Oppitunti 4: Métro

Toisille tästä voi olla hyötyä, toinen kokee seuraavan liian ”underground for dummies”-tyyliseksi. Kaikkea ei mielestäni kuitenkaan tarvitse opetella kantapään kautta, joten on se nyt vaan helpompaa jos edes yhden kerran joku selittää A:sta alkaen Pariisin metron.

  • 14 metrolinjaa on merkitty numeroin ja värikoodein. Värit auttavat muistamisessa.
  • Suunta valitaan päätepysäkin mukaan, eli metrolla mentäessä sinun on tiedettävä mikä on siihen suuntaan mentäessä päätepysäkki, jotta osaat seurata opasteita oikealle laiturille.
  • Asemalla seurataan tiukasti opasteita. Jotta löydät laiturille, jotta osaat vaihtaan toiseen linjaan, ja jotta pääset (oikeasta) ovesta ulos, sinun on seurattava tarkasti opasteita koko matka.
  • Junan kulkua voi seurata ovien päällä olevista linjakartoista (täysin manuaalinen, joudut itse asemalle pysähdyttäessä katsomaan aseman nimen ja sitten linjakartasta oven päältä kuinka kaukana vielä ollaan)
  • Joillain asemilla on useita eri uloskäyntejä. Valitse sopivin sen mukaan tietysti minne olet menossa. Uloskäyntien sijainnit kartalla näet vain asemalla olevasta kartasta ”Plan du quartier”, ja aina tätäkään ei löydy. Silloin vain jostain ulos. Uloskäynti on ranskaksi ”Sortie”.
  • Liput ovat voimassa metroissa, RER-junissa, busseissa, ratikoissa ja Noctilien-yöbusseissa.
  • Liput ostetaan automaateista asemilta, myös englanninkielen saa valittua. Valitse automaatti, josta saa ostettua lippuja (ei vain Rechargement Navigo) ja johon käy mielellään sekä kolikot että setelit. Visa Electronilla ei voi maksaa lippuautomaatissa.
  • Hyviä lippuvaihtoehtoja ovat 10 kertalippua kerralla (alennettu hinta), Mobilis (päivälippu, rajaton määrä matkoja) tai Paris Visite (esim. 3pvä tai 5pvä, rajaton määrä matkoja sekä joissain nähtävyyksissä alennusta)
  • Lippu työnnetään portissa olevasta aukosta sisään ja otetaan se takaisin noin 30 sentin päästä syöttöaukosta. Sen jälkeen mennään milloin minkäkin näköisestä portista sisään. Lippu on säiltyettävä koko matkan ajan, sillä tarkastajat etenkin asemilla joskus haluavat nähdä lippusi.
  • RER-junasta poistuessasi sinun täytyy syöttää sama lippu uudelleen päästäksesi ulos asemalta. Lipun voi syöttää kumpaakin suuntaan vain kerran, älä siis päästä esim. kaveriasi pois lipullasi, silloin olet itse jumissa.
  • Pariisin alue on jaettu alueisiin, zoneihin. Jos olet vain ympyränmuotoisella Pariisin kaupungin alueella, olet vain zonella 1. CDG:n lentokenttä on zonella 5 ja Orlyn zonella 3. Jos menet esim. Disneylandiin tai Versailles’hin, tarkista millä zonella ne ovat, jotta saat oikeanlaisen lipun.
  • Varo taskuvarkaita eli varmista että sinulla on kaikki niin, ettei niitä noin vain oteta mukaan. Taskuista on helppo varastaa, samoin kuin kädessä oleva älypuhelin voidan napata ja hypätä vaunusta ulos. Eli huolellisuutta. Jos sinulla on paljon käteistä, käytä housujen alla olevaa rahavyötä.
  • Vaarallisimmat paikat metron taskuvarkauksille ovat ainakin Chatelet ja Les Halles, keltainen linja 1, kaikki RER-asemat erityisesti Gare du Nord. Niitä ei kuitenkaan tarvitse välttää, pitää vain olla tarkkana ja huolellinen tavaroineen.
  • Erityisesti lentokentälle mentäessä ja tultaessa on oltava varovainen, sillä silloin sinuun on niin helppo iskeä kun olet kömpelö tavaroinesi… Laukun kantamisavusta portaissa ei kuitenkaan tarvitse kieltäytyä 😉
  • Päästä metrosta ulostulevat ihmiset rauhassa pois ennen kuin itse hyökit sisään. Kaikki turistit eivät tätäkään aina muista, vaikka onkin niin itsestäänselvyys.
  • Jos metro on vähääkään ahdas/täynnä, älä istu taittoistuimilla. Taittoistuimilla saa istua, kun junassa on väljää, mutta niiltä pitää nousta seisomaan kun vaunu alkaa täyttyä seisovista matkustajista.
  • Älä nojaa tankoon, josta seisovat matkustajat pitävät kiinni, sillä silloin siitä ei voi kukaan muu lisäksesi ottaa kiinni.
  • Älä jää töröttämään ihmeissäsi metron ovien eteen laiturilla poistuttuasi, sillä takanasi yleensä tuee vielä moni muu jonka reitin sopivasti siinä tukkii ihmettelemällä mihin suuntaan pitäisi lähteä. Tutki laiturin opasteita lähempänä seinänviertä (siis ruuhka-aikaan).
  • Metro on toiminnassa 5.30-0.30. Yöaikaan Noctilien-yöbussit palvelevat. Myös päivällä kulkee busseja, mutta päivisin ja öisin busseilla on eri reitit ja numerot.
  • Metrokarttoja saa asemien infotiskeiltä. Heillä on kolme vaihtoehtoa: kaksi isoa versiota, toinen katujen kanssa (avec des rues) tai toinen ilman (lecture confort). Kolmas on taskuversio lecture confortista. Kartassa, jossa kadut ovat mukana, myös päänähtävyydet on merkitty selvästi. Liikkeessä ollessa pieni taskuversio on kätevin. Kartat ovat ilmaisia.
kulttuuri matkat
Kommentit (8)
  1. Hei! Periaatteessa en enää kirjoita, sillä palasin Suomeen viime vuoden lopussa. Kiva kuitenkin että tykkäsit 🙂

    Olin opiskellut ranskaa 8. luokalta asti ja lukiossa 8 kurssia + YO-kirjoitukset arvosanalla M. Lisäksi kävin ennen kirjoituksia Ranskan rivieralla 3 viikon kielikurssin. Yliopistossa en opiskellut lainkaan, tein ainoastaan kielikokeen.

    Opiskelin Business Development Engineering (=vastaa tuotantotaloutta) ja siinä oli painotettu Decision Engineering/ Information and Knowledge Management eli hyvin pitkälti Tampereen teknillisessä yliopistossa opetettavaa tietojohtamista. Opiskelin siis EPF École d’Ingénieurs grande écolessa Sceaux’ssa, 15min RERB:llä Denfert-Rochereau’n asemalta, Suomessa TTY:llä. Suosittelisin kuitenkin ehkä jotain suurempaa koulua…

    Olisi mulla enemmänkin toki materiaalia kirjoittaa tähän blogiin, mutta sinällään asia ei enää ole ajankohtaista asuessani kuitenkin Tampereella. Jos tulee jotain spesifiä kysyttävää niin saa kysyä jatkossakin 🙂

    Uusi blogini Lilyssä: http://www.lily.fi/palsta/c-moi

  2. Hei, en tiiä kirjotatko enää tänne blogiin, mutta toivottavasti sillä rakastuin tähän blogiin!:) mun unelma olis kanssa muuttaa Pariisiin ja kun luin sun blogia tuli jotenki sellanen olo et se ei jää vaan unelmaksi. Haluiaisin vielä kysyä että kuinka paljon olit opiskellut ranskaa ennen kun muutit ja mitä opiskelit siellä?

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *