Kuinka pysyä kesäkunnossa ympäri vuoden?

1FE33B9B-4E08-4AA0-8783-BCD394C5AD2A.jpeg

33DFD67E-766B-41B7-9D92-710FB2FBCFA3.jpeg

Ystäväni esitti mielenkiintoisen kysymyksen. Kuinka pysyä kesäkunnossa ympäri vuoden, onko minulla mitään kongreettisia vinkkejä? En missään nimessä ole terveysalan ammattilainen, en sinne päinkään mutta listasin tähän omat ruokailu-ja terveystottumukseni.

– Pienet annoskoot. En pidä siitä tunteesta, kun on syönyt liikaa ja nappeja pitää avata housuista. Sellainen 80 prosentin täys olo sopii minulle.

– Minusta on ihanaa syödä yhdessä. Kasata lautaselle kaunis annos ja syödä hitaasti toisen/toisten kanssa.  

– Yritän pitää vatsani kunnossa ja olen huomannut mitkä ruoka-aineet eivät sovi minulle. Niitä ovat esimerkiksi maito ja vaalea leipä. Syön paljon appelsiineja, koska se on ensinnäkin hyvää ja sisältää paljon hyödyllisiä kuituja suolistolle. Jos muistan, ostan kauppareissulta Kombutsaa, joka sisältää hyviä maitohappobakteereja.

– Sokeriset leivokset olen vaihtanut raakakakkuihin ja kaikenlaisiin palleroihin. Herkkuja pyrin syömään erikoishetkinä.

– Peruna on todella ravintoköyhä, korvaan sen usein jollakin muulla, kuten vaikka riisillä.

– Isosiskoni on tässä mestari, mutta yritän itsekin hyödyntää aikaani urheillen. Esimerkiksi lasten harrastusten aikana lähden lenkille tai teen milloin mitäkin harjotteita. En voisi kuvitella seisovani paikallani jalkapallokentän laidalla. En omista vaakaa, peili ja vaatteet kertovat enemmän.

– Ajattelen syömästäni ruoasta sisälläni visuaalisesti. En halua kehooni suurta possupihviä, ajatus vaikkapa värikkäästä ruoasta mahani pohjalla on mielekkäämpi ajatus. Olen mitä syön.

– Yritän irrottautua ulkona syömisestä lounastunnilla. Teen toimistotyötä, eli kulutan päivän aikana todella vähän. En tarvitse mitään suurta ravintola-annosta vaan ihan perus kotiruokaa, jonka olen ottanut aamulla evääksi töihin. 

Mitä konkreettisia vinkkejä teillä on?

 

Kommentit (17)
  1. Millä mittareilla peruna on paljonkin huonompi ja ravinneköyhempi vaihtoehto kuin esimerkiksi mainitsemasi riisi? 🙂

    1. Itseasiassa poimin tämän oletuksen yhdellä luennolla – jossa lueteltiin perunan ravinto-ominaisuuksia. En varsinaisesti syö arkisin perunaan enkä myöskään riisiä, mutta olen siinä uskossa, että (täysjyvä)riisi on parempi vaihtoehto.

      1. Surullista että ihan luennolla annetaan noin väärää tietoa.. Saako kysyä mikä luento oli kyseessä?

      2. Saathan sinä olla siinä (väärässä?) uskossa ihan vapaasti tietysti, mutta nyt kun lukijasi ovat sinua oikaisseet, sinulla olisi hyvä mahdollisuus henkiseen kasvuun vaikkapa käyttämällä Fineliä. Vai meinaatko vielä jatkaa uskossa olemista?

        Minä vertailin täysjyväriisiä ja perunaa (vanha, kuorittu) Finelissä eikä ne minusta kovin paljon eroa toisistaan kivennäisaineiden ja vitamiinien osalta. Tosin en tiedä esim. onko 11mg kalsiumia paljon ja onko 5,6mg vähän. Potussa on vähemmän energiaa, joten minä valitsisin sen, kun minun ymmärryksellä nuo vitamiini- ja kivennäisainepitoisuudet ei merkittävästi eroa toisistaan.

  2. Samoilla ajatuksilla täälläkin paitsi perunan suhteen. Syön yleisesti ottaen terveellisesti ja olenkin joskus saanut hassuja ilmeitä ja uteluita siitä, että lautaseltani ei koskaan löydy täysjyväpastaa eikä täysjyvä- tai tummaa riisiä vaan valkoista riisiä ja gluteenitonta pastaa kuten riisispaghettia tai maissipastaa (tai perunaa). Siihen on niinkin yksinkertainen syy kuin se, että vatsani voi miljoonasti paremmin noilla eväillä. Tämä myös mahdollistaa sen, että voin syödä paljon monipuolisemmin esimerkiksi aiemmin ongelmallisia kasviksia, juureksia, salaatteja, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä, kun vatsani on sopuisalla tuulella. Eli itselleni olen havainnut valkoisen riisin, gluteenittoman pastan ja perunan niiksi terveellisiksi vaihtoehdoiksi täysjyvän sijaan. Toisinaan käytän myös quinoaa. Kaurapuuro ja 100% kauraleipä tukevat kuidunsaantia nekin. PS. Herkuttelu kuuluu itselläni jokaiseen päivään, mutta kohtuudella. Mieluummin tässä tapauksessa vajarit kuin överit 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *