Raskauden ruokavalio ja rajoitteet

On hyvä puhua ruoasta heti oksentamisen jälkeen. Sitten voidaan taas siirtyä muihin aiheisiin.

vkot 3-6 NAM RUOKAA. Ribsejä, pitsaa, perunamuussia, wingsejä. Mielettömiä määriä!

vkot 6-8 Pystyin syömään aina yhtä, tiettyä ruokaa per päivä. Sen tullessa illalla ylös, ei puhettakaan että seuraavana päivänä olisi voinut enää syödä kyseistä ruokaa. Näitä oli muunmuassa sushi, makaronilaatikko, jauhelihakeitto. Miehellä oli näinä viikkoina jääkaappi täynnä syötävää kun mä jo paahdoin tekemään seuraavaa ateriaa!

vkot 8-10 Omenamehua, hedelmiä, sipsiä ja mehujäätä. Pelkästään. Hajut oli ihan kamalia, meillä oli päällä ainakin sipulikielto, valkosipulikielto, jauhelihakielto tai vaihtoehtoisesti linnoittauduin makuuhuoneeseen loppupäiväksi karkuun. Myös deodorantit ja suihkusaippuat haisi ihan kamalalta. Ja meidän hella… se haisi niin pahalta. Semmoinen käry! Viikolla 10 tajusin, että entinen kasvispainotteisesti ja kevyesti ruokaileva Reetta ei ole syönyt yhtään kasvista neljään viikkoon. Viimeinen porkkana meni raskausviikolla 5+.

vkot 10-12 Mun makeahammasta ”vähän” kolotti. Tuloksena meni about 6 levyä Fazeria, juustokakkua aika paljon, salmiakkipussi, karkkipussi, kolme pannaria, hedelmiä ja jäätelöpaketteja runsain mitoin. Tälle vaiheelle tuli onneksi myös yhtäkkinen stoppi, olin oikeasti aika kädetön tämän himon kanssa. Muuta ruokaa ei tehnyt mieli (lue: muuta ruokaa ajatellessa oksetti). Ajattelin että en enää ikinä tule syömään normaalisti, niin vallitseva se tunne himosta ja yökötyksestä on.

Viikosta 12 lähtien ollaan menty aika kesyllä linjalla, pikkuhiljaa laajennan ruokavaliota ja nyt jo pystyy miettimään järkevästi ruokailua. Tosin nälkä olisi 24/7 ja suurin himo tällä hetkellä holiton olut. Vettä menee nimittäin litroja (join jo ennen raskautta päivässä yli 2l vettä ja nyt se on tuplannut varmasti) ja tekisi mieli juoda muutakin nestettä ja sokeria en halua kitata. Tänään mennään kaljakaupoille! Muutoin tämän hetkiset ruokahimotukset ovat terveellisiä ja aika Suomiruoka-painotteisia. Haaveilen ruisleivästä, mehukeitosta, karjalanpiirakasta ja Polarjuustosta. Ja rahkasta. Enkä siis haaveile siitä että alkaisin niitä itse täällä leipomaan tai keittelemään, vaan että voisin kävellä Alepaan ja ostaa!

raskausruoka.jpg

Ennen raskautumista olin tehnyt listoja terveellisistä lemppareista joita voisin syödä sitten raskausaikana. Really??? Se lista on tällä hetkellä hyvä kuvaus mitkä ruoat mua eniten oksettaa 😀 Että hyvin käytetty se aika ja paneutuminen. Olen niin kade heille, ketkä pystyvät koko raskausajan syömään suht normaalisti! Onnittelut! 

Kahvin juomisen lopetin plussatestiin ja aloittelin uudelleen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, sillä luin pari tutkimusta kofeiinin vaikutuksesta keskenmenoihin ja säikähdin. Muuten olen ollut rento ruokavalion ja rajoitteiden noudattamisen suhteen. Ainoat mitä olen vältellyt on alkoholi, pastöroimattomat tuotteet (mehut, maitotuotteet jne) sekä raaka kala, liha ja kananmuna. Sekä leikkeleet ja nakit (molempia saa kuumennettuna syödä). Noudatan täysin oman lääkärini suosituksia, jotka ovat siis ihan Yhdysvaltojen ohjeistuksen mukaiset. Joitain Suomessa kiellettyjä ruoka-aineita täällä suositellaan raskausajan pahoinvointiin, mm. inkivääri sekä jotkut yrttijuomat. Ja hei, maassa maan tavalla, mä olen sairaalassa syönyt inkiväärikarkkeja ja juonut inkiväärijuomaa. Suomessa tuskin taas välttelisin palvikinkkua, mutta täällä katson parhaaksi mennä siinä asiassa terveydenhuollon suositusten mukaan. Olen syönyt vuohenjuustoa ja muita pehmeitä juustoja (paitsi homejuustoa hyiiii) sekä syönyt ulkona huoletta ja hyvillä mielin, salaatteja sun muuta.

Suomen lista raskauden aikana vältettävistä ruoka-aineista on hirveän pitkä ja moniin listalta löytyviin syyksi löytyy ”ei tutkittu”. En ala sitä arvostelemaan tai spekuloimaan, mutta sen listan mukaan aika riskipelillä mennään esimerkiksi Aasiassa tai Intiassa lapsen kehityksen ja henkiinjäämisen kanssa. Googlatkaapa suomeksi lähes mikä tahansa ruoka-aine ja raskaus. 😀 Tämä oli mun suurta hupia jossain vaiheessa, ”tuorejuusto ja raskaus” tai ”purkkitonnikala ja raskaus”. Aina on heitä, ketkä ”varulta jättäisin syömättä, pitää kysyä neuvolasta. Ehkä kuumennettuna voi?”. Tirskis.

Ainiin ja paino on pysynyt tasan samassa alkuraskauden. Huolimatta näistä eri vaiheista, lääkärissä raskausviikon 13 painoksi tuli grammalleen sama kuin raskauden aloituspaino.

suhteet oma-elama ruoka-ja-juoma raskaus-ja-synnytys
Kommentit (1)
  1. Our method of approach is very simple. When you provide us with your needs, we study your needs carefully before sending a detailed quote. If you agree with our price, we will move forward quickly. Our professionals reach your place fully equipped to get the job done exactly according to schedule. We guarantee completed time with a clear focus on quality. When we perform the tasks and meet your expectations, you can make the payment.
    https://www.nordjouren.se/

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *