Voin hyvin

Henna_coco_dreams.jpg

Joulun jälkeen laitoin ruokailutottumukset uuteen uskoon ja aloin liikkumaan säännöllisesti. Toki olen aina elänyt suhteellisen terveellisesti, mutta yhtäkkiä oloni tuntui huonolta, turvonneelta, ikääntyneeltä, enkä oikein viihtynyt nahoissani. Olin äärimäisen väsynyt ja nuutunut. 

Korostaisin, että se mikä toimii minulla, ei välttämättä toimi juuri sinulla. Elämäntyyli on kaiketi se määräävä tekijä! Olen jo ajat sitten tippunut kärryiltä kaikenmaailman viherjauheista sun muista trendeistä, menen hyvinvointiasioissa lähinnä fiiliksen mukaan.

Laitoin merkille ne tietyt ruoka-ajat ja ruoat, joiden jälkeen tunsin oloni väsähtäneeksi – niihin halusin tarttua. Aamupalani vaihtui kaikenlaiseen tuoreeseen…täytän vatsani mieluiten hedelmillä ja pähkinöillä. Kahvikerman vaihdoin soijamaitoon. Muutaman kerran viikossa haen kahvini leipomosta, ne aamut ovat sellaisia erityisaamuja, jolloin tarvitsen vähän luksusta. Turun kahviloista tosin harvemmin saa cappuccinoa tai lattea soijamaitoon, mutta jos saa niin sellaisen otan. Huomaan, että vatsani ei ole tämän maitovaihdoksen jälkeen enää niin turvonnut. Niin ja tiedättekö, ennen vanhaan en ehkä syönyt aamupalaa ollenkaan, jestas!

image.jpg

Päivät kuluvat toimistotöissä, eli istun koneen ääressä paljon. Teen välillä töitä seisten ja yritän mahdollisimman paljon verrytellä. Hissi vaihtui portaisiin. Empiirinen tutkimukseni osoitti, että pysyn virkeämpänä, kun lounaani koostuu keitoista tai smoothiesta – epäilyistäni huolimatta pärjään oikein mainiosti päivän viherpirtelön voimalla.

Uuteen arkeeni sopii parhaiten yksi lämmin ruoka. Päiväkodin jälkeen yritän aina tehdä ruoan lapsille itse alusta loppuun saakka. Teen ruoan kanssa aina salaatin, johon kuuluu runsaasti yrttejä. Salaatinkastikkeena käytän oliiviöljyä, snadisti suolaa ja pippuria. Suolan käyttöä olen todenteolla vähentänyt…. siihen kyllä tottuu.

Syön mahdollisimman kaunista ruokaa. Minusta on ihana ajatus, että mahastani löytyy hyvää, puhdasta ja terveellistä ruokaa – ajattelen kovin visuaalisesti siitä.

Iltarytmin laitoin uusiksi… en katso juurikaan telkkaria, vaan blogihommien jälkeen menen mielummin ajoissa sänkyyn lukemaan kirjaa.

Käyn nykyään joka ilta juoksemassa, tai reippaalla kävelyllä, sillä toimiston sisäilma väsyttää, liikunta auttaa! Maanantaina käyn joogassa, tiistai, keskiviikko, torstai  ja perjantai juoksen. Sunnuntaisin käyn salsatunnilla. Lihaskuntoa harjoittelen kotona (liian harvoin). Voisin toki tehdä kaikenlaista muutakin, mutta aika ei tahdo muuhun riittää. Salikortin lopetin jo ajat päivät sitten.

Mikä parasta? Tämän ”kuntokuurini” jälkeen tuntuu, että olen saanut itsevarmuutta rutkasti lisää. Teen töitä hyvinvointini eteen ja se palkitsee! ”Huit hapeli” luonteeni tarvitsee ehdottomasti suhteellisen tiukat rajat ja tietyn rytmin. 

Tälläinen kokonaisuus pitää itseni juuri nyt yhdessä koossa.

Miten teillä menee?

Kommentit (12)
  1. Ihan uteliaana vaan tiedustelen mistä saat päivittäisen proteiinisi, tuleeko sun syötyä lihaa tai keräätkö ne kasvikunnan tuotteista. Tai seurailetko ylipäätään ravintojakaumia vai syötkö mitä mieli/kroppa haluaa? 🙂

    1. Syön kanaa, kalaa, papuja, linssejä, sieminiä ja niin edelleen… mutta ennen kaikkea syön mitä mieli/kroppa haluaa…. pyrin kunnioittamaan vartaloa hyvän ja terveellisen ruoan kera – se on minun numero 1 juttu syömisessä. 🙂 

  2. Hei,

    missä käyt salsatunneilla? Olisin itsekin kiinnostunut, mutta en oikein tiedä mihin kannattaisi suunnata.

    1. Salsa de Cuba! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *