Näitä olen kokeillut uniongelmiin ja oliko niistä apua?

Hei vaan täältä väsymyksen mekasta! Toissa viikon huonot uutiset ei liioin parantaneet tätä vallitsevaa uniongelmaa ja viime päivät onkin painittu taas lamauttavan väsymyksen parissa, valvottu öisin tuntikausia ja yritetty keksiä uusia apukeinoja. Mietin tänään lenkillä, mitä voisin vielä tehdä jotta saisin vihdoin nukuttua kokonaisen yön heräämättä ja listasin mielessäni niitä asioita joita olen jo tähän mennessä kokeillut.

Tässä tulee siis omakohtaiset kokemukset erilaisista keinoista joita on suositeltu eri tahoilta kokeilemaan!

Melatoniini. Apteekin ja luontaistuotekaupan melatoniini on testattu, mutta siitä en ole koskaan kokenut saaneeni mitään apua. Monet on kehuneet melatoniinia, mutta jostain syystä se ei sitten omalla kohdalla toiminut.

Kamomillatee. Tällä on ollut selkeästi rauhoittava vaikutus iltaisin, mutta koska teen juominen herättää aina yöllä vessaan, ei teetä voi litkiä ongelman ratkaisemiseksi.

Novanight. Apteekista saatava kolmivaikutteinen ravintolisä, joka lupaa lyhentää nukahtamisaikaa, vähentää yöheräämisiä ja rauhoittaa. Kokeilin tätä yhden paketin verran ja jossain määrin tästä olikin apua. Iltaisin olin väsynyt ja uni tuli helposti, samaan tapaan kuin kamomillateen vaikutuksestakin. Mutta yöllisiä heräämisiä tämäkään ei poistanut, joten en kokenut järkeväksi hassata uuteen pakettiin enää rahaa.

Akupunktio. Akupunktiosta olin kuullut monilta positiivisia kokemuksia ja erityisesti unettomuusongelmiin liittyen. Kävin suositellulla akupunktiohoitajalla ja odotukset oli korkeat. Ehkä vähän liian korkeat, sillä en kokenut nukkuvani yhtään paremmin hoidon jälkeen. Tämä on varmasti tosi yksilöllistä ja ihanaa, että siitä on ollut niin monille apua!

Liikunta ja ulkoilu. Viimeksi eilen lähdin illalla hiihtämään, sillä ajattelin liikunnan ja raittiin ulkoilman parantavan unta. Ja tottahan se on, että iltaisin alkaa silmä painamaan kun on käynyt ulkoilemassa tai tehnyt hikitreenin. Tämäkään, piru vie, ei kuitenkaan poista sitä oleellisinta ongelmaa, eli aamuyön heräämistä ja valvomista aamuun saakka..

Piikkimatto. Piikkimatolla makoilu iltaisin rentouttaa ja rauhoittaa. Se laukaisee jossain määrin lihasjännitystä ja laittaa veren kiertämään. Mutta sekään ei paranna itse unta, vaikka auttaakin rentoutumaan ennen unille menoa.

Unilääkkeitä en ole kokeillut. Siksi koska imetin vielä hetki sitten ja jotenkin, jostain syystä ne vähän pelottaa. Jääkö niihin koukkuun? Onko uni kunnollista vai ainoastaan lääkkeen avulla luotua? Osaako sitten enää koskaan nukkua ilman niitä? Mä niin haluaisin löytää tähän luontaisen ratkaisun, mutta tuntuu että keinot alkaa loppua kesken. Eli jos jollain on takataskussa the vinkki, jonka avulla voi päästä eroon aamuyön heräämisistä niin pliis, kerro!

Kommentit (3)
  1. Sun keinot on kokeiltu ja tuloksetta.
    Uni tulee mut loppuu aamuyöllä aivan liian aikaisin..lähti vähän vikkelästi tuo ensimmäinen kommentti😂

    1. Tavallaan ihana, mutta kuitenkin ikävä kuulla että joku muukin valvoo mun kanssa 😀 Toivottavasti me molemmat vielä jonain yönä nukutaan ne täydelliset kokonaiset unet<3

  2. Voi kunpa oiskin, mut lupaan et valvon sun kanssas 😁 koska täällä myös

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *