Sukupuoli suoraan kaupan hyllyltä

Olen jonkin seurannut kauppareissuilla kännykkäkameran kanssa, mitä kaikkea meille kaupitellaan sukupuolen nimissä. Sukupuolen alleviivaamisesta on tuotteistajille hyötyä, sillä sukupuolioletuksen avulla tuotteet voidaan brändätä näppärästi – viis siitä, että kategorisointi on keinotekoista, kyllästyttävää ja pönkittää vallistevia valtasuhteita. Pinkkeihin ja sinisiin pakkauksiin jaotellut tuotteet eivät myöskään suoranaisesti kieli tuotteistajan mielikuvituksesta. Siitä huolimatta tuotteiden sukupuolittaminen on aiemminkin sääntö kuin poikkeus. Esimerkiksi:

mn1.jpeg

Koska poika ei voi pissata vaippaan, jossa on sydämen kuvia.

 

mn2.jpegKoska sukupuoli määrää, millaisista asioista olet kiinnostunut.

 

 

mn3.jpeg

Koska miksipäs ei.

 

 

mn4.jpeg

”Erikoislehti naisille” – koska lehden toimituksessa oivallettiin, että myös jotkut naiset juoksevat.

 

mn5.jpeg

Koska tyttö ei voi ajaa pyörällä, joka ei ole pinkki.

 

 

mn7.jpg

Koska Helsingin työväenopistossa luullaan, että äiti ei juo virvokkeita.

 

Seuraa Bluestockingia Facebookissa täältä.

puheenaiheet ajattelin-tanaan raha lasten-tyyli
Kommentit (27)
  1. Klassikko, nainen autokaupassa eli minä pari kuukautta sitten; (mies)myyjä esitteli minulle autoa ”..tämähän on kans tällainen kiva kynsilakan värinen!” Minä hämmentyneenä: ”Ööh, mä en käytä kynsilakkaa…” Myyjä :”Heh heh, no joo, saahan kynsilakkoja varmasti muinakin väreinä!” Minä vaivaantuneena: ”Juu, on niitäkin aika montaa väriä..”
    Parasta tilanteessa oli kuitenkin oma reaktioni, sillä tunsin syyllisyyttä siitä, että olen niin huono nainen ja epäonnistunut sitä kautta varmasti ihmisenä muutenkin, sillä A) en käytä kynsilakkaa ja B) en ostanut autoa värin perusteella. Luulin, että tällaiset myyjät ja stereotypiat naisista olisivat jo historiaa. Lisäksi hämmästyin omaa syyllistymistäni siitä, kuinka en nyt täyttänytkään jotain kummallista naisen määritelmää. Pääsin kyllä yli kokemuksesta ja kerron nauraen tarinaa juntista myyjästä ja omasta oudosta reaktiosta.

  2. Törmäsin vasta nyt blogiisi ja kirjoitat tärkeistä aiheista! Tämäkin kyseinen juttu ilmentää hyvin syvälle juurtuneita sukupuolistereotypioita, joita näemme arjessamme. Välillä on silti muistettava, että naiset ja miehet ovat kuitenkin fyysisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia. Minä, ärhäkkänä feministinä itseäni pitävä nainen, olen sitä mieltä, että on tärkeää, että naisille on myös omia urheiluun liittyviä julkaisuja. Itse esimerkiksi luen säännöllisesti naisille suunnattua kiipeilyblogisivustoa, jossa esitellään naisille kuratoituja tarvikkeita ja hyviä naisurheilijoita. Tällaisten julkaisujen on mahdollista paremmin ja laajemmin tuoda esiin naisten tarpeet ja myös tiedostavalla tavalla käsitellä sukupuolesta johtuvia eroja. Tottahan se on, että testosteronin ansiosta miehet juoksevat helpommin nopeammin tai kiipeävät pituutensa ja voimakkuutensa avulla vähemmällä treenillä vaikeampia reittejä. Aina miehille sopivat vinkit eivät tästä syystä sovi naisharrastajille. Lisäksi naisille suunnatuissa medioissa voidaan laajemmin tosiaan keskittyä niihin fanitettaviin NAISurheilijoihin, joista voi todella ottaa oppia omaan treeniin ja motivaatioon. Tämä ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, että fanittaisi miehiä tai treenaisi heidän kanssaan yhdessä. Valinnanvaraa on hyvä olla! Medioitahan on moneen junaan, lehtiä satoja erilaisia ja kohderyhmiä samoin. En väitä, etteikö naisille sopivia aiheita kuten juuri tuossa lehdessä esiin nostettuja kuukautisia tai juoksuliivejä voisi käsitellä myös ns. tavallisessa Juoksija-lehdessä, mutta tässä tapauksessa itse todennäköisesti lukisin tarkemmin tuon ”erikoislehden”.

    1. Itse asiassa en tullut ajatelleeksi asiaa tältä kantilta, vaikka juokseminen on myös mulle rakas harrastus. Itse vilkaisin lehtiä ja ajattelin, että jaahas, on juoksijoita, ja sitten on NAISjuoksijoita. Tämä voimaantumisnäkökulma (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) on kuitenkin myös tosi kiinnostava lukutapa. Kiitos kritiikistä ja näkökulmasta!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *