Sukupuoli suoraan kaupan hyllyltä

Olen jonkin seurannut kauppareissuilla kännykkäkameran kanssa, mitä kaikkea meille kaupitellaan sukupuolen nimissä. Sukupuolen alleviivaamisesta on tuotteistajille hyötyä, sillä sukupuolioletuksen avulla tuotteet voidaan brändätä näppärästi – viis siitä, että kategorisointi on keinotekoista, kyllästyttävää ja pönkittää vallistevia valtasuhteita. Pinkkeihin ja sinisiin pakkauksiin jaotellut tuotteet eivät myöskään suoranaisesti kieli tuotteistajan mielikuvituksesta. Siitä huolimatta tuotteiden sukupuolittaminen on aiemminkin sääntö kuin poikkeus. Esimerkiksi:

mn1.jpeg

Koska poika ei voi pissata vaippaan, jossa on sydämen kuvia.

 

mn2.jpegKoska sukupuoli määrää, millaisista asioista olet kiinnostunut.

 

 

mn3.jpeg

Koska miksipäs ei.

 

 

mn4.jpeg

”Erikoislehti naisille” – koska lehden toimituksessa oivallettiin, että myös jotkut naiset juoksevat.

 

mn5.jpeg

Koska tyttö ei voi ajaa pyörällä, joka ei ole pinkki.

 

 

mn7.jpg

Koska Helsingin työväenopistossa luullaan, että äiti ei juo virvokkeita.

 

Seuraa Bluestockingia Facebookissa täältä.

puheenaiheet ajattelin-tanaan raha lasten-tyyli
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.