Onko askelmäärällä merkitystä?

Ainut tapa, jolla edes jotenkin pysyn kärryillä liikunnan määrästäni, on kännykän punainen sydän, se jossa lukee Terveys. Näen siitä askeleeni.  Kannattaako askelmäärää seurata? Puhelin on  mukana aina, kun olen liikkeellä. Kotihommissa en sitä pidä käsillä. Mökkipuuhissa se on koko ajan kaulapussukassa, sillä muuten en kuule, jos vaikka mummo ja vaari soittavat. Kyllä joskus tulee huono omatunto, kun appsista päivän saldoa vilkuilee.

Olen ymmärtänyt, että 10 000 askelta päivässä on jo aika hyvä juttu. Siihen pyrin. En ole pahoillani, jos yli menee. Saan tunnin kävelyllä kasaan noin 7 600 -7 800 askelta. Vauhti on reipas, hiukan hengästyä pitää. Vähemmän tulee, kun pysähdyn ottamaan valokuvia. Tosin silloin tulee oltua enemmän aikaa ulkosalla. Tässä nyt eräs viikkoni, jonka osasin puhelimesta esiin kaivaa:

Maanantai   Askeleita  9 717: Vajaan tunnin reipas kävely heti aamulla. Pyörällä vielä kampaajalle ja kukkakaupan kautta kotiin.

Tiistai   Askeleita 4 572: Pieni happihyppely kahville likeisen museon kahvilaan. Ihan ikään kuin lepopäivä…

Keskiviikko Askeleita 11 805: Tunnin kävely ulkona. Retki likeiseen markettiin autolla, jossa mummon ja vaarin kanssa ees taas milloin mitäkin unohtunutta etsimässä.

Torstai  Askeleita 7 577: Oman kodin siivous, myös mummon ja vaarin puolen raskain osuus (=kylpyhuoneen ja roskiskaapin pesu, jääkaapin sulaveden poistoreijän puhdistus). Vaari hoitaa imuroinnin ja jopa moppauksen. Runsas puolen tunnin aamun happihyppely.

Perjantai   Askeleita 10 456: Kuntosalilla aamulla aikaisin personal treinerin ohjauksessa. Reissu kävellen, kotimatkalla jälkiruuaksi porrastreenit kirkon vierellä. Postireissukin kävellen. Lähtö Helsinkiin iltapäivän alussa. Illan uinti Allas Sea Poolissa. Pikkuneidin kanssa mentiin kävellen.

Lauantai   Askeleita 13 990: Helsingissä pikkuneidin kanssa. Linnanmäen liepeillä Sea Lifea etsimässä, siellä tunnin kierros. Kampin kauppakeskuksen ostosretki, Luomus-museota kiertämässä. Keskustan näkymien ihmettelyä. Iltapäivällä takaisin kotiin päin ja vielä toinen yhteinen yö. Menimme mökille.Siellä mäkeä ylös ja alas, myös saunan lämmitystä, puiden kantamista. Sauna ja uinti.

Sunnuntai   Askeleita 12 096: Mökkipuuhissa aamupäivä. Kahden mökin siivous. Onkimista, soutamista. Tunnin reipas kävely kotiin tultua.

Askeleita kertyy hämmentävän paljon, vaikka vain päämäärättömästi kulkee kaupungilla. Shoppailu lienee sen tunnetumpi nimike. Varsinaista kuntoilua se ei mielestäni ole. En tykkää kuleksia kaupungilla kaupasta toiseen. Tosin pikkuneidin kanssa taivun vaikka minkämoiselle mutkalle.

Eli. Kannattaako askelmäärää seurata? Riittävätkö pelkät askeleet kuntoiluksi? Pitääkö hengästyä, vaihtaa välillä reittiä, mennä metsään, portaisiin, hyppiä, juosta? Ja varmaan kannattaa jotakin lihasvoimaakin harjoitella? Ja venytellä?

Kyllä. Paljon on tehtävää.

Elämä on

Terveisin EijaL

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (4)
  1. Hyvät askeleet. Mittaaminen on hyväksi aina, jos mittaustuloksia oikeasti hyödyntää jossakin. Kuten hyvinvoinnin seuraamisessa. Mittaaminen voi olla avain liikkeeseen sellaisella, joka ei välttämättä muuten motivoituisi. Se käynnistää mukavasti.

    Minna

    1. Kiitos. Näin taitaa olla. Pitää myöntää, että askelmäärä on itselleni asia, jota seuraan ja tavoite on selkeä, 10 000 päivään pitäisi saada!

  2. Hyvin sinulla on noita askelia. Ole ylpeä niistä 👍🏻💪

    Eihän ne tietysti itsessään liikunnaksi riitä. Monipuolisuus kannattaa muistaa, niin kroppa tykkää. 🙂

    1. Kiitos, olet ihan oikeassa! Onneksi mökkipuuhissa tulee ”vääntöä”.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *