Kuntoilu unohtuu – Kannattaako se edes?

Oman kunnon hoitaminen on välillä pakkopullaa. Että miksi ei jaksa? Tai miksi ei viitsi? Kuntoilu kannattaa – miksi se niin helpolla unohtuu?

Totta on, kaikki sen tietää, korona esti tai ainakin rutkasti vähensi kuntosalilla ja liikuntaryhmissä käymistä. Kaikkeen totuttuun tuli tauko. Itse  sentään pidin kiinni ulkoilusta. Kävelylenkit ovat koko korona-ajan olleet ohjelmistossa. Päivittäin on pyrkimys kerätä ulkoilmassa vähintään 10 000 askelta.

Onneksi pidin kiinni myös personal treineristäni. Hoitui edes kerran viikossa lihashuolto etänä puhelimen pikkuruutua tuijottaen.

Koska sitä ei voi itsekseen tehdä? Miksi? Venyttelyt voisi  tehdä vaikka TV-sarjan äärellä.

Ja sitten taas yksi viikko on mennyt ilman aamun lankkuja, punnerruksia ja vatsaliikkeitä.

Hyvä päätöksiä toki tulee tehdyksi. Tunnistan lukuisia tilanteita, joissa illalla nukkumaan mennessä päätän, että nyt se alkoi. Omatoiminen lyhyt aamutreeni, koska kuntoilu kannattaa.  Että siihen ei kauan aamusta mene, korkeintaan 10  minuuttia. Heti herättyä. Kyllä sen verran voi aamusta touhuta.

Ja sitten viikko on mennyt ilman aamun lankkuja, punnerruksia ja vatsaliikkeitä.

Tämän syksyn tullen oivalsin. Löysin kirkkaan ja motivoivan  tavoitteen. On pysyttävä hyvässä kunnossa, jotta jaksan mökkipuuhat. Käytännössä on jaksettava jyrkkää mäkeä ylös ja alas, molempiin suuntiin kulkiessa käsissä tavaraa, ellei täysiä jätesäkkejä niin reunuskiviä ja kaadettujen puiden roskaoksia. Ja kaikkea siltä väliltä.

Näillä mennään. Olen taas aloittanut käynnit kuntosalilla. Tapaan personal trenerini pitkän tauon jälkeen livenä. Tykkään. Hyvin hoidetulla salilla huolehditaan etäisyyksistä ja laitteiden puhdistuksesta ja ohjaajilla on maskit. Pystyn lisäksi valitsemaan ajankohdat, jolloin ruuhkaa ei ole.

Tavoite on selkeä. Ei liikaa, luulisin selviäväni.

Elämä on.

Terveisin EijaL

hyvinvointi liikunta ajattelin-tanaan terveys
Kommentit (5)
  1. Säännöllinen kuntosalilla  käyminen kannattaa - Elämä on
    3.9.2022, 12:00

    […] Lopultakin pääsin kiinni  (lue:kesätauko) rutiineihin. Aloitin kuntosalikäynnit.  En tiedä, olenko liian varovainen, mutta toimin aika hillitysti. Tapaan personal treinerini kerran viikossa ja lisäksi osallistun (hänen ohjaamanaan) kerran viikossa pienryhmään, jota hienosti kutsutaan termillä bootcamp.  Säännöllinen kuntosalilla  käyminen kannattaa: lihasvoima, tasapaino ja koordinaatio pysyvät kunnossa. Minun ikäluokassani näitä tarvitaan. Tavoite on selkeä: haluan pysyä kunnossa niin, että selviän mökin rinnetontilla. […]

  2. Tässä asiassa kannattaa muistaa leikkimielisyys. Silloin liikunta tapahtuu vähän kuin vahingossa. Miehillä tämä tosin on varmaan keskimäärin helpompaa, koska erilaiset pelit ja kisailut on lähempänä sydäntä.

    Muista siis pitää hauskaa, äläkä liiku vain sen takia, että on pakko 🙂

    1. Kiitos! On ihan totta, että ”pakkopulla” missä tahansa tekemisessä vie ilon!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *