Miten selätätte stressin?

76F5B513-63E1-4E6D-97E3-B2F99280AE35.jpeg

Juuri tänään peilistä tuijotti nainen, jolla oli tummat silmänaluset. Iho harmaa ja silmät melkein ummessa. Viime yö meni tavalliseen tapaan klo 04 herätessä, sillä uni ei tullut.

Viime viikot ovat olleet työntäyteisiä ja kaikenlaista on tullut pienen ajan sisällä ihan liikaa. Yksinoleminen on tiukanpaikan tullen vähän harmillista, jos monesta asiasta pitää selvitä yksin. Viimeisinpänä takaiskuna on oma autoni, joka temppuilee tuon tuosta, en tiedä autoista mitään. 

Tässäpä hyvin realistinen kuvaus viime viikoista ja muistutus, ettei kukaan vahingossakaan luule, että täällä vain unelmoidaan päivästä toiseen. Kaiken ihanan takana on paljon kaikkea muuta, sehän on selvää. Onneksi perus optimistisena tiedän asioiden AINA järjestyvän.

CB1162BF-1C83-4BA5-BE65-A98F8B79DBF1.jpeg

Siinä missä olen aiemmin suunnitellut tulevaa viikonloppua jo heti alkuviikosta, on nykyään tilanne toinen. Tutkimusten valossa lauantai on kehoa kaikkein kuormittavin päivä, sillä yleisesti ottaen juuri tälle päivälle kaavaillaan paljon ohjelmaa, vaikka keho olisi vain levon tarpeessa. Senpä takia riippuen työviikosta, päätän vasta loppuviikosta onko viisasta lähteä hulluttelemaan vai olisiko järkevintä viettää aikaa kotikaupungissa rauhallisin menoin. Mitäpä jos vapaapäivän ainut suunnitelma olisikin nukkua päiväunet? Palautumista ei kuitenkaan kannata jättää viikonloppuun vaan se on syytä tehdä jokainen päivä. Itse puen heti töiden jälkeen lenkkivaatteet päälle, mutta otan kuitenkin pienen rauhoittumisen sohvalla. Tämän jälkeen kynnys nousta lenkille on ainakin hitusen matalampi, kun sporttikamat ovat jo päällä.

FC6636C0-7F15-4D17-BCAD-9D63E4FB501F.jpeg

Meinaan huomaamatta tehdä edelleenkin niin sanottuja vääriä valintoja. Tässä elämänkiireessä aikani ei yksinkertaisesti riitä enää jokaiseen luottamustehtävään, kerhoon, harrastukseen tai tilaisuuteen. Minun pitää monta kertaa päivässä kysyä itseltäni, että mikä olisi nyt kaikkein järkevintä taikka tärkeintä; tee se! Kerroin aiemmin, että valitsen lenkkipolun sen sijaan, että jäisin katsomaan poikani treenejä. Sain tästä valinnastani jonkin verran kommenttia, mutta olen edelleen sitä mieltä, että tämä ehkä itsekäskin valintani on yksi tärkeimmistä seikoista palautimiseni kannalta.

ACEF8695-F90E-42DB-8325-97C8681707CB.jpeg

Pitäkää itsestänne huolta, olkaa sopivasti itsekkäitä ja ottakaa iisisti. 

Kommentit (10)
  1. En tiedä selätänkö stressiä vaan hallitsen sitä tekemällä jotain kivaa. En anna stressin vallata vaan pyrin ratkaisemaan stressiä aiheuttavat asiat, jolloin stressi helpottaa.

    Mutta siitä autosta… Muistelen, että sinulla oli sellainen suloinen (ihana) pieni Fiat? Sellainen retrohenkinen? Muistanko ihan väärin? Vaihda se auto äkkiä pois. Koska… No, Fiat. Eivät ne kestä. Ei sähköt, ei muu. Kun kilometrejä ja ikää alkaa tulla, on auto tarkoitettu vain niille ihanille autoretkille Toscanassa. Ei Suomen sumuun ja loskaan. Mistä tiedän? Monen vuoden kokemuksesta. 😀

    1. Joo, Fiat500c. Oonkin aina ollut sitä mieltä että meidän pitäisi asua autoni kanssa Toscanassa. <3

  2. Samaistun tähän niin täysin! Nykyinen työni on useimmiten tosi kuormittavaa ja sen lisäksi olen huono sanomaan ei, eli kaikenlaista kuvaus- ja kirjoituskeikkaa tai muuta hommaa vaan tulee jostakin koko ajan. Tämän takia olen alkanut tehdä tosi paljon töitä palautumisen eteen (ja opetellut sanomaan ei). Muutamia juttuja olen huomannut palautumisesta! Uni ei aina ole riittävää henkistä palautumista, vaikka fyysisesti se auttaisikin. Sen sijaan taidemuseot palauttavat super hyvin, samoin metsissä samoilu, jooga tai uinti. Liikunta ja luominen (maalaaminen, kirjoittaminen ym.) palauttavat myös, kunhan niistä ei ota liikaa paineita.

    Olen myös kokenut meditoinnin ja mindfulness-harjoitukset todella tehokkaiksi, vaikka kiireisimpinä päivinä niitä ei millään haluaisi tehdä. Parina viime viikkona taas olen huomannut, kuinka paljon ruutuaika ihan oikeasti vaikuttaa nukahtamiseen. Jos selailen puhelinta, muokkaan kuvia tai teen muuta koneella illalla, ei uni meinaa tulla, vaan asiat jäävät pyörimään mielessä. Sen sijaan yritän nykyään rauhoittua iltaisin esim. rentouttavilla ihonhoitorutiineilla (joku kiva sheet mask!), kirjoittamalla tai lukemalla.

    Sori pitkästä kommentista, tässä siis joitakin itse hyviksi havaitsemiani juttuja, toivottavasti saat niistä inspiraatiota. Tsemppiä sinne, ota aikaa itsellesi ja niille asioille, jotka tiedät palauttaviksi. <3

    1. Totta joka sana! Ja metsä – se on mun lempipalautuspaikka. Ne tuoksut ja hiljaisuus, love it! Kiitos kun laitoit viestiä ja terkkuja! 😉

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *