Inhottava someilmiö: ostetut seuraajat

Olen halunnut tarttua tähän aiheeseen jo tovin, mutta nyt vihdoin löysin aikaa istahtaa tämän asian äärelle ja kirjoittaa siitä. Kyseessä on siis ostetut someseuraajat, erityisesti Instagramissa. Aiheesta ovat jo aiemmin kirjoittaneet ainakin On My Way – Jutta ja It ain’t hard to tell -blogin Iines Aaltonen. Aihe on noussut sittemmin vielä enemmän esiin, kun Pinkit Korkokengät -blogin Maiju nosti asian esiin somessa ja aloitti eräänlaisen ”kampanjan” aiheen tiimoilta. Sittemmin asiasta ovat bloganneet ainakin Karkkipäivän Sanni ja Ostolakossa-blogin Virve.

Mistä ilmiössä sitten on kyse? Käytännössä siitä, että Instagramin käyttäjä ostaa itselleen rahalla valeseuraajia, jotta hänen seuraajamääränsä ”näyttäisi paremmalta” ja siis isommalta. Miksi? Yleensä siksi, että hän haluaa saada somen kautta erilaisia yhteistöitä joko tavaran tai rahan muodossa, ja mitä suurempi seuraajamäärä, sitä paremmat yhteistyöt. Tai ainakin ennen oli näin, mutta nyt vaikuttaisi siltä, että ilmiöön ollaan heräämässä ja asiaan tulee toivottavasti muutosta, koska valeseuraajayhteistöistä nyt ei todellakaan kannata maksaa.

48319987_324880271451971_4940874048822312960_n.jpg

Miten seuraajia ja tykkäyksiä sitten ostetaan?

Yle on kirjoittanut aiheesta hyvän jutun. Jutun mukaan netistä löytyy lukuisia sivustoja, joilta seuraajia voi ostaa rahaa vastaan. Toimittaja kokeili hommaa, ja noin kymmenen minuuttia maksun jälkeen seuraajamäärät lähtivät nousuun. Viidelläkymmenellä eurolla hän sai ostettua itselleen noin 10 000 seuraajaa. Julkaistessaan uuden kuvan, se sai kuitenkin vain noin kymmenen tykkäystä – eli uudet seuraavat eivät tykkäilleet mistään. Ylen jutussa kerrotaan myös ahdistavaa faktaa siitä, mistä nämä seuraajat ilmestyivät – todennäköisesti köyhästä Bangladeshista, josta on kehittynyt keskus, jossa klillaillaan rahasta. Kyse on tykkäystehtaista, englanniksi käytetään termiä ”click farm”. Klikkipajoissa työntekijöiden tehtävä on luoda profiileja somepalveluihin, kuten Facebookiin ja Instagramiin, sekä käydä klikkaamassa tykkäyksiä tai seuraamassa henkilöitä näillä alustoilla. Työntekijöiden olot klikkitehtaissa ovat yhtä kurjia kuin monissa Aasian hikipajoissa: työpäivät venyvät hyvin pitkiksi ja palkka voi olla usein vain euro päivässä (!!). Jutussa haastateltu Aalto-yliopiston markkinoinnin professori pitää klikkauksen ostamista yksiselitteisesti laittomana ja kiellettynä toimintana.

Itsepetos ja petos yhteistyökumppaneita kohtaan

Omasta mielestäni kyseessä on sekä itsepetos että petos mahdollisia yhteistyökumppaneita kohtaan, enkä siksi voi ymmärtää niitä ihmisiä, jokta pystyvät tuollaiseen vilpillisyyteen. Ensinnäkin siinä valehtelee itsellensä olevansa ”suositumpi” somessa kuin todellisuudessa onkaan. Itseäni kalvaisi joka päivä petoksen tunne, kun näkisin valheellisen seuraajalukuni, jonka olisin itse ostanut rahalla. Hyi että. Mutta vielä pahempaa olisi yhteistyökymppaneiden huijaaminen! Myisit yritykselle näkyvyyttä somessasi tietyn seuraajamäärän turvin, vaikka todellisuudessa someseuraajasi eivät olisi sellaista joukkoa, jotka olisivat yrityksen tuotteista/palveluista mitenkään kiinnostuneita tai tulisivat niitä ostamaan. Tämähän on ihan kamalaa varsinkin pienyrittäjien kannalta, joille someyhteistyöt voivat olla hyvin tärkeä väylä ja iso ponnistus, ja todellisuudessa he eivät saisikaan tuolle satsaukselle lainkaan sitä vastinetta, mitä kuvittelevat saavansa. Sen asian kanssa olisi mielestäni vielä pahempaa elää, että on tuolla tavalla huijannut yhteistyökumppania ja johtanut pahasti harhaan tavoitettavan yleisön koon suhteen. Eikä pidä tietenkään unohtaa sitäkään, että itse ”klikkailijat” ovat huonolla palkalla huonoissa työoloissa työskenteleviä ihmisiä, enkä todellakaan haluaisin osallistua sellaisen toiminnan tukemiseen.

Seuraajien ostamisesta jää kiinni

Kun ilmiön tuntee ja tietää, on myös aika helppoa huomata nopeastikin, kenellä on ostettuja seuraajia ja kenellä ei. Varmasti varsinkin Suomen kokoisessa pienessä maassa tämä on erityisen helppoa, koska meillä siihen, että jollakulla on erittäin paljon seuraajia, pitää olla joku syy. Yleensä pitää olla tunnettu jostain entuudestaan, tai sitten sisällön pitää olla ihan poikkeuksellisen hyvää. Mikäli näin ei ole, alkavat epäilykset herätä. Jos vaikkapa tavallisella teinitytöllä tai kotiäidillä on 15 000 seuraajaa omasta takaa, on se aika poikkeuksellista. Ja varsinkin jos kuvat saavat silti vain joitakin tykkäyksiä, alkaa homma haiskahtaa ostetuilta seuraajilta. Yleensä ostetut seuraajat paljastuvat aika helposti, kun tarkastelee seuraajalistaa. Mikäli suurin osa heistä on ulkomaalaisia, kenties vielä yksityisiä profiileja, usein myös miespuolisia, on kyseessä todennäköisesti ostetut seuraajat. Kun vielä klikkailee auki parin seuraajan profiilin ja huomaa heidän seuraavaan tuhansia ihmisiä, on homma selvä. Verkossa on myös ilmaisia työkaluja, joilla voi katsoa, milloin jonkin Insta-tilin seuraajat ovat tulleet. Jos seuraajia on tullut isona piikkinä tiettyyn aikaan, voi tämä viitata vahvasti siihen, että seuraajat on ostettu tuona ajankohtana.

48382017_284342745771631_833880098225520640_n.jpg

Eniten itseäni inhottaa tässä hommassa se, että erityisesti monet pienyrittäjät ovat vuosien saatossa joutuneet pahasti huijatuiksi tässä asiassa. Nyt kun asiasta on enemmän ruvettu puhumaan, sana varmasti kiirii monen asiasta aiemmin tietämättömän korviin ja moni yrittäjäkin onneksi tästälähin tajuaa käydä katsomassa vaikuttajan seuraajalistaa ja tykkäysmääriä läpi ennen yhteistyön aloitusta. Jotenkin tässä ilmiössä ahdistaa kyllä sekin, että ihmiset ovat valmiita ryhtymään tällaiseen toimintaan vain saadakseen itselleen ilmaista tavaraa tai egoboostia. Kertoo kyllä jotenkin todella paljon meidän ajastamme!

Blogin ja Instagram seuraajamäärät eivät korreloi keskenään

Itseäni bloggaajana harmittaa vähän myös se, että usein blogin kokoa, uskottavuutta ja muuta arvioidaan pelkästään Instagramin seuraajamäärän kautta, vaikka näitä kahta ei pitäisi missään nimessä niputtaa yhteen, vaan niitä pitäisi arvioida täysin toisistaan erillisiniä medioina. Niin Sanni, Jutta, Virve kuin Iineskin kirjoittivat kaikki siitä, että heidän blogillaan on paljon enemmän lukijoita kuin heillä on seuraajia Instassa – ja itselläni on tismalleen sama juttu. Blogini lukijatilastoja ja Instagram-seuraajieni määrää ei voi mitenkään vertailla, koska ne ovat ihan eri tasolla. Blogini tavoittaa paljon enemmän ihmisiä, ja moni lukija ei seuraa minua Instassa – he eivät varmastikaan kaikki edes käytä Instagramia. Ainakin omalla kohdallani on niin, että itse en edes ehtisi seurata Instassa hirveän montaa tyyppiä, joten pyrin pyrkimään pitämään määrän maltillisena. Sellainen reilu 200 seurattavaa tuntuu itselleni ihan maksimilta.

Huh, aikamoisia ilmiöitä tämä some nostaakin pintaan. Olen iloinen, että tästäkin hommasta on nyt ruvettu puhumaan, ja toivon että yrittäjät ja yritykset heräävät tähän ilmiöön entistä enemmän. Tietysti sitä kaikista eniten toivoisi, ettei kukaan ylipäätään kokisi tarvetta tällaiseen vilpilliseen toimintaan, mutta tämä on tosiaankin oman aikansa ilmiö. Käsittääksei myös Instagram pyrkii tulevaisuudessa entistä enemmän puuttumaan valeseuraajailmiöön.

ostetut_musta.pngMitä ajatuksia tämä ilmiö teissä herättää?

-Netta

(Kampanjan ”napit” on luonut Meikkibeibi.)

Lue myös:

Jatkan blogiani niin kauan kunnes..

Omat lempiblogini

Kommentit (32)
  1. Mäkin sanon jyrkän EIn kaikenmaailman ostetuille seuraajille. Haluan, että ne ketkä seuraa minua instassa, seuraa minua siksi, koska pitävät minusta tällaisena kuin olen ja kuvistani teksteineen. Siitä aidosta minusta. En tarvitse ”muuten vaan” seuraajia, joita tuskin edes kiinnostaa minun jutut. Vähän vaikea selittää, mutta yritin väkertää ajatuksiani nyt jotenkin, hih! 😀

    1. Hyvin sanottu, ja ymmärsin todellakin sun pointin! Ja oon samaa mieltä 🙂 Mitä sitä edes tekee jollain 10 000 intialaisella seuraajalla, joita ei oikeasti kiinnosta sun tekemiset ja jotka ei reagoi niihin mitenkään?! Ei se määrä vaan se laatu. Itse olen tosi otettu nykyisestä reilusta 500 seuraajasta, jotka on ihan oikeita ihmisiä, joita jostain syystä sattuu kiinnostamaan mun hassut jutut. <3

  2. Samaan kategoriaan menevät nekin tyypit, jotka yrittävät hankkia lisää seuraajia seuraamalla mahdollisimman monia tilejä ja lopettamalla seuraamisen parin päivän päästä… Jotenkin kylmäävää miten tärkeää seuraajamääristä ja tykkäyksistä voi tulla, kun tekee somea ammatillisesti tai edes vähän vakavammin kuin harrastuksena.

    1. Ja tää! Samat ajatukset myös tästä tyylistä saada seuraajia :D!

      1. Vilhelmiina -Toi on niiin raivostuttavaa! Ja samaa kastia on myös ne, jotka käy toistuvasti tykkäilemässä monista sun kuvista, mutta ei kuitenkaan seuraa. Koska ne haluaa vaan, että sä huomioisit heidän tilin ja alkaisit seurata heitä.

        1. No juuri niin – thanks but no thanks! 🙂

    2. Olen niin samaa mieltä sekä kirjoituksen että tämän kommentin kanssa! Oudoksun molempia ilmiöitä. Seuraajien ostaminen on kaikilta näkökannoilta epäeettistä. Ja tuo seuraaminen parin päivän ajan, kunnes toinen seuraa takaisin, vain saadakseen lisää seuraajia – ei kovin hyvää kuvaa anna mielestäni bloggaajana eikä ihmisenä. Kylmää ja itsekästä.

      1. Ilona – kiitos kommentista! 🙂

        Some tuo kyllä mukanaan vaikka mitä ihmeellisiä lieveilmiöitä, ja tuntuu että ihmiset on valmiita käyttämään vaikka mitä keinoja tavoitellessaan omaa etuaan. 🙁 Vaikka tosiaan, jos vähänkin omaa jonkinlaista omatuntoa ja pysähtyy näitä asioita miettimään, niin seuraajien ostaminen on todellakin epäeettistä ja väärin. Ja sitten myös toi follow-unfollow-follow-unfollow -rumba on myös ihan todella ärsyttävää ja nimenomaan itsekästä. Sellaista toisten ihmisten hyväksikäyttöä! Itselläni ainakin menee näihin tyyppeihin/firmoihin ihan maku lopullisesti, eikä sitä voi enää oikein saada takaisin myöhemmin.

    3. Hei meinasin kirjoittaa tästäkin, mutta kun postauksesta tuli jo nyt näin pitkä, niin jätin aiheen pois postauksesta. Mutta tosi kiva kun nostit esiin tämän! Toi on myös NIIN ärsyttävää. Mulla on tullut Instassa vastaan joitain tyyppejä ja yrityksiä, jotka on monta kertaa seuranneet mua ja sitten lopettaneet seuraamisen. Ja sitten sama rumba uudestaan.. Ihan älytyöntä. Antaa niiiin huonon kuvan kyseisestä ihmisestä/yrityksestä. Ei kyllä innosta sellaiselta ostaa yhtään mitään. Kaverini kertoi, että hän on joskus ärsyyntynyt tuollaisiin niin paljon, että on estänyt kyseiset profiilit kokonaan. Tajuaakohan nää tyypit/firmat, että tolla menettelyllä on juurikin tuollaisia seurauksia? Monillahan on käytössään sellaisia sovelluksia, joilla näkee heti kun joku lopettaa seuraamasta, joten nää tyypit jää aika pian kiinni. Ja vaikka ei olisi sellaista sovellustakaan, niin huomaahan sen silti jossain vaiheessa.

      Ja just tota mäkin mietin, että on tosi surullista ja hirveää, miten tärkeää noi seuraajamäärät voi olla ja miten niiden eteen ollaan valmiita tekemään vaikka mitä. 🙁 Itse oon joskus leikilläni haaveillut siitä, että olisi kiva saada jotain rahallista korvaus bloggaamisesta, mutta sit kun siihen sisältyy kaikkia tuollaisia kamalia lieveilmiöitä, niin tavallaan on ihanan vapauttavaa blogata ”vain” harrastuksekseen, koska voi olla itse tämän homman herra ja julkaista silloin kun huvittaa (tai olla julkaisematta) eikä tarvitse stressata seuraajamääriä tai varsinkaan sortua mihinkään vilpilliseen.

      1. Niiiin tuttua tää follow-unfollow. Ja sitä tekee tosi moni vaikuttaja >:( 

        Mä vaihdoin just muutama päivä sitten instan salasanan kun huomasin, että mä oon muka alkanut seuraamaan about sataa tiliä (lähinnä intialaisia), joissa en oo koskaan edes käynyt!! Ja ne tilit oli myös seuranneet mua. Estin ne kaikki. Pikkusen pelottava ilmiö…

        1. Siis se on niiiin ärsyttävää! Joskus oon ollut ihan fiiliksissä, että ”wau, toi alkoi seuraamaan mua!”, vaan huomatakseni pian, että tyyppi onkin jo lopettanut mun seuraamisen. Ja sitten sama tyyppi saattaa seurata uudelleen, koska en ollutkaan seurannut häntä takaisin. Ja lopettaa sitten taas seuraamisen, jne jne. Ihan älytöntä touhua ja kuten joku jo ylempänä kommentoi, niin on se myös tosi kylmää ja julmaa.

          Onpa outoa! Mikäköhän ihmeen ilmiö tossa nyt on taustalla. Hyvä että vaihdoit salasanan, mun muutamalla kaverilla on joskus hakkeroitu ainakin Facebook-profiili ja se ei myöskään ollut yhtään kivaa 🙁

          1. Tää on kyllä harmittavaa. Ja niin tuttua. Mä en ymmärrä miten joku viitsii tehdä tällaista, ja se on kyllä todella kylmää. Joskus on harmittanut tosi paljon.

            Ja hyvä että tartuit tähän ostetut seuraajat-aiheeseen. Superhyvä kirjoitus jonka jaan kyllä omassa somessakin. Hyvä että tästä puhutaan.

            1. Se pettymyksen tunne, kun tajuat, että joku siistinä pitämäsi tyyppi ei seurannutkaan sua oikeasti, vaan pelkästään osana tuota follow-unfollow -rumbaa… 🙁 Ei kiva. Tosi ajattelematonta ja itsekästä. Menee ihan maku kyseisestä tyypistä tai saati sitten jos on kyseessä yritys, niin heiltä ei ainakaan tee mieli ostaa enää mitään.

              Tää aihe on kyllä tosi ajankohtainen ja tärkeä. En tajua, miksi esimerkiksi blogien kokoa edelleen arvioidaan IG-seuraajien perusteella, kun nuo IG-seuraajamäärät voi olla ihan potaskaa eikä välttämättä kerro mitään todellisen yleisön määrästä. Ja monella on paaaljon isommat seuraajamäärät blogilla.

              Toivon, että yritykset herää tähän hommaan oikeasti. Ja toki toivon, että ihmiset myös lakkaa ostamasta seuraajia ja sillä lailla tukemasta kamalaa hikipaja-työtä. Ja varsinkin, kun muut ihmiset pystyy aika helposti päättelemään, kenellä on ostettuja seuraajia ja kenellä ei. Sehän on tosi noloakin ”jäädä kiinni” tuollaisesta. Itse teen työn puolesta jonkin verran someyhteistöitä vaikuttajien kanssa, ja käyn nykyään aina läpi vaikuttajan seuraajien listaa hieman. On kyllä monenlaista tullut vastaan, ja aika helposti voi päätellä, ketkä on sortuneet vilpillisiin keinoihin. 🙁

              1. Niin totta, ja aina kysytään IG seuraajien määrää. Kumpi on sitten parempi 15 000 feikkiä vai 200 aitoa, luulisi että yrityksetkin miettii tuota. Ja kun se on välillä just niin räikeää.

                Mä en ikinä aio ostaa seuraajia. En pidä sitä mitenkään hyväksyttävänä. Ja tuo hikipajatouhu tekee siitä kaksinverroin pahempaa. Blogeissa pitäisi olla jokin ”ei ostettuja seuraajia”-leima, jonka käyttöön bloggaaja voisi halutessaan sitoutua.

                1. No niinpä! Ensinnäkin, kun IG-seuraajien määrä voi olla ihan eri kuin blogin, ja toisekseen, iso luku voi kertoa vaan siitä, että mukana on paljon feikkejä. Yritykselle ei todellakaan ole mitään hyötyä siitä, että 15 000 bangladeshilaista näkee (ja tuskin edes näkee) heidän yhteistyönsä. Paljon isompi hyöty siitä on, että sen näkee ne 200 aitoa, sitoutunutta kotimaista seuraajaa.

                  Arvostan sun periaatteellisuutta, ja itse ajattelen myös samoin ja sanon ehdottomasti ei ostetuille seuraajille. Somessa on paljon houkutuksia ja helposti voi sortua vilppiin, mutta itselleni on elämässä tosi tärkeä arvo se, että mulla on puhdas omatunto ja että toimin ns ”oikein”. Se, että voi mennä puhtaalla omallatunnolla nukkumaan. Oon sanonut usein, että blogin/somen takia en tuu koskaan myymään sieluani ja arvojani ja se pätee myös tässä.

                  Tollainen leima ois kyllä todella hyvä! Mutta ehkä tämä vuoropuhelu asiasta ja sen esiin nostaminen on hyvä alku. Yritykset heräilee ainakin asiaan pikkuhiljaa. Oon itse saanut tän postauksen jälkeen viestiä pienyrittäjältä, joka kiitti tästä postauksesta ja asian esiin nostamisesta, se tuntui todella kivalta 🙂 Ja hei oon kyllä kuullut, että Instagram tulisi myös pyrkimään puuttumaan tohon valeseuraajahommaan, toivotaan myös sitä! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *