt naiselle 99 tapauksesta sadasta ja pihvi miehelle niin erikseen kysyminen voi helposti unohtua, vaikka tietenkin pitäisi kysyä, jos ei ole varma. Itse en jaksaisi moisesta vetää pulttia.
        Töykeä asiakaspalvelu on asia erikseen. Ja se, jos asiakaspalvelija on sitä mieltä, että miehen pitää maksaa molempien tilaukset tms. järjetöntä. Jälkimmäiseen en ole koskaan törmännyt Suomessa.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *