Sukupuoli suoraan kaupan hyllyltä
Olen jonkin seurannut kauppareissuilla kännykkäkameran kanssa, mitä kaikkea meille kaupitellaan sukupuolen nimissä. Sukupuolen alleviivaamisesta on tuotteistajille hyötyä, sillä sukupuolioletuksen avulla tuotteet voidaan brändätä näppärästi – viis siitä, että kategorisointi on keinotekoista, kyllästyttävää ja pönkittää vallistevia valtasuhteita. Pinkkeihin ja sinisiin pakkauksiin jaotellut tuotteet eivät myöskään suoranaisesti kieli tuotteistajan mielikuvituksesta. Siitä huolimatta tuotteiden sukupuolittaminen on aiemminkin sääntö kuin poikkeus. Esimerkiksi:
Koska poika ei voi pissata vaippaan, jossa on sydämen kuvia.
Koska sukupuoli määrää, millaisista asioista olet kiinnostunut.
Koska miksipäs ei.
”Erikoislehti naisille” – koska lehden toimituksessa oivallettiin, että myös jotkut naiset juoksevat.
Koska tyttö ei voi ajaa pyörällä, joka ei ole pinkki.
Koska Helsingin työväenopistossa luullaan, että äiti ei juo virvokkeita.
Seuraa Bluestockingia Facebookissa täältä.